Film - Az emberek filmje - David Mackenzie: Hétköznapi pár

  • - kg -
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Vannak a Roland Emmerich-féle világvégék, művészmozi ilyet nem játszik, már csak azért sem, mert John Cusack rémült ábrázata, miközben sarkaiból kifordulni készül a világ, egészen más vetítési technikát és popcornvajat igényel, mint amivel az art-végek fel vannak szerelve. Igény inkább az európai érzékenységű, koprodukcióban szépelgő, intimebb apokalipszisekre mutatkozik: ezekben nem Godzilla fejel össze King Konggal, hanem egyszerű halandók, te meg én (Smith és/vagy Kovács) tapasztaljuk, hogy valami nem stimmel a tájban, sőt már az előszobában sem.
Elment az áram, cserepesednek a szájak, s az így beállt baljós csendben valaki mindig leüt egy billentyűt a zongorán. A kicsi, lakájos és zongorán kísért garzonvilágvégék sorában a Young Adam rendezőjének legújabb filmje Glasgow-ba teszi az apokalipszis centrumát, s ha már itt járunk, megtudhatjuk, hogy Ewan McGregor egy biciklivel közlekedő séf, míg Eva Green egy epés epidemiológus, aki szomorkásan-ábrándosan (ahogy csak a színésznő tud) sétálgat a vízparton. Mély érzésű emberek ők - ha máshonnan nem, pulóverük magas gyapjútartalmából ez jól kivehető.

Ja, igen, a világvége: az egyszer csak eljő, vírus rombolja az érzékelést, aminek drasztikus következménye, hogy a sztárok szeme alatt sötétedni kezdenek a karikák. A film pedig, ez az eddig csak szimplán giccses és mélységeit egy életmódmagazinból kölcsönző produkció mit csinál? Felfedezi magának az EMBER-t! Épp ideje volt, ámbár miközben az EMBER-ről szól az emelkedett diskurzus, a vásznon nem látni mást, mint egy Greent és egy McGregort.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.