film - RUBBER

  • Dercsényi Dávid
  • 2010. november 25.

Zene

Annyi bébiszitter és rezidens után a kis gömböc sem hezitált, kivándorolt Ámerikába. Ottani kalandjairól mesél a Rubber című film, ahogy autógumivá alakulva népes helyi közönség előtt szedi áldozatait előbb a teleszemetelt sivatag, majd az autóutak menti Amerika díszletei közt.
Annyi bébiszitter és rezidens után a kis gömböc sem hezitált, kivándorolt Ámerikába. Ottani kalandjairól mesél a Rubber címû film, ahogy autógumivá alakulva népes helyi közönség elõtt szedi áldozatait elõbb a teleszemetelt sivatag, majd az autóutak menti Amerika díszletei közt. S ahogy azt ma már minden rendesebb családban elvárják, mindez önreflexív keretben vala, a nézõ is beemelkedik a sorozatgyilkolási kerék kalandjaiba. Melyek az alkotók minden meggyõzõdése ellenére azt demonstrálják leginkább, hogy ma már a filmvásznon egyszerûbb lerobbantani pár fejet (állatbarátok nem fogják szeretni a filmet), mint karaktereket teremteni, dialógusokat írni. Ülünk tehát a homokban, távcsõvel, hogy a vég nélküli ámokfutást nézzük, miközben a cég minket is ki akar végezni, érted, a nézõ hajszolja a show-t, tettestársak vagyunk egy trash-moziban, mely a (média)élet lenne maga. Önirónia? Anélkül már meg sem adják a vetítési engedélyt. A bennünk élõ zsdanov elégedetten bólogat.

Mivel az öldöklõ abroncsolás egy idõ múlva meglehetõs unalmas, az alkotók média-, kultúra-, létkritikai elképzeléseiket is megpróbálják a mû autonóm világában: kitüremkedik némi fogyasztásellenesség, és a környezettudatosság mentolos lehelete is megcsapja a történetet, de jobb, ha az osztályharc élesedése megmarad Virág elvtárs privilégiumának, mi a legjobbat akkor tesszük magunknak, ha a kisgömböcös verziónál ragadunk le, ami picit lapos, de a miénk: gépmese Lynch és Galla Miklós stíljében, semmi komoly hamvasbéla.

Forgalmazza a Szuez Film

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.