film - HAVASI SYMPHONIC RED CONCERT SHOW

Zene

Legyen bármilyen randa dolog az előítéletesség, azért ha egy filmajánlóból arról értesül a verzátus mozi- és zenebarát, hogy a megtekintendő koncertfilm kellős közepén szem- és fültanúja lehet egy vadonatúj Guinness-világrekord felállításának ("ugyanazon zongorabillentyű 498 alkalommal történő leütése 60 másodpercen belül"), hát nagyjából már tudja, mire is számítson. Persze Havasi Balázs nevének hallatán már amúgy is felidéződhet bennünk néhány megszilárdult képzet a gondosan kiművelt pianistáról, aki Richard Clayderman és Szentpéteri Csilla nyomdokait odahagyva a crossovert felcserélte saját leleményére, a world classical music elnevezésű műfajra, ahol ilyesformán "a teljes HAVASI zenei világ" megmutatkozhat számunkra.
Legyen bármilyen randa dolog az elõítéletesség, azért ha egy filmajánlóból arról értesül a verzátus mozi- és zenebarát, hogy a megtekintendõ koncertfilm kellõs közepén szem- és fültanúja lehet egy vadonatúj Guinness-világrekord felállításának ("ugyanazon zongorabillentyû 498 alkalommal történõ leütése 60 másodpercen belül"), hát nagyjából már tudja, mire is számítson. Persze Havasi Balázs nevének hallatán már amúgy is felidézõdhet bennünk néhány megszilárdult képzet a gondosan kimûvelt pianistáról, aki Richard Clayderman és Szentpéteri Csilla nyomdokait odahagyva a crossovert felcserélte saját leleményére, a world classical music elnevezésû mûfajra, ahol ilyesformán "a teljes HAVASI zenei világ" megmutatkozhat számunkra. Ezt a rendkívüli találkozást kínálja most a tavalyi zeneakadémiai hangverseny felvétele, melyen kontratenor és a tradicionális indiai énekszó mûvelõje, japán dobtrió és nagy kórus, szimfonikus zenekar és a Hooligans népszerû Endije egyaránt a zongora köré-mögé települt, hogy együttesen bebizonyítsák: a legkülönfélébb zenei irányzatok és elõadói modorok kreatív összekapcsolásából, seregnyi tehetséges ember összefogásából igen jó eséllyel éppoly kiismerhetõ, lagymatagon unalmas és egyszersmind õszintétlenül nagyhangú produkció kerekedhet, mintha Havasi Balázs egymagában lát a zongorázáshoz. Egy csillagot mindazonáltal okvetlenül kiérdemel a Zeneakadémia nagytermének roppant gusztusos fotografálása, s egy másik csillag méltán kijár a jobb pillanatokban kellemes háttérzeneként azonosítható kompozícióknak (mint például a halványan a fõszponzor cégnevére emlékeztetõ Generalinak) is. Csak hát a tiszteletre méltó merészséggel mozifilmnek szánt alkotás még ezt a pozitívumot is némiképp aggályossá teszi: hiszen ugyan mit mûvelhet az emberfia egy vetítõteremben fõtevékenység gyanánt, amihez nincsen túl sötét, vagy amiért nem jár rögtöni kivezettetés?

A Palace Pictures bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.