film - A LEGBOLDOGABB LÁNY A VILÁGON

  • - kg -
  • 2010. május 13.

Zene

Deliának nagy szerencséje meg kis bajuszkája van. Az előbbinek hála övé lett a kisorsolt nyereményautó, melynek átvételére és egy rövid reklámszpotra Bukarestbe várja az üdítőipari nagyvállalat a vidéki versenyzőt.
Deliának nagy szerencséje meg kis bajuszkája van. Az elõbbinek hála övé lett a kisorsolt nyereményautó, melynek átvételére és egy rövid reklámszpotra Bukarestbe várja az üdítõipari nagyvállalat a vidéki versenyzõt. Ha volt öröm a sorsoláskor, azt nem mutatja Radu Jude filmje, mutat viszont egy kiszolgált Daciát három hõgutás utassal: Delia a hátsó ülésen kókadozik, míg a szülõk - a fõvárosba igyekvõ vidéki kisemberek ismerõs tartásával - erõteljesen a célra koncentrálnak. Hajtanak remélt jobb soruk felé, melyet az autó árából kívánnak megfinanszírozni, de a hátsó ülésen émelygõ gimnazista inkább megtartaná a kocsit, s dicsekedne a nyereménnyel az osztálytársak elõtt. Alapkonfliktusnak, fõleg a román film kisrealista vonulatában, ennyi bõven elég, nem is vár más Deliára és szüleire, mint amit Daciájuk kopottsága, meg egy reklámforgatás ígér. Az autóra hajtó kicsiny családi egység privát nyomora szépen összeér a reklámfilmgyártás kisipari közönyével, és a rendezõnek mindkét viszonylathoz jó szeme van. Persze Delia bajuszkáját is láthattuk már nem is egyszer, és a filmesek sem most kezdték a vidéki kislányok lekezelõ rángatását. A filmtörténet Deliái közt a miénk az álmaiktól megszabadított, naiv-akaratos vidéki lányok erõs középmezõnyébe tartozik. Szegény teremtés sietve hadarja a boldogságról áradozó reklámszlogent, mert fogynak a természetes fények, a kortárs román film viszont épp ebben, a természetes fényben erõs, mely oly szépen kiemeli a mindennapi kisszerûségeket, az izzadó tarkókat, a túlélési igyekezetet.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány filmje

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”