Film - Ó, ha útonálló lehetnék... - Ridley Scott: Robin Hood

  • Iványi Zsófia
  • 2010. május 13.

Zene

Az ókori Rómában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll. Oops, elnéztük, bocsánat, fussunk neki még egyszer. A középkori Angliában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll.

Az ókori Rómában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll. Oops, elnéztük, bocsánat, fussunk neki még egyszer. A középkori Angliában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll.

Ridley Scott az egészségesnél valamivel többet gyönyörködhetett a pontosan 10 éve bemutatott Gladiátorban, s feltehetően elöntötték az emlékek: buzogányok hasították a levegőt, fém csattant fémen, ott volt Russel Crowe a sokat sejtető bőrhacukájában, és azok a gyönyörű számlakivonatok...

A direktort oly nagyon persze nem ütötte kupán a nosztalgia, hogy ne tudja, egy az egyben ugyanazt a filmet mégsem forgathatja le újra, tehát kénytelen lesz felmutatni valamit, ami az ókori kalandokból kimaradt. Ez a valami pedig nem más, mint az íj. Na, és ki a legnépszerűbb íjász a világon? Hát persze, hogy a sherwoodi erdő csibészhajlamú haramiája! S bár a híres-neves zöldövezetben nem sokat időzik a filmtörténet legújabb Robin Hoodja, Scott művéből megtudhatjuk, hogy végül is miért költözött be oda. A "hogyan született a legenda" típusú nekibuzdulás számos meglepő információt tartogat: az, hogy a középkorú, hízásnak indult Crowe adta hőskezdemény még el sem jutott a fákról ugrálós, nemesek orra alá borsot törős életszakaszába, a kisebb furcsaságok közé tartozik. Jóval érdekesebb, mikor későn érő Robinunk és az angol történelem nagy pillanatai találnak egymásra pl. a francia seregek hazazavarásának vagy a - méretes művészi szabadságfokkal interpretált - Magna Charta Libertatum kifundálásának alakjában. A látványos akciókkal kibélelt sok zagyvaság között az sem nyújt nagy vigaszt, hogy a film biztos talapzaton áll - már ha a kasszasikerből cakpakk átemelt karakterek és dramaturgia biztos talapzatnak tekinthetők. A nagy újrázás egyetlen, ám igen ügyes csavarja az, hogy pont ellenkező irányban valósítja meg a begyűjtést és újraelosztást, mint ama fuszeklis hérosz, kiről végeérhetetlennek tűnő ódát zengedez.

Bemutatja a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.