film - Jumurta

  • - ts -
  • 2009. július 2.

Zene

A szolgálatmegtagadásért kényszernyugdíjazott cinikus zsaru, amikor viszi vissza elvált feleségéhez a hét végi láthatásról két kamasz fiát, emberrablással dúsított bankrablás áldozata lesz, egy véletlen autóbaleset tragikus következményeként. A bankrablók a többi tússzal együtt elragadják kisebbik fiát, Jerryt is.
A szolgálatmegtagadásért kényszernyugdíjazott cinikus zsaru, amikor viszi vissza elvált feleségéhez a hét végi láthatásról két kamasz fiát, emberrablással dúsított bankrablás áldozata lesz, egy véletlen autóbaleset tragikus következményeként. A bankrablók a többi tússzal együtt elragadják kisebbik fiát, Jerryt is. De Tom a nyomukba ered... - természetesen nem a Jumurta címû török-görög filmet meséltük el, az most jön. A fõvárosban szolid mûintézetet (áh, könyvesboltot) terelgetõ negyvenes, halk szavú költõ, édesanyja halálhírét véve Anatóliába utazik, hogy teljesítse az elhalt utolsó kívánságát, s rendbe tegye a hátramaradott dolgokat... Az ügymenet közben - szép leányrokonnal - belsõ utakat járunk be (szép lassan, szép halkan). Felszakad néhány seb, s arra is megesküdnék, hogy elpattan néhány húr (többségük a távolban).

Ugye már tiszta, miért meséltük el az elején Bruce Willis bármelyik filmjének a tartalmát? Mint két tojás... Nos, leginkább azért, hogy belássuk, senkinek se könnyû; napjaink filmkészítése egyik szakágban sem képes túljutni a körkörösen ismételt kötelezõ gyakorlatokon. S ez akkor is elkeserítõ, ha Semih Kaplanoglu "hazájában jelentõs sikert arató", csendes, szépen fotografált, kellõen tétova filmje a maga módján tartalmas idõtöltés, fogyasztható látnivaló. Másfelõl maga a jó hír, hogy a film a megközelítési szándékokra tekintet nélkül szó szerint egy helyben topog, s legfõbb ideje, hogy elsöpörje valami technikai alapú, mélyen plebejus förgeteg, hisz' itt már csak akkor várható valami új, ha mindenki csinálhat filmet.

Az meg már nincs is olyan meszsze.

Forgalmazza a Mozinet

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."