Film

Fazil Say: Debussy és Satie

  • - csk -
  • 2018. november 18.

Zene

Volt egyszer két ember: egy gazdag és egy szegény. Mindkettőt zeneszerzőnek teremtette az isten, de ők nem vetélkedtek – inkább barátok lettek. Pedig nagyon különböztek egymástól: csak az kapcsolta össze őket, hogy mindketten az újat keresték. Máskülönben azonban tűz és víz volt ez a két párizsi bohém. A gazdag (akinek nem a pénztárcája, hanem a zenéje volt krőzusi) olyan műveket írt, amelyek dúskáltak a választékos színekben, soha nem hallott harmóniákban, különleges dallamokban. A szegény életvitelében is a templom egere volt, de a zenéje még inkább: ezek az elvont darabok olyan aszketikus stílusban íródtak, mintha egy remete meditációjához készültek volna. Alig pár hang, pár akkord, pár ritmusképlet. Extravagáns címeket bezzeg mindkét különc tudott adni!

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.