Film: Dagonya (Török Ferenc: Szezon)

  • Marczinka Csaba
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Önmagában a kicsit "sültrealista" történettel nem is lenne semmi baj: hisz a visszafogott forgatókönyvbõl lehetne - akár - remekmûvet is rendezni. Amirõl azonban nem beszélhetünk: Török ugyan tisztességgel "megrendezi" a filmet, a poénok is többé-kevésbé ülnek, de valami plusz - esetleg egy csavar - azért mégis hiányzik. A pár kesernyés vicc és a sztorin átlengõ irónia, néhány jól megcsinált jelenetben s karakterben (kiemelhetõ az öregedõ kocsmárost megformáló Sinkó László) ugyan sokat ígér, de a hatásos jelenetek után minduntalan visszasüllyedünk a szürkeségbe, s a film úgy a közepétõl - a gegek és a szatirikus megközelítés ellenére - érezhetõen ellaposodik. A "fõszereplõ" srácok karaktere problematikus a leginkább: gyakorlatilag egy masszaszerû csoportot látunk csupán, egyikük sem válik igazán egyedi figurává, valódi fõszereplõvé. Hiába tudjuk meg, hogy az egyik pornókirály szeretne lenni, a másik fõpincér, a harmadik pedig családot és lakást kívánna - mégsem válnak ettõl önálló személyiségekké. Megkülönböztethetetlenek maradnak mindvégig, amit a jól megrajzolt mellék- és epizódszereplõk sem képesek ellensúlyozni. A feszes dramaturgiájú jelenetek - sajnos - csupán felvillanások a helyenként már-már didaktikus tanmesévé laposodó, fokozatosan elszürkülõ történet menetében. A szatirikus színekkel ábrázolt, ostoba és parvenü, újgazdag balatoni esküvõi buli, valamint az új ara félrekefélése Feri pincérrel a mellékhelyiségben az esküvõi banzáj alatt, hatásos jelenetsor, de egy igényesebb, kritikus mai magyar darab fináléjának kevés, nem elég átütõ...

A film tartalmi közlendõje is olyan panelekre szûkül, mint "az újgazdag pénzesek köcsögök és aljasok, bezzeg egy igazi pincérsrác..." meg hasonlók. Török Ferenc Moszkva tér utáni második kísérlete - számos erénye mellett is - felemásra sikeredett.

Marczinka Csaba

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.