film - NORVÉG ERDÕ

  • 2011. április 21.

Zene

Murakami Haruki világsikerű regényéből egy vietnami fesztiválkedvenc (Tran Anh Hung) és tajvani operatőre (Lee Ping Bin) készített magas szakmai színvonalú filmet. Öngyilkossággal indítunk s zárunk, közben pedig fiatal, jóképű, intelligens és érzékeny egyetemisták szenvednek az élet elviselhetetlenségétől. 1967-ben vagyunk, Japánban is dúl a diákság éretlen hőzöngésként ábrázolt "elforradalma", ám a film hőseinek nem holmi társadalmi igazságtalanságokkal, hanem a saját létükkel van bajuk - amit a felnövekvés traumájaként, vagy az emberi találkozás lehetetlenségével való szembesülésként, esetleg az eredendő magányosság tapasztalataként megfejteni mind-mind e különös spleen leegyszerűsítése volna.
Murakami Haruki világsikerû regényébõl egy vietnami fesztiválkedvenc (Tran Anh Hung) és tajvani operatõre (Lee Ping Bin) készített magas szakmai színvonalú filmet. Öngyilkossággal indítunk s zárunk, közben pedig fiatal, jóképû, intelligens és érzékeny egyetemisták szenvednek az élet elviselhetetlenségétõl.

1967-ben vagyunk, Japánban is dúl a diákság éretlen hõzöngésként ábrázolt "elforradalma", ám a film hõseinek nem holmi társadalmi igazságtalanságokkal, hanem a saját létükkel van bajuk - amit a felnövekvés traumájaként, vagy az emberi találkozás lehetetlenségével való szembesülésként, esetleg az eredendõ magányosság tapasztalataként megfejteni mind-mind e különös spleen leegyszerûsítése volna. A középpontban a gyászmunka áll, amit egy megmagyarázatlanul öngyilkossá lett fiú barátnõje és barátja végez, akik sosem tudnak egymásra találni - mert a gyász nem feldolgozható: túl lehet jutni rajta, de nem vértez fel a következõ veszteség ellen.

A kulcsszerepet játszó szexualitás egyrészt súlyos, szinte metafizikai döntések kifinomult érzékenységû realizálása, másrészt ösztönöktõl vakon vezérelt aktus, a vágy kivédhetetlen következménye, ami inkább csonkítja, mint beteljesíti az életet.

Ez az emberpróbáló lassúságú, jelentõségteljes nézésekre és hallgatásokra épülõ, pazarul fotografált film lehetne a zseniális Szerelemre hangolva párdarabja is - s talán akar is lenni; az operatõr mindenesetre már Wong Kar-Wai klasszikusában is közremûködött -, ha nem épp a mindent átizzító erotika hiányozna a szép arcú és kecsesen búslakodó ifjak játékából.

A Fórum Hungary bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.