film - HAVASI SYMPHONIC RED CONCERT SHOW

Zene

Legyen bármilyen randa dolog az előítéletesség, azért ha egy filmajánlóból arról értesül a verzátus mozi- és zenebarát, hogy a megtekintendő koncertfilm kellős közepén szem- és fültanúja lehet egy vadonatúj Guinness-világrekord felállításának ("ugyanazon zongorabillentyű 498 alkalommal történő leütése 60 másodpercen belül"), hát nagyjából már tudja, mire is számítson. Persze Havasi Balázs nevének hallatán már amúgy is felidéződhet bennünk néhány megszilárdult képzet a gondosan kiművelt pianistáról, aki Richard Clayderman és Szentpéteri Csilla nyomdokait odahagyva a crossovert felcserélte saját leleményére, a world classical music elnevezésű műfajra, ahol ilyesformán "a teljes HAVASI zenei világ" megmutatkozhat számunkra.
Legyen bármilyen randa dolog az elõítéletesség, azért ha egy filmajánlóból arról értesül a verzátus mozi- és zenebarát, hogy a megtekintendõ koncertfilm kellõs közepén szem- és fültanúja lehet egy vadonatúj Guinness-világrekord felállításának ("ugyanazon zongorabillentyû 498 alkalommal történõ leütése 60 másodpercen belül"), hát nagyjából már tudja, mire is számítson. Persze Havasi Balázs nevének hallatán már amúgy is felidézõdhet bennünk néhány megszilárdult képzet a gondosan kimûvelt pianistáról, aki Richard Clayderman és Szentpéteri Csilla nyomdokait odahagyva a crossovert felcserélte saját leleményére, a world classical music elnevezésû mûfajra, ahol ilyesformán "a teljes HAVASI zenei világ" megmutatkozhat számunkra. Ezt a rendkívüli találkozást kínálja most a tavalyi zeneakadémiai hangverseny felvétele, melyen kontratenor és a tradicionális indiai énekszó mûvelõje, japán dobtrió és nagy kórus, szimfonikus zenekar és a Hooligans népszerû Endije egyaránt a zongora köré-mögé települt, hogy együttesen bebizonyítsák: a legkülönfélébb zenei irányzatok és elõadói modorok kreatív összekapcsolásából, seregnyi tehetséges ember összefogásából igen jó eséllyel éppoly kiismerhetõ, lagymatagon unalmas és egyszersmind õszintétlenül nagyhangú produkció kerekedhet, mintha Havasi Balázs egymagában lát a zongorázáshoz. Egy csillagot mindazonáltal okvetlenül kiérdemel a Zeneakadémia nagytermének roppant gusztusos fotografálása, s egy másik csillag méltán kijár a jobb pillanatokban kellemes háttérzeneként azonosítható kompozícióknak (mint például a halványan a fõszponzor cégnevére emlékeztetõ Generalinak) is. Csak hát a tiszteletre méltó merészséggel mozifilmnek szánt alkotás még ezt a pozitívumot is némiképp aggályossá teszi: hiszen ugyan mit mûvelhet az emberfia egy vetítõteremben fõtevékenység gyanánt, amihez nincsen túl sötét, vagy amiért nem jár rögtöni kivezettetés?

A Palace Pictures bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.