film - A LEGBOLDOGABB LÁNY A VILÁGON

  • - kg -
  • 2010. május 13.

Zene

Deliának nagy szerencséje meg kis bajuszkája van. Az előbbinek hála övé lett a kisorsolt nyereményautó, melynek átvételére és egy rövid reklámszpotra Bukarestbe várja az üdítőipari nagyvállalat a vidéki versenyzőt.
Deliának nagy szerencséje meg kis bajuszkája van. Az elõbbinek hála övé lett a kisorsolt nyereményautó, melynek átvételére és egy rövid reklámszpotra Bukarestbe várja az üdítõipari nagyvállalat a vidéki versenyzõt. Ha volt öröm a sorsoláskor, azt nem mutatja Radu Jude filmje, mutat viszont egy kiszolgált Daciát három hõgutás utassal: Delia a hátsó ülésen kókadozik, míg a szülõk - a fõvárosba igyekvõ vidéki kisemberek ismerõs tartásával - erõteljesen a célra koncentrálnak. Hajtanak remélt jobb soruk felé, melyet az autó árából kívánnak megfinanszírozni, de a hátsó ülésen émelygõ gimnazista inkább megtartaná a kocsit, s dicsekedne a nyereménnyel az osztálytársak elõtt. Alapkonfliktusnak, fõleg a román film kisrealista vonulatában, ennyi bõven elég, nem is vár más Deliára és szüleire, mint amit Daciájuk kopottsága, meg egy reklámforgatás ígér. Az autóra hajtó kicsiny családi egység privát nyomora szépen összeér a reklámfilmgyártás kisipari közönyével, és a rendezõnek mindkét viszonylathoz jó szeme van. Persze Delia bajuszkáját is láthattuk már nem is egyszer, és a filmesek sem most kezdték a vidéki kislányok lekezelõ rángatását. A filmtörténet Deliái közt a miénk az álmaiktól megszabadított, naiv-akaratos vidéki lányok erõs középmezõnyébe tartozik. Szegény teremtés sietve hadarja a boldogságról áradozó reklámszlogent, mert fogynak a természetes fények, a kortárs román film viszont épp ebben, a természetes fényben erõs, mely oly szépen kiemeli a mindennapi kisszerûségeket, az izzadó tarkókat, a túlélési igyekezetet.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány filmje

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.