Lemez

Eyehategod: Eyehategod

  • - greff -
  • 2014. július 5.

Zene

A hírhedt New Orleans-i zenekar csak egyszer, tavaly, a tagjai viszont az ilyen-olyan projektjeikkel többször is jártak már Magyarországon, így aztán mi is tudhatjuk, hogy a mélynövésű déli metálzenészek a színpadon kívül szokatlanul barátságos emberek.

Az arcukon vagy a gesztusaikon sem feltétlenül látszik, hogy mindannyian voltak már súlyos heroin- vagy xanaxfüggők, és hogy csúnyán végigvert rajtuk a Katrina-hurrikán, olyannyira, hogy a fosztogatók és az árvíz elől nyomorúságos lakókocsiparkokba kényszerültek - leszámítva Mike Williamst, az énekest, aki drogbirtoklás miatt közelebbről is megismerkedhetett a louisianai börtönviszonyokkal. Ám ő legalább még mindig itt van, míg a zenekar legfittebbnek tűnő tagja, a dobos Joey LaCaze néhány héttel a budapesti EHG-koncert után meghalt, mert asztmás tüdeje nem bírta tovább.

Ötödik lemezükben mindez vastagon benne van. Persze hasonló tapasztalatok mozgatták a zenekart már húsz éve, az első két lemez idején is, amikor a belassult metál és a hardcore egyesítésével kikövezték az utat egy új underground alműfaj, a ma is virágzó sludge előtt. Az Eyehategod azóta nem sokat változott, de ma is egyedi jelenség. Mert bár a művészete a szenvedésre épül, improvizatívnak ható, öntörvényű zenéjében szemernyi magamutogatás vagy hatásvadász húzás sincsen: legyenek bármilyen csúfak is ezek, az Eyehategod nem játszik sötét számokat. Annak a túlélőnek az ihletett zenéjét írják inkább, aki csak azért is talpra áll, és menetel tovább mindaddig, míg egy napon aztán végleg lekaszálják.

Housecore, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.