Film: Dagonya (Török Ferenc: Szezon)

  • Marczinka Csaba
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Mit tehet a nyári szünetben néhány frissen végzett vendéglátó-ipari szakiskolás? "Természetesen" elmegy nyári gyakorlatra a frekventált balatoni vendéglátóiparba... Fõleg, ha a legjobb havert amúgy is kirúgták a poros alföldi presszóból, egy "kekec" helyi nagykutya miatt. A "Balcsi, jatt és csajok - a kirúgott srác által hangoztatott - szentháromsága" rövidesen fellelkesíti a többieket is (igaz, ebben némely adósságok ügye is szerepet játszik). Naivan, reménykedve utaznak oda, hogy aztán csalódottan hazaszivárogjanak a jászsági "porfészekbe"... - ez a némileg szûkös, kissé panelszerû sztori alkotja a film narrációját.

Önmagában a kicsit "sültrealista" történettel nem is lenne semmi baj: hisz a visszafogott forgatókönyvbõl lehetne - akár - remekmûvet is rendezni. Amirõl azonban nem beszélhetünk: Török ugyan tisztességgel "megrendezi" a filmet, a poénok is többé-kevésbé ülnek, de valami plusz - esetleg egy csavar - azért mégis hiányzik. A pár kesernyés vicc és a sztorin átlengõ irónia, néhány jól megcsinált jelenetben s karakterben (kiemelhetõ az öregedõ kocsmárost megformáló Sinkó László) ugyan sokat ígér, de a hatásos jelenetek után minduntalan visszasüllyedünk a szürkeségbe, s a film úgy a közepétõl - a gegek és a szatirikus megközelítés ellenére - érezhetõen ellaposodik. A "fõszereplõ" srácok karaktere problematikus a leginkább: gyakorlatilag egy masszaszerû csoportot látunk csupán, egyikük sem válik igazán egyedi figurává, valódi fõszereplõvé. Hiába tudjuk meg, hogy az egyik pornókirály szeretne lenni, a másik fõpincér, a harmadik pedig családot és lakást kívánna - mégsem válnak ettõl önálló személyiségekké. Megkülönböztethetetlenek maradnak mindvégig, amit a jól megrajzolt mellék- és epizódszereplõk sem képesek ellensúlyozni. A feszes dramaturgiájú jelenetek - sajnos - csupán felvillanások a helyenként már-már didaktikus tanmesévé laposodó, fokozatosan elszürkülõ történet menetében. A szatirikus színekkel ábrázolt, ostoba és parvenü, újgazdag balatoni esküvõi buli, valamint az új ara félrekefélése Feri pincérrel a mellékhelyiségben az esküvõi banzáj alatt, hatásos jelenetsor, de egy igényesebb, kritikus mai magyar darab fináléjának kevés, nem elég átütõ...

A film tartalmi közlendõje is olyan panelekre szûkül, mint "az újgazdag pénzesek köcsögök és aljasok, bezzeg egy igazi pincérsrác..." meg hasonlók. Török Ferenc Moszkva tér utáni második kísérlete - számos erénye mellett is - felemásra sikeredett.

Marczinka Csaba

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.