Film: A '68-as póz (Bernardo Bertolucci: Álmodozók)

Zene

Milyen egy forradalmár lány szobája? Pedáns rend, édeskés berendezés, családi fotók, az ágyon két teddybear. Hát a forradalmár fiúé? Káosz, a falakon vörös poszterek, az asztalon világító Mao-lámpa. Ikrek õk egy hatalmas, elegáns belvárosi lakásban. Mindehhez hozzájön még egy költõ apuka, egy mindent elnézõ anyuka és egy kiapadhatatlan csekkfüzet. Éppen elbocsátják Henri Langlois-t, a filmmúzeum vezetõjét, a diákság tüntet. Lassan az egész város tûzben ég. Ez a baljós háttér, ám a mûsoridõ végéig eldönthetetlen, hogy miért ez. Az is felmerül, hogy Bertolucci esetleg saját régi baloldaliságát parodizálja. Ugyanis ahhoz, ami a filmben izgalmas lehet, mindennek nem sok köze van.

Milyen egy forradalmár lány szobája? Pedáns rend, édeskés berendezés, családi fotók, az ágyon két teddybear. Hát a forradalmár fiúé? Káosz, a falakon vörös poszterek, az asztalon világító Mao-lámpa. Ikrek ők egy hatalmas, elegáns belvárosi lakásban. Mindehhez hozzájön még egy költő apuka, egy mindent elnéző anyuka és egy kiapadhatatlan csekkfüzet. Éppen elbocsátják Henri Langlois-t, a filmmúzeum vezetőjét, a diákság tüntet. Lassan az egész város tűzben ég. Ez a baljós háttér, ám a műsoridő végéig eldönthetetlen, hogy miért ez. Az is felmerül, hogy Bertolucci esetleg saját régi baloldaliságát parodizálja. Ugyanis ahhoz, ami a filmben izgalmas lehet, mindennek nem sok köze van.

'68 tavaszán járunk, Párizsban. Matthew (Michael Pitt) ösztöndíjas amerikai úrifiú, céltudatosan rója az utcákat, a Cinemateque vetítőtermébe tart. Itt gyűlnek össze az úgynevezett filmbuzik, kiknek rajongása a mozi iránt fokozhatatlan. Akik azért ülnek az első sorba, nehogy hozzájuk később érjen, és ezáltal megkopjon a látvány. Itt nézik mozdulatlan áhítattal a vásznat az ikrek, Isabelle (Eva Green) és Theo (Luis Garell) is. A szertartás nap mint nap többször is ismétlődik, nincs kihagyható alkotás, mi több, mindent meg lehet - sőt van, amit meg kell - nézni többször is. Isabelle, Matthew és Theo számára a mozi egyfajta párhuzamos valóság. Nem csupán játékaik alapja, de képzeletük mozgatója, mi több, behatárolója is egyben. Állandó szórakozásuk filmjelenetek rekonstruálása, és aki nem ismeri fel egyikük produkciójában az utánzott filmet, zálogot ad. Isabelle nem tréfál, neki nem lehetnek elég perverzek az ötletei, számára nem léteznek határok. Amíg Theóval űzi gonoszságait, minden rendben van (Theo, Matthew vádjára, hogy ő csak eltűri a lány zsarnokságát, gúnyos félmosollyal válaszol: "Szerinted Isabelle engem kényszerít?"), ám mikor Matthew-ra is ráhúzza saját zárt világuk követelményrendszerét, felborul a rend. Az első próbát szegény fiú kiállja, mantrázzák is fél napon keresztül a szintén filmes mondatot, hogy ő is a részük, egy közülük. Ám a szende, jámbor, udvarias amerikai sosem lehet egyenrangú fél. Hiszen az egész csupán Isabelle-ből és Theóból áll, ő mindig kívülálló marad. Theo sosem felejti el közölni ezt vele. "Sose volt szó hármunkról" - mondja egyszer, mikor szokás szerint befekszik testvére ágyába, ahol minden éjjel együtt alszanak, dacára Isabelle és Matthew szeretői kapcsolatának. "Sziámi ikrek vagyunk, csak éppen mi itt vagyunk összenőve" - mutat a fejére egy másik jelenetben. És valóban, mindvégig nyilvánvaló, ami őket összefűzi, az jóval több a testvéri szeretetnél, de még a szerelemnél és a vágynál is. Nem világos, miért keverik Matthew-t a képbe, talán próba ő, egy élő zálog, talán menekülési kísérlet. Mindegy, a fiú sem ért semmit. 't egyszerűen elbűvöli Isabelle szépsége, keresetlensége, szexuális vonzereje. Bertolucci nem is igyekszik takargatni a lány bájait, a gyönyörű Eva Green többször van meztelenül, mint ruhában, mint ahogy a szintén szívdöglesztő ikerbátyja sem az öltözködés szerelmese. "Ha hozzánk jössz, nem is kell sok holmi" - mondja sokat sejtetően Matthew-nak, mikor a film elején, a szülők egy hónapos elutazása miatt magukhoz költözteti. Kedvencem, mikor meztelenül, egy szál zakóban megy kukát túrni, hogy a hónap vége felé legyen mit enniük. Fogy a pénz, feszülnek a húrok, szorul a hurok hármójuk körül. Mi legyen a megoldás? A legegyszerűbb: a lány kitalálja, megöli mindhármukat. Nem kéne, nem is sikerül neki. Ennél a pontnál szól közbe megint a történelemÉ

Az első hírek, amik a filmről érkeztek, pikáns csemegét, soft pornót ígértek. Beszéltek utolsó utáni tangóról, kivágott, erkölcsöket tépő jelenetekről. Hogy mit húzhattak ki, nem tudom, de az eredmény semmi olyasmi, amihez már ne szokhattunk volna hozzá. Mi is történik, amihez a "nagyon durva" kitételt tehetnénk? Matthew és Isabelle szerelmeskednek a konyhapadlón, miközben a fivér rántottát süt a fejük fölött. Hárman füveznek a kádban, elalszanak, a lány menstruálni kezd, barnás vér úszik a vízen. Isabelle maszturbálásra kényszeríti Theót Dietrich fotója előtt. Ki-ki eldöntheti, mindez mennyire új és mennyire merész.

Karafiáth Orsolya

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.