Film: Zűrreál (Hajdu Szabolcs: Macerás ügyek)

  • - sissova -
  • 2001. október 11.

Zene

Nem egyszerű eset, csak olyan, mint általában a saját ügyeink, ha felül tudunk emelkedni komolyságunkon, miközben tudjuk, minden esélyünk megvan rá, hogy csak egy halom föld lesz majd a másvilág, mégis igyekszünk berendezni magunknak az épp aktuális, lerobbant kis mennyországot. Mágikus, szürreális, eklektikus, szocializáció- és érzelemfüggő, hatalomfüggetlen és halálos ügyek ezek.
Nem egyszerű eset, csak olyan, mint általában a saját ügyeink, ha felül tudunk emelkedni komolyságunkon, miközben tudjuk, minden esélyünk megvan rá, hogy csak egy halom föld lesz majd a másvilág, mégis igyekszünk berendezni magunknak az épp aktuális, lerobbant kis mennyországot. Mágikus, szürreális, eklektikus, szocializáció- és érzelemfüggő, hatalomfüggetlen és halálos ügyek ezek.

Konkrétabban pedig az van, hogy Brigi szerelmes Imibe, de elég zűrös módon jut el a homályos Szent Iván-éji történet odáig, hogy ezt Imi tudomásul is vegye. De, mint tudjuk, az Imik és a Brigik rémesek. Egyik vadul önmegvalósít, és eksztatikusan fejet borotvál, meg lázadásból kisgatyára vetkőzik a plénum előtt, a másik meg angyali, csak úgy néz kifelé a nagy boci szemével, és mindenkivel jóban akar lenni, mint a Kulturális Minisztérium és a kurvák.

Természetesen a megmondás maga sem egyszerű módon történik a filmben, ahol filmnyelven beszélnek: poézis, színek, gesztusok, ritmusok - és nem kesztyűsbábok - segítségével. Színészek nyögnek, sóhajtoznak, rébuszoznak, varázsolnak, hülye karcsapásokat végeznek, és nem utolsósorban belenyúlnak egymás szájába is a könnyebb megértés kedvéért. Mint mikor a filmtörténetileg méltatlanul elfeledett Picasso kalandjaiban Picasso vezetékes vízért könyörög. Aztán ott vannak azok a nem elhanyagolható jelentőségű, furcsa, kis növésű lények, akik bömbivel felszerelt ördögi szekereken szaladgálnak, és csirihauk módjára kiabálnak. Igazán zavaró momentumok ezek. Meg ott van a nyolcvanéves, nyugtalanító Jancsó Miklós, aki úgy jelenik meg a történetben, mint egy márkajelzés, a gondolkodó rendező szobra.

A sok zavaros legóelemből, a Danny Boyle-os futásoktól a commedia dell´artés menetelésekig a szemünk láttára születik a történet. Klisémentesen, decensen, de placentával, köldökzsinórral együtt, ahogy kell.

Ez az egész bonyolultság, ez a szegény néző szerencséje, meg az, hogy öreganyámnak szólította a jegyszedő nénit. Különben halálra unhatná magát, kukoricázhatna, csókolózhatna, és úgy dobná ki az ablakon a jegy árát, mintha a félkarú rablóra fizetett volna be. Így meg kapkodhatja a nyugtalan fejét, mire megérti, hogy mi történik, hol van, és mennyi ideje van arra, hogy felfogja a látottakat. Felfogja, hogy itt egy város keresi a gyilkosát, aki angyalszárnyakon érkezik, nem előre megfontolt szándékból követel és követ el.

- sissova -

Macerás ügyek; színes, magyar, 2000, 100 perc; írta és rendezte: Hajdu Szabolcs; fényképezte: Erdélyi Mátyás; szereplők: Török Illyés Orsolya, Szabó Domokos, Katona László; a Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.