Film - Az emberek filmje - David Mackenzie: Hétköznapi pár

  • - kg -
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Vannak a Roland Emmerich-féle világvégék, művészmozi ilyet nem játszik, már csak azért sem, mert John Cusack rémült ábrázata, miközben sarkaiból kifordulni készül a világ, egészen más vetítési technikát és popcornvajat igényel, mint amivel az art-végek fel vannak szerelve. Igény inkább az európai érzékenységű, koprodukcióban szépelgő, intimebb apokalipszisekre mutatkozik: ezekben nem Godzilla fejel össze King Konggal, hanem egyszerű halandók, te meg én (Smith és/vagy Kovács) tapasztaljuk, hogy valami nem stimmel a tájban, sőt már az előszobában sem.
Elment az áram, cserepesednek a szájak, s az így beállt baljós csendben valaki mindig leüt egy billentyűt a zongorán. A kicsi, lakájos és zongorán kísért garzonvilágvégék sorában a Young Adam rendezőjének legújabb filmje Glasgow-ba teszi az apokalipszis centrumát, s ha már itt járunk, megtudhatjuk, hogy Ewan McGregor egy biciklivel közlekedő séf, míg Eva Green egy epés epidemiológus, aki szomorkásan-ábrándosan (ahogy csak a színésznő tud) sétálgat a vízparton. Mély érzésű emberek ők - ha máshonnan nem, pulóverük magas gyapjútartalmából ez jól kivehető.

Ja, igen, a világvége: az egyszer csak eljő, vírus rombolja az érzékelést, aminek drasztikus következménye, hogy a sztárok szeme alatt sötétedni kezdenek a karikák. A film pedig, ez az eddig csak szimplán giccses és mélységeit egy életmódmagazinból kölcsönző produkció mit csinál? Felfedezi magának az EMBER-t! Épp ideje volt, ámbár miközben az EMBER-ről szól az emelkedett diskurzus, a vásznon nem látni mást, mint egy Greent és egy McGregort.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.