Film - Ó, ha útonálló lehetnék... - Ridley Scott: Robin Hood

  • Iványi Zsófia
  • 2010. május 13.

Zene

Az ókori Rómában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll. Oops, elnéztük, bocsánat, fussunk neki még egyszer. A középkori Angliában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll.

Az ókori Rómában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll. Oops, elnéztük, bocsánat, fussunk neki még egyszer. A középkori Angliában járunk, egy (tán az egyetlen) igaz és becsületes férfi, kinek muszklijánál csak a jelleme acélosabb, akaratán kívül, ugyanakkor bátran küzd, hősiesen aprítja az ellent, védi a szép hölgyeket, s ha az Igazság úgy kívánja, még a jellemgyenge uralkodóval is szembeszáll.

Ridley Scott az egészségesnél valamivel többet gyönyörködhetett a pontosan 10 éve bemutatott Gladiátorban, s feltehetően elöntötték az emlékek: buzogányok hasították a levegőt, fém csattant fémen, ott volt Russel Crowe a sokat sejtető bőrhacukájában, és azok a gyönyörű számlakivonatok...

A direktort oly nagyon persze nem ütötte kupán a nosztalgia, hogy ne tudja, egy az egyben ugyanazt a filmet mégsem forgathatja le újra, tehát kénytelen lesz felmutatni valamit, ami az ókori kalandokból kimaradt. Ez a valami pedig nem más, mint az íj. Na, és ki a legnépszerűbb íjász a világon? Hát persze, hogy a sherwoodi erdő csibészhajlamú haramiája! S bár a híres-neves zöldövezetben nem sokat időzik a filmtörténet legújabb Robin Hoodja, Scott művéből megtudhatjuk, hogy végül is miért költözött be oda. A "hogyan született a legenda" típusú nekibuzdulás számos meglepő információt tartogat: az, hogy a középkorú, hízásnak indult Crowe adta hőskezdemény még el sem jutott a fákról ugrálós, nemesek orra alá borsot törős életszakaszába, a kisebb furcsaságok közé tartozik. Jóval érdekesebb, mikor későn érő Robinunk és az angol történelem nagy pillanatai találnak egymásra pl. a francia seregek hazazavarásának vagy a - méretes művészi szabadságfokkal interpretált - Magna Charta Libertatum kifundálásának alakjában. A látványos akciókkal kibélelt sok zagyvaság között az sem nyújt nagy vigaszt, hogy a film biztos talapzaton áll - már ha a kasszasikerből cakpakk átemelt karakterek és dramaturgia biztos talapzatnak tekinthetők. A nagy újrázás egyetlen, ám igen ügyes csavarja az, hogy pont ellenkező irányban valósítja meg a begyűjtést és újraelosztást, mint ama fuszeklis hérosz, kiről végeérhetetlennek tűnő ódát zengedez.

Bemutatja a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.