Film: A dominaelv (Garfield)

  • - ts -
  • 2004. szeptember 9.

Zene

Bocsássuk elõre, istenkísértõn merész vállalkozás volt a kis szõrös rohadék moziba citálása, hisz ezzel - vagy minden hasonlóval - kapcsolatos ellenkezésére bizton lehetett számítani: a nevezett, mint tudjuk, szerfelett lusta és öntörvényû állat. A filmkészítés ezzel szemben, m. t., nagy önfegyelmet, alázatot és fokozott koncentrációt igénylõ foglalatosság - az esetek nyilván perdöntõ hányadában. Az is bolond tehát, aki moziba viszi a macskát (ha már mindenképp muszáj, én az állatkertet ajánlanám: last minute, one way ticket, full pension).

Bocsássuk elõre, istenkísértõn merész vállalkozás volt a kis szõrös rohadék moziba citálása, hisz ezzel - vagy minden hasonlóval - kapcsolatos ellenkezésére bizton lehetett számítani: a nevezett, mint tudjuk, szerfelett lusta és öntörvényû állat. A filmkészítés ezzel szemben, m. t., nagy önfegyelmet, alázatot és fokozott koncentrációt igénylõ foglalatosság - az esetek nyilván perdöntõ hányadában. Az is bolond tehát, aki moziba viszi a macskát (ha már mindenképp muszáj, én az állatkertet ajánlanám: last minute, one way ticket, full pension).

De ennél többrõl van szó, látatlanban is felmerülhet a kérdés, van-e valami keresnivalója a dögnek a vásznon. A nagyon is kézenfekvõ válasz a rövidebb és hoszszabb képregények környékén található. Garfield igazi terepe a három- (max. hat-) kockányi

villámtréfa, nem az,

amikor lapozni kell - az olvasó-fotelban meghal. Az õ lényege ugyanis az a néhány (max 5-6), pofájára maszkírozott grimasz, és a kis felhõk, melyek a feje fölött gondolatait hivatottak megjeleníteni - ezek is inkább akkor, ha teljesen üresek. Tudja ezt mindenki. Magyarul, aki úgy dönt, hogy (közel) másfél órás filmet kanyarít a dagadt rém köré, annak elsõül Garfield pont ezen sajátosságával kell számot vetnie. Hacsak nincsenek más ambíciói, ez esetben - bár meglehet, ez a mi hibánk - ilyet orrontunk. (Szatellitfilm vagy hogy hívják, az a lényege, hogy egy - általában vitán felül álló - sikerre még ráépítünk valamit, és elõre dörzsöljük a tenyerünket, hogy micsoda kaszálás lesz a buli vége, hisz ami egyszer, százszor már bejött, annak bizonyítottan van fizetõképes kereslete; magyar példával is szolgálhatok, ha emlékeznek még a Szandi címû filmre. Mörcsendájzing, mi más.)

Nem is kell csalódnunk, alkotó érzékeli a kihívást, és ezt siet is a tudtunkra adni. A felvezetõ jelenetek mindegyike Garfield közismert jellemrajzát igyekszik - jó vastag kontúrokkal - tovább erõsíteni, hogy ne mondjam, szájba rágni, ám ezt mérsékelt szellemességgel teszi. Így még a kimért pályán, a kötelezõ gyakorlatokban kerül jócskán hátrányba a film a képregény-emlékekkel szemben. Ám ez nem is lenne túl nagy baj, hiszen hogy megáll-e a dolog, nyilván a hozzáadott értékeken múlik. Ekkor megint feltehetjük magunknak is a kérdést: ugyan mi a fenét lehet Garfielddal kezdeni a moziban? Mit újat lehet még megtudni róla? Hohó, itt már van miért felsikoltani: "Jaj, csak ki ne derüljön róla, hogy a szõrös mellkas alatt érzõ szív dobog benne!" Nem lehetnek illúzióink, kiderül. Garfield egy - egyébként minden szempontból bûbájos, hisz ki látott már ronda, büdös, bolhás, hamis, sunyi, alattomos csikaszt amerikai filmben - kutya megmentésére indul. Ennél csak az volna rosszabb,

ha egeret kellene fognia,

mondjuk úgy, mint Nicholas Cage-nek valamelyik felejthetetlen filmjében (mi is volt a címe?) kocsit lopni, 24 óra leforgása alatt négyszázat. Már a motiváltsággal is alapvetõ bajok vannak tehát. Végre is mi a fenének indulna az igazi Garfield egy kutya megmentésére? Mert a (kutya-macska) barátság neki szent? Na, ne nevettessük egymást! Azért, mert unatkozik a kétségtelenül idõnként mókás Ubul nélkül? Képzeljék, azért! Ez meg egyenesen nonszensz, hisz egy gyerek is tudja, Garfield imád unatkozni, az egyik legkedvesebb elfoglaltsága. Eszerint a film szerzõinek hozománya annyi, hogy Garfield azért is emberi, mert sokkhelyzetben (Ubul odalett) ugyancsak hajlamos alapvetõ személyiségjegyeivel szögesen ellentétes viselkedésre. Persze biztos nem az eredetiség a cél, be kell lássuk, nem szubkulturális igények kielégítésére megy a játék. (Az al-Káidának fegyvert szállító Garfieldet alighanem csak korhatárosan engedték volna játszani, ami ugye megengedhetetlen bevételkiesés.)

Ha valaki azért tartana macskát, hogy az vészhelyzetben visszahozza a kutyát, az újságok bezárhatnák az elveszett kedvencek rovatot az apróhirdetési oldalon, a villanyoszlopokon pedig csak angoltanárokról olvashatnánk. Ilyes traumáktól egy ideig még nem kell félnünk. Bár az amerikai film életünkre gyakorolt hatásáról már sokfelé miséznek, a haszonmacska fogalma még üdítõen távolinak tetszik. Sõt, egyesek kifejezetten azért preferálják a kis testû szörnyeteget a természetes szövetségesnek számító ebnépséggel szemben, mert rendõrkutyáról már hallottak, de rendõrmacskáról még soha. A macskatartás máma még merõben élvezeti indíttatású projekt, társadalmilag elfogadott mazochizmus. Ilyen az ember: szereti, ha basáskodnak felette - de nem akárkik, s nem is akárhogyan. Ez Garfield megérdemelt világsikerének is az egyik lehetséges nyitja: úgy szeretjük, ha meghosszabbított (például négylábú) énünk kívánságait kell lesnünk (a szakirodalom, melyet gyakorta fowrgatok, ezt dominaelvként ismeri; a szépirodalom pedig A macska is ember címû alapvetésben reflektál a problémára, ha még emlékszünk a szerzõjére). Ha Garfield kényelméért fáradunk, magunkat kényeztetjük, a kutyát meg hozza vissza a konstábler.

- ts -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.