Film - A profán leszakad - Christopher Nolan: Eredet

Zene

Hunyjuk be a szemünket, lazítsuk el a végtagjainkat, lélegezzünk szabadon, és mondjuk háromszor egymás után: nem akciófilmben vagyok, nem akciófilmben vagyok, nem akciófilmben vagyok. Ha mármost kellőképpen könnyűnek érezzük magunkat, kezünkben-lábunkban kellemes bizsergést érzünk, és halántékunkat lágy szellő legyinti meg, akkor és csakis akkor nyissuk ki szemünket, és vegyük szemügyre, mit látunk. Nem, nem egy ruganyos mozgású, pisztolyával összenőtt szuperhőst, de nem ám, és nem is egy mindjárt hatalmas robajjal széteső óriásdíszletet, távolról sem. Még egy kis lazítás, még egy mély lélegzet: a tudatalatti árkait-bokrait látjuk, úgy ám, az álombéli jövés-menés sűrűjében pedig egy rejtett kombinációk, mélyen őrzött titkok után kutakodó profi besurranót. Így azért mindjárt más,

Hunyjuk be a szemünket, lazítsuk el a végtagjainkat, lélegezzünk szabadon, és mondjuk háromszor egymás után: nem akciófilmben vagyok, nem akciófilmben vagyok, nem akciófilmben vagyok. Ha mármost kellőképpen könnyűnek érezzük magunkat, kezünkben-lábunkban kellemes bizsergést érzünk, és halántékunkat lágy szellő legyinti meg, akkor és csakis akkor nyissuk ki szemünket, és vegyük szemügyre, mit látunk. Nem, nem egy ruganyos mozgású, pisztolyával összenőtt szuperhőst, de nem ám, és nem is egy mindjárt hatalmas robajjal széteső óriásdíszletet, távolról sem. Még egy kis lazítás, még egy mély lélegzet: a tudatalatti árkait-bokrait látjuk, úgy ám, az álombéli jövés-menés sűrűjében pedig egy rejtett kombinációk, mélyen őrzött titkok után kutakodó profi besurranót. Így azért mindjárt más, az Eredet mégiscsak Christopher Nolannak, A sötét lovag rendezőjének két Batman közé eső új filmje, s mint ilyen, az a minimum, hogy ha Leonardo DiCaprio pisztollyal a kezében akciózik, azt olyan összefüggésben tegye, amilyet még nem látott a világ. S mivel a világ már mindent látott, még olyat is, hogy Leonardónak baja van önmagával, a világgal és a fensőbb hatalmakkal, s e neheztelését rablóként vagy pandúrként, de mindenképpen üzembiztos profiként vezeti le, akkor nem marad más, mint új szótárt írni a régi jelenetekhez. Incepció, projekció - ilyeneket szól az álombetörő, de nem PhD-védésre siet, hanem akciózni. Mert extraktor, aki most incepcióban utazik.

A filmkészítők is joggal érezhették, hogy ezen a ponton azért meg kell állniuk egy szóra, sőt nem is egyre, hanem egy hosszabb székfoglalónyira. Meg is állnak, el is magyarázzák, parádés képekkel szemléltetik, komoly szóval elismétlik, atyaian összefoglalják és a végén még ki is kérdezik mindazt, amitől ez nem egy mezei akciófilm, hanem valami sokkal magasztosabb és összetettebb. Mivel egy csíkban futó magyarázószöveg mégiscsak rosszul vette volna ki magát, Leóra hárul, hogy új csapata összetoborzása során, több földrészt beutazva magyarázza el az újoncoknak munkája ügyes-bajos természetét, s e kiselőadásból hitelt érdemlően ki is derül, miféle szerzet is ő valójában. Nem csupán egy futottak még mestertolvaj, de nem is egy gép, hanem érző szívű extraktor, aki széfek helyett mások tudatalattijában kutakodik. Van egy gépe, s azon egy gomb, amit ha megnyom, a vele egy álomközösségben lévő csapattársaival (a kis okossal, a nagydarab viccessel, a tudósképűvel és a hátranyalt hajú fegyverhordozóval) együtt a kiszemelt célszemély álomvilágában találják magukat, és ott, válogatott fedőtevékenységüknek hála, többnyire sikerrel cselezik ki a tudatalatti rájuk küldött fogdmegjeit és a feketeöves projekciókat. Dolgukat olyan komolysággal végzik, mintha még soha senki nem járt volna előttük a setét tudatalattiban, azzal a plusszal megsegítve, hogy ha zsákutcába futnak, gép elő, gomb lenyom, s hopp, egy szinttel már lejjebb is álmodták magukat.

A haladóknak szánt lecke azonban csak ezután következik: jó, jó, hogy ki lehet lesni egy-két iparilag jól hasznosítható ötletet a rivális fejéből, de vajon fordítva is működik-e a dolog, lehet-e hasonló eljárással ötletet plántálni a célszemély fejébe? Így ér össze az extraktor és az incepció. Az új megbízó bízik a plántálás kivitelezhetőségében, azt pedig még ennél is magabiztosabban állítja, hogy siker esetén csak egy telefonjába kerül, és hősünk máris visszakapja rég elvesztett emberi ingóságait. Bár az efféle "csak egy telefon" mindenhatók a sarki akciófilmekben szoktak felbukkanni, és éppenséggel a csapatverbuválás sem új a nap, azon belül is a heist filmek napja alatt, ideje emlékeztetni magunkat a legfontosabb három dologra: nem akciófilmben vagyunk, nem és nem. Mert az mégsem lehet mezei akciófilm, ahol a sötét sikátor nem is sötét sikátor, hanem a látványtervezői szempontból oly ígéretes tudatalatti, ami Leo esetében egy régimódi lift, kísérteni visszajáró asszonyánál meg egy babaházba oltott páncélszekrény. Jobb is, ha az álom innentől álomtér lesz, sőt a legjobban a strukturálatlan álomtér hangzik.

Nolannek korábban is megvolt a hajlama a képregényes profánságok és a szent művészieskedés összeházasítására; e téren már A sötét lovagban is kitüntette magát, de ezúttal még tovább ment, és beruházott a nagy megoldóképletre, s ha már ezen a soron járt, leemelte a műfajok minden kritikát kiálló olvasztótégelyét is. Az Eredet jobb pillanataiban az, aminek nem akarja láttatni magát: minőségi akciófilm sílesiklás közbeni gépfegyvertűzzel; nem annyira jó pillanataiban pedig úgy fest, mint egy színes, szélesvásznú doktorrá avatás, ahol már csak a formaságok vannak hátra, de azért a jó tanuló felolvassa jócskán túlírt pályaművét, melyben 21 lépésben megfejti a világrejtélyt, s melynek legszebb sorainál a bizottság egyetértésben felmorajlik. Mint minden példás dolgozatban, ebben is vannak szellemes kikacsintások, de ezek kicsiny lábjegyzetek csupán a szakszerűen megszerkesztett, minden oldalról ellenőrzött nagy egészhez. Szép, szép, és milyen komoly, még akkor is, amikor egy kicsi csavar (nevezzük talán szereplőnek) kiválik a műegészből, előhozza a csodamasinát, és lenyomja a gombot rajta.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.