film - A LEGBOLDOGABB LÁNY A VILÁGON

  • - kg -
  • 2010. május 13.

Zene

Deliának nagy szerencséje meg kis bajuszkája van. Az előbbinek hála övé lett a kisorsolt nyereményautó, melynek átvételére és egy rövid reklámszpotra Bukarestbe várja az üdítőipari nagyvállalat a vidéki versenyzőt.
Deliának nagy szerencséje meg kis bajuszkája van. Az elõbbinek hála övé lett a kisorsolt nyereményautó, melynek átvételére és egy rövid reklámszpotra Bukarestbe várja az üdítõipari nagyvállalat a vidéki versenyzõt. Ha volt öröm a sorsoláskor, azt nem mutatja Radu Jude filmje, mutat viszont egy kiszolgált Daciát három hõgutás utassal: Delia a hátsó ülésen kókadozik, míg a szülõk - a fõvárosba igyekvõ vidéki kisemberek ismerõs tartásával - erõteljesen a célra koncentrálnak. Hajtanak remélt jobb soruk felé, melyet az autó árából kívánnak megfinanszírozni, de a hátsó ülésen émelygõ gimnazista inkább megtartaná a kocsit, s dicsekedne a nyereménnyel az osztálytársak elõtt. Alapkonfliktusnak, fõleg a román film kisrealista vonulatában, ennyi bõven elég, nem is vár más Deliára és szüleire, mint amit Daciájuk kopottsága, meg egy reklámforgatás ígér. Az autóra hajtó kicsiny családi egység privát nyomora szépen összeér a reklámfilmgyártás kisipari közönyével, és a rendezõnek mindkét viszonylathoz jó szeme van. Persze Delia bajuszkáját is láthattuk már nem is egyszer, és a filmesek sem most kezdték a vidéki kislányok lekezelõ rángatását. A filmtörténet Deliái közt a miénk az álmaiktól megszabadított, naiv-akaratos vidéki lányok erõs középmezõnyébe tartozik. Szegény teremtés sietve hadarja a boldogságról áradozó reklámszlogent, mert fogynak a természetes fények, a kortárs román film viszont épp ebben, a természetes fényben erõs, mely oly szépen kiemeli a mindennapi kisszerûségeket, az izzadó tarkókat, a túlélési igyekezetet.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány filmje

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.