Film: A dominaelv (Garfield)

  • - ts -
  • 2004. szeptember 9.

Zene

Bocsássuk elõre, istenkísértõn merész vállalkozás volt a kis szõrös rohadék moziba citálása, hisz ezzel - vagy minden hasonlóval - kapcsolatos ellenkezésére bizton lehetett számítani: a nevezett, mint tudjuk, szerfelett lusta és öntörvényû állat. A filmkészítés ezzel szemben, m. t., nagy önfegyelmet, alázatot és fokozott koncentrációt igénylõ foglalatosság - az esetek nyilván perdöntõ hányadában. Az is bolond tehát, aki moziba viszi a macskát (ha már mindenképp muszáj, én az állatkertet ajánlanám: last minute, one way ticket, full pension).

Bocsássuk elõre, istenkísértõn merész vállalkozás volt a kis szõrös rohadék moziba citálása, hisz ezzel - vagy minden hasonlóval - kapcsolatos ellenkezésére bizton lehetett számítani: a nevezett, mint tudjuk, szerfelett lusta és öntörvényû állat. A filmkészítés ezzel szemben, m. t., nagy önfegyelmet, alázatot és fokozott koncentrációt igénylõ foglalatosság - az esetek nyilván perdöntõ hányadában. Az is bolond tehát, aki moziba viszi a macskát (ha már mindenképp muszáj, én az állatkertet ajánlanám: last minute, one way ticket, full pension).

De ennél többrõl van szó, látatlanban is felmerülhet a kérdés, van-e valami keresnivalója a dögnek a vásznon. A nagyon is kézenfekvõ válasz a rövidebb és hoszszabb képregények környékén található. Garfield igazi terepe a három- (max. hat-) kockányi

villámtréfa, nem az,

amikor lapozni kell - az olvasó-fotelban meghal. Az õ lényege ugyanis az a néhány (max 5-6), pofájára maszkírozott grimasz, és a kis felhõk, melyek a feje fölött gondolatait hivatottak megjeleníteni - ezek is inkább akkor, ha teljesen üresek. Tudja ezt mindenki. Magyarul, aki úgy dönt, hogy (közel) másfél órás filmet kanyarít a dagadt rém köré, annak elsõül Garfield pont ezen sajátosságával kell számot vetnie. Hacsak nincsenek más ambíciói, ez esetben - bár meglehet, ez a mi hibánk - ilyet orrontunk. (Szatellitfilm vagy hogy hívják, az a lényege, hogy egy - általában vitán felül álló - sikerre még ráépítünk valamit, és elõre dörzsöljük a tenyerünket, hogy micsoda kaszálás lesz a buli vége, hisz ami egyszer, százszor már bejött, annak bizonyítottan van fizetõképes kereslete; magyar példával is szolgálhatok, ha emlékeznek még a Szandi címû filmre. Mörcsendájzing, mi más.)

Nem is kell csalódnunk, alkotó érzékeli a kihívást, és ezt siet is a tudtunkra adni. A felvezetõ jelenetek mindegyike Garfield közismert jellemrajzát igyekszik - jó vastag kontúrokkal - tovább erõsíteni, hogy ne mondjam, szájba rágni, ám ezt mérsékelt szellemességgel teszi. Így még a kimért pályán, a kötelezõ gyakorlatokban kerül jócskán hátrányba a film a képregény-emlékekkel szemben. Ám ez nem is lenne túl nagy baj, hiszen hogy megáll-e a dolog, nyilván a hozzáadott értékeken múlik. Ekkor megint feltehetjük magunknak is a kérdést: ugyan mi a fenét lehet Garfielddal kezdeni a moziban? Mit újat lehet még megtudni róla? Hohó, itt már van miért felsikoltani: "Jaj, csak ki ne derüljön róla, hogy a szõrös mellkas alatt érzõ szív dobog benne!" Nem lehetnek illúzióink, kiderül. Garfield egy - egyébként minden szempontból bûbájos, hisz ki látott már ronda, büdös, bolhás, hamis, sunyi, alattomos csikaszt amerikai filmben - kutya megmentésére indul. Ennél csak az volna rosszabb,

ha egeret kellene fognia,

mondjuk úgy, mint Nicholas Cage-nek valamelyik felejthetetlen filmjében (mi is volt a címe?) kocsit lopni, 24 óra leforgása alatt négyszázat. Már a motiváltsággal is alapvetõ bajok vannak tehát. Végre is mi a fenének indulna az igazi Garfield egy kutya megmentésére? Mert a (kutya-macska) barátság neki szent? Na, ne nevettessük egymást! Azért, mert unatkozik a kétségtelenül idõnként mókás Ubul nélkül? Képzeljék, azért! Ez meg egyenesen nonszensz, hisz egy gyerek is tudja, Garfield imád unatkozni, az egyik legkedvesebb elfoglaltsága. Eszerint a film szerzõinek hozománya annyi, hogy Garfield azért is emberi, mert sokkhelyzetben (Ubul odalett) ugyancsak hajlamos alapvetõ személyiségjegyeivel szögesen ellentétes viselkedésre. Persze biztos nem az eredetiség a cél, be kell lássuk, nem szubkulturális igények kielégítésére megy a játék. (Az al-Káidának fegyvert szállító Garfieldet alighanem csak korhatárosan engedték volna játszani, ami ugye megengedhetetlen bevételkiesés.)

Ha valaki azért tartana macskát, hogy az vészhelyzetben visszahozza a kutyát, az újságok bezárhatnák az elveszett kedvencek rovatot az apróhirdetési oldalon, a villanyoszlopokon pedig csak angoltanárokról olvashatnánk. Ilyes traumáktól egy ideig még nem kell félnünk. Bár az amerikai film életünkre gyakorolt hatásáról már sokfelé miséznek, a haszonmacska fogalma még üdítõen távolinak tetszik. Sõt, egyesek kifejezetten azért preferálják a kis testû szörnyeteget a természetes szövetségesnek számító ebnépséggel szemben, mert rendõrkutyáról már hallottak, de rendõrmacskáról még soha. A macskatartás máma még merõben élvezeti indíttatású projekt, társadalmilag elfogadott mazochizmus. Ilyen az ember: szereti, ha basáskodnak felette - de nem akárkik, s nem is akárhogyan. Ez Garfield megérdemelt világsikerének is az egyik lehetséges nyitja: úgy szeretjük, ha meghosszabbított (például négylábú) énünk kívánságait kell lesnünk (a szakirodalom, melyet gyakorta fowrgatok, ezt dominaelvként ismeri; a szépirodalom pedig A macska is ember címû alapvetésben reflektál a problémára, ha még emlékszünk a szerzõjére). Ha Garfield kényelméért fáradunk, magunkat kényeztetjük, a kutyát meg hozza vissza a konstábler.

- ts -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.