Lemez

Fekete konyhagép

Marilyn Manson: Born Villain

  • Kovács Bálint
  • 2012. július 2.

Zene

 


Cseppet sem hazudtolta meg magát nyolcadik stúdióalbumán Marilyn Manson. Az amerikai alter/balhémetál énekes mindig is a határokat feszegette, ezt teszi most is - ezúttal a hallgathatósággal. Sosem állt távol tőle a kísérletezés sem, s Manson ebben is új területekre tévedt: néha félve beilleszt némi rockzenét az elektronika mellé. Továbbá eddig is komoly kérdéseket tett fel lemezeivel, és ezúttal sincs másként: filozófus legyen a talpán, aki meg tudja válaszolni, hogy a kétnegyedes sablonrock, a hibás konyhai kisgépek nyújtotta muzikális élményt némiképp alulmúló elektronika (elrettentő példaként halld a Pistol Whipped alapját), netán a frontember esti mesésen unott hangja közül melyik járul nagyobb mértékben hozzá a Born Villain botrányos érdektelenségéhez.

Amikor a zene épp nem olyan vészesen rossz - hiszen a nagy számok törvénye alapján a bődületesen hosszú(nak tűnő?), egyórás lemezen ilyenre is sor kerül -, akkor is csak a megszokott és már régebben unalmassá vált Manson-féle dalstruktúra ismétlődik minden invenció nélkül: a vontatott, zaklatott éneket kísérő még szaggatottabb zene a verze végén begyorsul, az énekes meg ezzel párhuzamosan kiabálni kezd, mint akiből most aztán végre kitört a mondanivaló. Pedig a lemez legjobb pontjai épp azok, amikor elhagyják az erőltetett lassúzást, de ezek a metálos gyorsulások is csak a régebbi, ennél azért jobb lemezek egy-egy pillanatát idézik fel (mint az Overneath The Path Of Misery egy túlontúl kis része). És még ilyenből is kevés akad, mert függetlenül attól a sok hülyeségtől, amit a művész úr nyilatkozott a lemezről - hogy death metal meg "keményebb, mint valaha" -, azért a középtempó itt az úr, sőt a The Gardener verzéjében meglepő módon mintha Nick Cave-et próbálná meg lemásolni az alig-ének/majdnem-beszéd részekkel, pont olyan eredménnyel, amilyen várható egy ilyen gyászos próbálkozástól. És hát az elektronika: nemcsak az a baj vele, hogy talán többet használják, mint a gitárt, de az is, hogy a legtöbb megoldást (The Flowers Of Evil, Children Of Cain) már egy vidéki dizsiben is ciki lenne feltenni.

A legjobb számon, a Murderers Are Getting Prettier Every Dayen meg túl erősen érződik pár másik zenekar - elsősorban a Ministry - hatása. De sebaj, ez még mindig sokkal jobb, mint az a kábé tíz másik dal, amelyhez az ötlet- és érdektelenség meg a nyolcvanas évek italodiszkója szolgált legfőbb ihletül.

Cooking Vinyl, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.