film - A SÖTÉTSÉG HATÁRÁN

  • - kg -
  • 2010. március 18.

Zene

Mel Gibson utolsó világraszóló alakítása 2006. július 28-án egy malibui autópályán esett meg (helyi idő: 2.36 a.
Mel Gibson utolsó világraszóló alakítása 2006. július 28-án egy malibui autópályán esett meg (helyi idõ: 2.36 a. m., sebesség 140 km/h, alkoholszint 0,12%, zsidózó megjegyzések száma 2-4), de már ennek is négy éve, az utolsó fizetett fõszerep pedig még ennél is korábbra (Jelek - Kr. u. 2002) tehetõ. Ilyeténképpen A sötétség határán nemcsak egy tavaszköszöntõ thriller, de egy mûvészi comeback is, s ezen minõségében a rajongók megkülönböztetett figyelmét élvezi. Gibson valószínûleg okosan döntött, hogy nem a Hamlet folytatását forgatta le Zeffirellivel; inkább igazságosztói alkalmasságát bizonyítja, ráadásul azzal a halálra szánt közvetlenséggel, melyet egyes õslénykutatók szerint már a VHS-korszak csúcsán (Halálos fegyver - 1987) tökélyre fejlesztett, s mellyel úgy tud ajtót és koponyát berúgni, mint senki más a hollywoodi telefonkönyvben. A fedett pályás fújtatás és a szolgálati szabályzat nekifutásból történõ áthágása is hazai pályának számít, ám ahhoz már forgatókönyvírót kell hívni, hogy Gibson híres, "nekem minden mindegy, fejjel megyek a falnak" arckifejezése lélektanilag is meg legyen támogatva. Szeretteink erõszakos halála általában be szokott válni, a családi idillnek (nem egy gibsoni erõsség) ezúttal a mindenféle setét államtitkokhoz közel dolgozó egyetlen gyermek hidegre tétele tesz be; kezdõdhet a fújtatás. Ennél jobban Gibson már nem is térhetett volna vissza: fegyvere van és veszélyes, mind a közre, mind magára, mit sem kopott jó svádája. Nyáron jön Stallone Schwarzival és Lundgrennel: nagy évünk lesz.

A Palace Pictures bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."