Lemez

Eyehategod: Eyehategod

  • - greff -
  • 2014. július 5.

Zene

A hírhedt New Orleans-i zenekar csak egyszer, tavaly, a tagjai viszont az ilyen-olyan projektjeikkel többször is jártak már Magyarországon, így aztán mi is tudhatjuk, hogy a mélynövésű déli metálzenészek a színpadon kívül szokatlanul barátságos emberek.

Az arcukon vagy a gesztusaikon sem feltétlenül látszik, hogy mindannyian voltak már súlyos heroin- vagy xanaxfüggők, és hogy csúnyán végigvert rajtuk a Katrina-hurrikán, olyannyira, hogy a fosztogatók és az árvíz elől nyomorúságos lakókocsiparkokba kényszerültek - leszámítva Mike Williamst, az énekest, aki drogbirtoklás miatt közelebbről is megismerkedhetett a louisianai börtönviszonyokkal. Ám ő legalább még mindig itt van, míg a zenekar legfittebbnek tűnő tagja, a dobos Joey LaCaze néhány héttel a budapesti EHG-koncert után meghalt, mert asztmás tüdeje nem bírta tovább.

Ötödik lemezükben mindez vastagon benne van. Persze hasonló tapasztalatok mozgatták a zenekart már húsz éve, az első két lemez idején is, amikor a belassult metál és a hardcore egyesítésével kikövezték az utat egy új underground alműfaj, a ma is virágzó sludge előtt. Az Eyehategod azóta nem sokat változott, de ma is egyedi jelenség. Mert bár a művészete a szenvedésre épül, improvizatívnak ható, öntörvényű zenéjében szemernyi magamutogatás vagy hatásvadász húzás sincsen: legyenek bármilyen csúfak is ezek, az Eyehategod nem játszik sötét számokat. Annak a túlélőnek az ihletett zenéjét írják inkább, aki csak azért is talpra áll, és menetel tovább mindaddig, míg egy napon aztán végleg lekaszálják.

Housecore, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.