Film - Viszkis nagy ember - Joel Hopkins: Szerelem második látásra

  • - köves -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

A pasi Johnnie Walker-es, a nő chardonnay-s. A pasi ismer néhány klasszikus szerzőt, a nő olvasta is a műveiket. A pasi elvetélt dzsesszzongorista, öblítőreklámok zenei aláfestője, a nő írónak készül, ám jelenleg a reptéren kérdőívezik. A pasi késő hatvanas amerikai, a nő kora ötvenes angol. A pasi a nőt akarja, a nő a pasit - csoda-e, hogy nem értik meg egymást. Persze ez a megnemértés az alapja minden valamirevaló romantikus vígjátéknak, máskülönben

A pasi Johnnie Walker-es, a nő chardonnay-s. A pasi ismer néhány klasszikus szerzőt, a nő olvasta is a műveiket. A pasi elvetélt dzsesszzongorista, öblítőreklámok zenei aláfestője, a nő írónak készül, ám jelenleg a reptéren kérdőívezik. A pasi késő hatvanas amerikai, a nő kora ötvenes angol. A pasi a nőt akarja, a nő a pasit - csoda-e, hogy nem értik meg egymást. Persze ez a megnemértés az alapja minden valamirevaló romantikus vígjátéknak, máskülönben az a kevés alibifeszültség is kiveszne a műfajból, ami a "boldogan éltek, míg meg nem haltak"-hoz vezető vörös szőnyegen szokta borzolni a kedélyeket. Ezek ketten viszont csak a kedvünkért adják a durcást, késleltetik az elkerülhetetlent. Jobb is így, az ő korukban csínján kell bánni a feszültséggel, különben is, ha két akkora színész vállalja magára a könnyű műfaj pehelysúlyú terheit, mint Dustin Hoffman és Emma Thompson, ott fölösleges minden álfeszültség - csak helyzetbe kell hozni őket, a többit majd ők elintézik. Helyzetből ezen a szinten simán megtette volna annyi, hogy ők ketten egy ültő helyükben végigbeszélgetnek másfél órát, vagy sétálnak egy jót Londonban, annyi fiatalság azonban nem szorult a 39 éves, második filmes rendezőbe, hogy megpróbálkozzon egy dupla leszúrt linklaterrel; ahelyett, hogy megcsinálta volna a Mielőtt felkel a nap virgonc szenior változatát, csinált egy elmeszesedett hughgrantet, receptre kapható dramaturgiai járókerettel. Hopkins is megsétáltatja a szereplőit, de mert tisztességben megőszült fiatal filmes, a páholyok felé kacsingatva közbeiktat egy szíves rosszullétet és egy necces esküvőt is. Ezek azok a mesebeli, zenés (borzalmas mézeskalácszene) részek, amelyeket egyedül az életművek mentenek: ahol Hoffman zongorázik, vagy rákezd a kísérőzene, gondoljunk összeszorított fogakkal a Kis nagy emberre és az Értelem és érzelemre. Sétálni viszont nagyon tudnak, öröm nézni, ahogy a Temze partján Hoffman kacsázik a nálánál fél fejjel magasabb Thompson mellett. Amilyen bevállalós azonban a kamera mögötti fiatalság, még ezt a félfejnyi különbséget is sikerül felszámolni a boldog végkifejlet kapujában.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.