Film: Zűrreál (Hajdu Szabolcs: Macerás ügyek)

  • - sissova -
  • 2001. október 11.

Zene

Nem egyszerű eset, csak olyan, mint általában a saját ügyeink, ha felül tudunk emelkedni komolyságunkon, miközben tudjuk, minden esélyünk megvan rá, hogy csak egy halom föld lesz majd a másvilág, mégis igyekszünk berendezni magunknak az épp aktuális, lerobbant kis mennyországot. Mágikus, szürreális, eklektikus, szocializáció- és érzelemfüggő, hatalomfüggetlen és halálos ügyek ezek.
Nem egyszerű eset, csak olyan, mint általában a saját ügyeink, ha felül tudunk emelkedni komolyságunkon, miközben tudjuk, minden esélyünk megvan rá, hogy csak egy halom föld lesz majd a másvilág, mégis igyekszünk berendezni magunknak az épp aktuális, lerobbant kis mennyországot. Mágikus, szürreális, eklektikus, szocializáció- és érzelemfüggő, hatalomfüggetlen és halálos ügyek ezek.

Konkrétabban pedig az van, hogy Brigi szerelmes Imibe, de elég zűrös módon jut el a homályos Szent Iván-éji történet odáig, hogy ezt Imi tudomásul is vegye. De, mint tudjuk, az Imik és a Brigik rémesek. Egyik vadul önmegvalósít, és eksztatikusan fejet borotvál, meg lázadásból kisgatyára vetkőzik a plénum előtt, a másik meg angyali, csak úgy néz kifelé a nagy boci szemével, és mindenkivel jóban akar lenni, mint a Kulturális Minisztérium és a kurvák.

Természetesen a megmondás maga sem egyszerű módon történik a filmben, ahol filmnyelven beszélnek: poézis, színek, gesztusok, ritmusok - és nem kesztyűsbábok - segítségével. Színészek nyögnek, sóhajtoznak, rébuszoznak, varázsolnak, hülye karcsapásokat végeznek, és nem utolsósorban belenyúlnak egymás szájába is a könnyebb megértés kedvéért. Mint mikor a filmtörténetileg méltatlanul elfeledett Picasso kalandjaiban Picasso vezetékes vízért könyörög. Aztán ott vannak azok a nem elhanyagolható jelentőségű, furcsa, kis növésű lények, akik bömbivel felszerelt ördögi szekereken szaladgálnak, és csirihauk módjára kiabálnak. Igazán zavaró momentumok ezek. Meg ott van a nyolcvanéves, nyugtalanító Jancsó Miklós, aki úgy jelenik meg a történetben, mint egy márkajelzés, a gondolkodó rendező szobra.

A sok zavaros legóelemből, a Danny Boyle-os futásoktól a commedia dell´artés menetelésekig a szemünk láttára születik a történet. Klisémentesen, decensen, de placentával, köldökzsinórral együtt, ahogy kell.

Ez az egész bonyolultság, ez a szegény néző szerencséje, meg az, hogy öreganyámnak szólította a jegyszedő nénit. Különben halálra unhatná magát, kukoricázhatna, csókolózhatna, és úgy dobná ki az ablakon a jegy árát, mintha a félkarú rablóra fizetett volna be. Így meg kapkodhatja a nyugtalan fejét, mire megérti, hogy mi történik, hol van, és mennyi ideje van arra, hogy felfogja a látottakat. Felfogja, hogy itt egy város keresi a gyilkosát, aki angyalszárnyakon érkezik, nem előre megfontolt szándékból követel és követ el.

- sissova -

Macerás ügyek; színes, magyar, 2000, 100 perc; írta és rendezte: Hajdu Szabolcs; fényképezte: Erdélyi Mátyás; szereplők: Török Illyés Orsolya, Szabó Domokos, Katona László; a Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.