Film: Dagonya (Török Ferenc: Szezon)

  • Marczinka Csaba
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Önmagában a kicsit "sültrealista" történettel nem is lenne semmi baj: hisz a visszafogott forgatókönyvbõl lehetne - akár - remekmûvet is rendezni. Amirõl azonban nem beszélhetünk: Török ugyan tisztességgel "megrendezi" a filmet, a poénok is többé-kevésbé ülnek, de valami plusz - esetleg egy csavar - azért mégis hiányzik. A pár kesernyés vicc és a sztorin átlengõ irónia, néhány jól megcsinált jelenetben s karakterben (kiemelhetõ az öregedõ kocsmárost megformáló Sinkó László) ugyan sokat ígér, de a hatásos jelenetek után minduntalan visszasüllyedünk a szürkeségbe, s a film úgy a közepétõl - a gegek és a szatirikus megközelítés ellenére - érezhetõen ellaposodik. A "fõszereplõ" srácok karaktere problematikus a leginkább: gyakorlatilag egy masszaszerû csoportot látunk csupán, egyikük sem válik igazán egyedi figurává, valódi fõszereplõvé. Hiába tudjuk meg, hogy az egyik pornókirály szeretne lenni, a másik fõpincér, a harmadik pedig családot és lakást kívánna - mégsem válnak ettõl önálló személyiségekké. Megkülönböztethetetlenek maradnak mindvégig, amit a jól megrajzolt mellék- és epizódszereplõk sem képesek ellensúlyozni. A feszes dramaturgiájú jelenetek - sajnos - csupán felvillanások a helyenként már-már didaktikus tanmesévé laposodó, fokozatosan elszürkülõ történet menetében. A szatirikus színekkel ábrázolt, ostoba és parvenü, újgazdag balatoni esküvõi buli, valamint az új ara félrekefélése Feri pincérrel a mellékhelyiségben az esküvõi banzáj alatt, hatásos jelenetsor, de egy igényesebb, kritikus mai magyar darab fináléjának kevés, nem elég átütõ...

A film tartalmi közlendõje is olyan panelekre szûkül, mint "az újgazdag pénzesek köcsögök és aljasok, bezzeg egy igazi pincérsrác..." meg hasonlók. Török Ferenc Moszkva tér utáni második kísérlete - számos erénye mellett is - felemásra sikeredett.

Marczinka Csaba

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."