Film: A '68-as póz (Bernardo Bertolucci: Álmodozók)

Zene

Milyen egy forradalmár lány szobája? Pedáns rend, édeskés berendezés, családi fotók, az ágyon két teddybear. Hát a forradalmár fiúé? Káosz, a falakon vörös poszterek, az asztalon világító Mao-lámpa. Ikrek õk egy hatalmas, elegáns belvárosi lakásban. Mindehhez hozzájön még egy költõ apuka, egy mindent elnézõ anyuka és egy kiapadhatatlan csekkfüzet. Éppen elbocsátják Henri Langlois-t, a filmmúzeum vezetõjét, a diákság tüntet. Lassan az egész város tûzben ég. Ez a baljós háttér, ám a mûsoridõ végéig eldönthetetlen, hogy miért ez. Az is felmerül, hogy Bertolucci esetleg saját régi baloldaliságát parodizálja. Ugyanis ahhoz, ami a filmben izgalmas lehet, mindennek nem sok köze van.

Milyen egy forradalmár lány szobája? Pedáns rend, édeskés berendezés, családi fotók, az ágyon két teddybear. Hát a forradalmár fiúé? Káosz, a falakon vörös poszterek, az asztalon világító Mao-lámpa. Ikrek ők egy hatalmas, elegáns belvárosi lakásban. Mindehhez hozzájön még egy költő apuka, egy mindent elnéző anyuka és egy kiapadhatatlan csekkfüzet. Éppen elbocsátják Henri Langlois-t, a filmmúzeum vezetőjét, a diákság tüntet. Lassan az egész város tűzben ég. Ez a baljós háttér, ám a műsoridő végéig eldönthetetlen, hogy miért ez. Az is felmerül, hogy Bertolucci esetleg saját régi baloldaliságát parodizálja. Ugyanis ahhoz, ami a filmben izgalmas lehet, mindennek nem sok köze van.

'68 tavaszán járunk, Párizsban. Matthew (Michael Pitt) ösztöndíjas amerikai úrifiú, céltudatosan rója az utcákat, a Cinemateque vetítőtermébe tart. Itt gyűlnek össze az úgynevezett filmbuzik, kiknek rajongása a mozi iránt fokozhatatlan. Akik azért ülnek az első sorba, nehogy hozzájuk később érjen, és ezáltal megkopjon a látvány. Itt nézik mozdulatlan áhítattal a vásznat az ikrek, Isabelle (Eva Green) és Theo (Luis Garell) is. A szertartás nap mint nap többször is ismétlődik, nincs kihagyható alkotás, mi több, mindent meg lehet - sőt van, amit meg kell - nézni többször is. Isabelle, Matthew és Theo számára a mozi egyfajta párhuzamos valóság. Nem csupán játékaik alapja, de képzeletük mozgatója, mi több, behatárolója is egyben. Állandó szórakozásuk filmjelenetek rekonstruálása, és aki nem ismeri fel egyikük produkciójában az utánzott filmet, zálogot ad. Isabelle nem tréfál, neki nem lehetnek elég perverzek az ötletei, számára nem léteznek határok. Amíg Theóval űzi gonoszságait, minden rendben van (Theo, Matthew vádjára, hogy ő csak eltűri a lány zsarnokságát, gúnyos félmosollyal válaszol: "Szerinted Isabelle engem kényszerít?"), ám mikor Matthew-ra is ráhúzza saját zárt világuk követelményrendszerét, felborul a rend. Az első próbát szegény fiú kiállja, mantrázzák is fél napon keresztül a szintén filmes mondatot, hogy ő is a részük, egy közülük. Ám a szende, jámbor, udvarias amerikai sosem lehet egyenrangú fél. Hiszen az egész csupán Isabelle-ből és Theóból áll, ő mindig kívülálló marad. Theo sosem felejti el közölni ezt vele. "Sose volt szó hármunkról" - mondja egyszer, mikor szokás szerint befekszik testvére ágyába, ahol minden éjjel együtt alszanak, dacára Isabelle és Matthew szeretői kapcsolatának. "Sziámi ikrek vagyunk, csak éppen mi itt vagyunk összenőve" - mutat a fejére egy másik jelenetben. És valóban, mindvégig nyilvánvaló, ami őket összefűzi, az jóval több a testvéri szeretetnél, de még a szerelemnél és a vágynál is. Nem világos, miért keverik Matthew-t a képbe, talán próba ő, egy élő zálog, talán menekülési kísérlet. Mindegy, a fiú sem ért semmit. 't egyszerűen elbűvöli Isabelle szépsége, keresetlensége, szexuális vonzereje. Bertolucci nem is igyekszik takargatni a lány bájait, a gyönyörű Eva Green többször van meztelenül, mint ruhában, mint ahogy a szintén szívdöglesztő ikerbátyja sem az öltözködés szerelmese. "Ha hozzánk jössz, nem is kell sok holmi" - mondja sokat sejtetően Matthew-nak, mikor a film elején, a szülők egy hónapos elutazása miatt magukhoz költözteti. Kedvencem, mikor meztelenül, egy szál zakóban megy kukát túrni, hogy a hónap vége felé legyen mit enniük. Fogy a pénz, feszülnek a húrok, szorul a hurok hármójuk körül. Mi legyen a megoldás? A legegyszerűbb: a lány kitalálja, megöli mindhármukat. Nem kéne, nem is sikerül neki. Ennél a pontnál szól közbe megint a történelemÉ

Az első hírek, amik a filmről érkeztek, pikáns csemegét, soft pornót ígértek. Beszéltek utolsó utáni tangóról, kivágott, erkölcsöket tépő jelenetekről. Hogy mit húzhattak ki, nem tudom, de az eredmény semmi olyasmi, amihez már ne szokhattunk volna hozzá. Mi is történik, amihez a "nagyon durva" kitételt tehetnénk? Matthew és Isabelle szerelmeskednek a konyhapadlón, miközben a fivér rántottát süt a fejük fölött. Hárman füveznek a kádban, elalszanak, a lány menstruálni kezd, barnás vér úszik a vízen. Isabelle maszturbálásra kényszeríti Theót Dietrich fotója előtt. Ki-ki eldöntheti, mindez mennyire új és mennyire merész.

Karafiáth Orsolya

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.