Film: Az élet kép (Titanic 2001)

  • Orosz Ágnes
  • 2001. október 11.

Zene

A fesztivál, mely a szervezők szerint mára elérte a még kézben tartható méreteket, idén a megszokott húzónevek nélkül fut, de az újabb nézettségi adatok bizonyára igazolni fogják, hogy már ezt is megteheti.
A fesztivál, mely a szervezők szerint mára elérte a még kézben tartható méreteket, idén a megszokott húzónevek nélkül fut, de az újabb nézettségi adatok bizonyára igazolni fogják, hogy már ezt is megteheti.Voltaképpen kár, hogy a hangulatos Toldi mozi visszaszorult a tágasabb Kossuthhoz képest, amiért ugyan sokban kárpótol a szomszédos cukrászda, mint az Amélie-típusú filmek nézésének szerves része. Eddig mindenképpen

vezetnek a vidám filmek,

ezért meg például az ember már önmagában is sok mindent hajlamos megbocsátani a franciáknak, de annyi biztos, hogy a sok pénz és különösebb mondanivaló hiánya ritkán tűnik ennyire jó kombinációnak, az utóbbi elfedésére alkalmazott irónia pedig többnek önmagánál. Benne a Montmartre-ra reinkarnálódott Audrey Hepburn csodálatos kettős életét a "ha már adsz, ne adj keveset" szellemében éli, titokban segít a körülötte élőkön, megleckézteti a gorombákat, és folyton cinkosan ránk mosolyog, mindezt egy ellenállhatatlanul színpompás képi világban, voltaképpen a giccsesebb párizsi képeslapokból összerakva, de úgy rendesen. Tényleg semmi nem lóg ki; rímszerűen ismétlődő beállításokkal, keresztutalásokkal még impozánsabbá tett poénrengeteg az egész, amibe nem nehéz belefeledkezni.

Másfajta, de szintén sajátos humor az Együttlété, melynek rendezője tavaly a Kurva Amallal mutatkozott be, és itt is jóindulattal szemléli szereplői érzelmi esendőségét, anélkül nevettet, hogy kiszolgáltatná őket. A hetvenes éveket szintén demitizáló Jégviharral ellentétben játékosan, alapvetően optimistán fejezi be a hippikommunában játszódó történetet. A voltaképpen főszerepet játszó gyerekek természetesen belülről bomlasztják a rendszert, nemcsak azzal, hogy húst és tévét követelnek, hanem érzelmileg is alapvetően más hozzáállást igényelnének a szüleiktől, mint amivel azok éppen kísérleteznek, s ez azzal is jár, hogy a felnőttek időnként kicsit kiszámítható (de szerencsére mindig kellő iróniával kezelt) viszonyainál az ő reakcióik sokkal hitelesebbnek és érdekesebbnek tűnnek. Moodysson kedves, érzékeny filmje alapvető kérdéseket vet fel a társas kapcsolatokról, és ezért az sem olyan zavaró, hogy a sok szereplő közül néha mintha teljesen elfeledkezne párról.

A Korcs szerelmek szereplőit a címbeli kutyákon kívül egy baleset köti össze, a fiatal munkanélküli, a híres modell és a titokzatos hajléktalan ily módon a film közepe felé találkozik, történeteiket előtte és utána párhuzamosan láthatjuk, de a filmidő háromfelé oszlik aszerint, hogy melyikükön van a hangsúly. Octavio a kutyáját viadalokra nevezi be, hogy a pénzből elszöktethesse bátyjának a mexikói valóságba kicsit belefásult feleségét; Valeria összeköltözik nős szeretőjével és kutyájával, akiért aztán képesek felverni egy vadiúj lakás padlóját; Chivo, az exgerilla befogadja Octavio sebesült kutyáját a sajátjai mellé, mire az megöli azokat. Bár a dolog nem előzmények nélkül való, ne várjunk itt Tykwer-féle precizitást, beletelik egy kis időbe, hogy kirajzolódjanak a szálak, a mexikói rendező filmje semmiképpen sem tűnik túlszerkesztettnek, igaz, soha nem is áll igazán össze. A gettó-Levi´s reklámesztétika a kutyaviadalokban tetőfokára érő nyerseséggel ötvözve mégis jobbára elfeledteti az individuális történetek haloványságát.

A fényképezés szintén nagyot dob a Mélyvízen, de még így sem tűnik többnek egy korrekt NYU-vizsgafilmnél, bár akár a két főszereplő (Tilda Swinton, Goran Visnjic) miatt is érdemes bemenni. Mit tesz egy jó anya, ha kiskorú meleg fia szeretőjét egy reggel holtan találja a ház előtt? Jelen esetben fogja magát, eltünteti a hullát, és aztán kérdez. A rendőrség nem is nagyon zargatja, a helyi keresztapa viszont zsarolná, de hiába, a szülői teendők mellett nem marad idő a pénzfelhajtásra. Szerencséjére saját neurózisát csakhamar sikerül átragasztani a jóképű pénzbehajtóra is, ám innentől leült a film, s csak az hozott némi izgalmat, amikor a sajtóvetítésen elszakadt a szalag. Akárcsak A vámpír árnyéka című film zseniális kulcsjelenetében, amint Murnau halhatatlan vámpírklasszikusát forgatja éppen Közép-Európa egyik erdejében. A rendező, hogy a kívánt hatást elérje, a főszerepet játszó színésze kilétét igyekszik mindenki előtt eltitkolni, csakhogy egyre nehezebb kordában tartania az igazi vámpírt, akit szerződtetett. Kettőjük párharca ez a

metaforákkal gazdagon átszőtt

film, mely egyben képes felkelteni a mára már jobbára halott műfaj keltette összes érzést. Bár természetesen Max Schneck a valóságban nem volt vámpír, az egész egyszerre hatásos és szeretnivaló; remek például a film elkészültéért felelős férfiak mindvégig machós viselkedése vagy a felismerhetetlenségig maszkírozott Willem Dafoe tragikomikus vámpírja.

Az évtized másik nagy német expresszionista klasszikusát, a Metropolist idézi egyébként az azonos című anime (mindkét eredeti szerepel az Örökmozgó műsorán), mely inkább egyfajta értelmezés, mint remake, és persze a műfaj nagyágyúi jegyzik. Ennek megfelelően teljesen jó, még ha a végkifejletéről vélhetően mindenkinek ugyanaz jut is az eszébe.

Orosz Ágnes

Titanic Nemzetközi Filmfesztivál, 2001. október 4-14., Kossuth, Toldi, Örökmozgó

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.