Opera

Extra sajt

Rossini: A sevillai borbély

Zene

Egy nyári, szabadtéri vígopera-előadáson sok mindenre szinte bombabiztosan számíthat a jórészt indokolt előítéletekkel rendelkező operabarát: a hangosítás esetlegességétől a kötelező jópofáskodásig, a szereposztás kiegyenlítetlenségétől a dalizó játékmodorig.

Épp csak arra nem­igen számít ilyenkor a verzátus néző, hogy felül kell majd vizsgálnia a saját előítéleteit. Márpedig a jelen sorok írója épp erre kényszerült múlt szombat este, Szentendre főterén ücsörögve, ahol éppenséggel Kero rendezésében és vadonatúj, kortársian szlengesített magyar szöveggel játszották Rossini legnépszerűbb vígoperáját.

Korántsem csupán az újszülöttek tájékoztatására közlöm, hogy az ötvenes évek (vagyis Szinetár Miklós, Vámos László és Békés András pályakezdése), illetve az ezredvég (vagyis Kovalik Balázs berobbanása) között eltelt évtizedek legígéretesebb és leginkább formátumos új operarendezője Kerényi Miklós Gábor volt. Ezt a tényt mára az idősebbek is könnyen elfelejthették, különösen az utóbbi pár év néhány kevéssé lelkesítően sikerült Kero-operarendezését látva, amelyek rendszerint a hipermaiság látszatának hajszolásán, valamint a rendezői védjegynek tekinthető kényszeres túlmozgatáson (lásd még: horror vacui) csúsztak el. Mindezek ismeretében tért vissza most a kritikus 25 év elteltével, szigorúan Kero nyomában Szentendrére, ahol a rendező 1992 után újra színre hozta A sevillai borbélyt. Hipermai modorban, nyüzsgő túlmozgásokkal – és összességében remekül.

Rossini operája persze eredendően jól bírja a felforgató közelítéseket, ám ez önmagában nem magyarázhatja meg kielégítően az előadás váratlan frenetikumát. Ahogy nem magyarázhatja meg azt a kötelező nyárias szabadosság és a hely szelleme sem. Nem, a szokott kerói eljárást ezúttal az alkotó- és játszótársak szerencsés kiválasztása igazolta fényesen, ha tetszik, részben visszamenőleg is igazolva néhány korábbi rendezésének kiinduló koncepció­ját. Ám itt most jóval messzebbre jutott a vállalkozás. Galambos Attila új szövege például nem egyszerűen szlengesen vicces-vicceskedő, de helyenként megható tehetséggel és lényegi hűséggel ülteti át a librettó szellemes fordulatait. Például a korábbi magyarítás (a Harsányi Zsolt szövegét átdolgozó Blum Tamás munkája), egyébként ugyancsak leleményesen, az olasz szöveg „különösen szerencsés helyzet” értelmű makaróni-metaforáját így tette át: „Erre a húsra az égből hull a mártás.” Itt most „extra sajt van a bolognai szószon” szerepel. Blumék hajdan vasárnapi-ünnepi érzetet keltő kiszólása („rántott csirke lesz ebédre”) Galambosnál esküvői tortává változott át. A szerelmesének magát álnév alatt bemutató Almaviva gróf szerenádjában pedig, immár a kulináris képektől elszakadva, valósággal megható volt a „Lindoro, egy szegény csóró” fordulatot hallani.

Éppily szerencsés választás volt Dinyés Dániel a karmester szerepére, ő ugyanis nemcsak profin irányította és uralta a nézőtér bal szélére kihelyezett zenekar és az énekesek együttműködését, de a lehetőségekhez igazodva is sodró lendületű, árnyalatokban gazdag és stílusos Sevillai-interpretációt hívott életre. Olyat, amely illett a kerói nyüzsgés színpadához, és az operaénekesi együttes készségeihez és hajlamaihoz. A címszerepben Kendi Lajos igazi nagy játékos: átütően mai figurájához kiegyenlített és kifejező baritonhang és kirobbanóan energikus színpadi jelenlét társult. Kendi intenzív, mimikában, mozgásban és szövegkezelésben egyaránt sűrű jelenléte valóban megvalósította azt, amit Rossini operája a mindenkori előadókra hagyott elvégzendő feladat gyanánt: Figaro jelentőségének, játékbeli nélkülözhetetlenségének érzékletessé tételét. Mellette Balczó Péter (Almaviva) és Kálnay Zsófia (Rosina) az erősen motivált játékkészség és éppígy a kortársiasság emelt fokát bizonyította, s mindketten egészséges vokális állapotukról is hangzó tanúságot tettek – a szólamaik által megkívánt stiláris jártasság két különböző szintjének érzékeltetésével. A buffo-intrikusok, vagy­is Kovács István (Basilio) és Bátki Fazekas Zoltán (Bartolo) ugyancsak hozták a tőlük elvárható maximumot, olyan együttesbe beilleszkedve, amely ezúttal az alig kétmondatnyi szólamú Ambrosio szolgaszerepén is messze túlterjedt. A szombati tapsrendhez és derűs fináléismétléshez ráadásul még egy valódi friss mátkapár is jutott, meglepően szerethető pillanattal zárva Kero szentendrei Sevillai-újrázását.

Fő tér, Szentendre, július 29.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.