Film - Az emberek filmje - David Mackenzie: Hétköznapi pár

  • - kg -
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Vannak a Roland Emmerich-féle világvégék, művészmozi ilyet nem játszik, már csak azért sem, mert John Cusack rémült ábrázata, miközben sarkaiból kifordulni készül a világ, egészen más vetítési technikát és popcornvajat igényel, mint amivel az art-végek fel vannak szerelve. Igény inkább az európai érzékenységű, koprodukcióban szépelgő, intimebb apokalipszisekre mutatkozik: ezekben nem Godzilla fejel össze King Konggal, hanem egyszerű halandók, te meg én (Smith és/vagy Kovács) tapasztaljuk, hogy valami nem stimmel a tájban, sőt már az előszobában sem.
Elment az áram, cserepesednek a szájak, s az így beállt baljós csendben valaki mindig leüt egy billentyűt a zongorán. A kicsi, lakájos és zongorán kísért garzonvilágvégék sorában a Young Adam rendezőjének legújabb filmje Glasgow-ba teszi az apokalipszis centrumát, s ha már itt járunk, megtudhatjuk, hogy Ewan McGregor egy biciklivel közlekedő séf, míg Eva Green egy epés epidemiológus, aki szomorkásan-ábrándosan (ahogy csak a színésznő tud) sétálgat a vízparton. Mély érzésű emberek ők - ha máshonnan nem, pulóverük magas gyapjútartalmából ez jól kivehető.

Ja, igen, a világvége: az egyszer csak eljő, vírus rombolja az érzékelést, aminek drasztikus következménye, hogy a sztárok szeme alatt sötétedni kezdenek a karikák. A film pedig, ez az eddig csak szimplán giccses és mélységeit egy életmódmagazinból kölcsönző produkció mit csinál? Felfedezi magának az EMBER-t! Épp ideje volt, ámbár miközben az EMBER-ről szól az emelkedett diskurzus, a vásznon nem látni mást, mint egy Greent és egy McGregort.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.