Film - Torzón borzong - Denis Villeneuve: Felperzselt föld

  • Iványi Zsófia
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Ha egy anya végrendelete úgy indít, hogy "A gyerekkor olyan, mint egy torokba szúrt kés", majd azzal folytatódik, hogy felnőtt ikrei jelöletlen sírba, koporsó és ruha nélkül, arccal a földnek temettessék el, az elég sokat elárul mind a gyerekek mögött álló huszonvalahány évről, mind az előttünk álló bő két óráról. Főleg, hogy a végrendelkezés további passzusai szerint fel kell kutatniuk halottnak hitt apjukat, valamint a bátyjukat, akiknek eleddig a létezéséről sem tudtak.
Innentől kezdve párhuzamosan futnak az anya ifjúkori hányattatásai és az ő kérését ímmel-ámmal teljesítő ikrek szintén nem túl vidám kalandjai. Mindkét történetszál Libanonba visz minket; előbbi a polgárháború sújtotta, tömegmészárlásokkal és egyéb borzalmakkal terhelt múltba, utóbbi a kérdésekkel és kételyekkel teli jelenbe.

A kanadai rendező nem titkolja, hogy sokkolni akar, sőt mi több, a történelmi és a családi tragédiák meglehetősen felkavaró összekapcsolódásának ismeretében biztosan tudja, hogy fog is. És eme bizonyosság, a "tutira taccsra vágom a nézőteret" felett érzett mámor az, ami miatt a film ütős sztorija és erős képei ellenére alig is éri el a kívánt (elvárt) hatást. A kanadai rendezőt vélhetően annyira felspannolta "a végső nagy csavar", hogy egyszer-kétszer a finálé előtt is felfedi, de minimum sejtetni engedi a szörnyűségeket, majd miután kiderült a "megdöbbentő igazság", még párszor el is ismétli. Mit elismétli, minden lehetséges szögből megmutatja, és szereplői nem túl szerencsés dialógjain és monológjain keresztül "Nesztek, borzongjatok!" felkiáltással újra és újra az arcunkba vágja. A néző pedig mi mást tehetne, mint hogy sztoikus nyugalommal borzong, borzong, elnyom egy ásítást, borzong, borzong, borzzz... zzzz...

Forgalmazza a Mokép-Pannónia Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.