Film: Dagonya (Török Ferenc: Szezon)

  • Marczinka Csaba
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Önmagában a kicsit "sültrealista" történettel nem is lenne semmi baj: hisz a visszafogott forgatókönyvbõl lehetne - akár - remekmûvet is rendezni. Amirõl azonban nem beszélhetünk: Török ugyan tisztességgel "megrendezi" a filmet, a poénok is többé-kevésbé ülnek, de valami plusz - esetleg egy csavar - azért mégis hiányzik. A pár kesernyés vicc és a sztorin átlengõ irónia, néhány jól megcsinált jelenetben s karakterben (kiemelhetõ az öregedõ kocsmárost megformáló Sinkó László) ugyan sokat ígér, de a hatásos jelenetek után minduntalan visszasüllyedünk a szürkeségbe, s a film úgy a közepétõl - a gegek és a szatirikus megközelítés ellenére - érezhetõen ellaposodik. A "fõszereplõ" srácok karaktere problematikus a leginkább: gyakorlatilag egy masszaszerû csoportot látunk csupán, egyikük sem válik igazán egyedi figurává, valódi fõszereplõvé. Hiába tudjuk meg, hogy az egyik pornókirály szeretne lenni, a másik fõpincér, a harmadik pedig családot és lakást kívánna - mégsem válnak ettõl önálló személyiségekké. Megkülönböztethetetlenek maradnak mindvégig, amit a jól megrajzolt mellék- és epizódszereplõk sem képesek ellensúlyozni. A feszes dramaturgiájú jelenetek - sajnos - csupán felvillanások a helyenként már-már didaktikus tanmesévé laposodó, fokozatosan elszürkülõ történet menetében. A szatirikus színekkel ábrázolt, ostoba és parvenü, újgazdag balatoni esküvõi buli, valamint az új ara félrekefélése Feri pincérrel a mellékhelyiségben az esküvõi banzáj alatt, hatásos jelenetsor, de egy igényesebb, kritikus mai magyar darab fináléjának kevés, nem elég átütõ...

A film tartalmi közlendõje is olyan panelekre szûkül, mint "az újgazdag pénzesek köcsögök és aljasok, bezzeg egy igazi pincérsrác..." meg hasonlók. Török Ferenc Moszkva tér utáni második kísérlete - számos erénye mellett is - felemásra sikeredett.

Marczinka Csaba

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.