Film: Egy hét resten és bután (Alexander Payne: Kerülõutak)

Zene

Már megint egy szimpatikus szerencsétlen a klottgatyák és sörhasak birodalmából: Miles vagyok a szomszédból, a minden lakótömbre jutó lúzer. Lábam görbe, vállam csapott, és a könyvemet sem akarják kiadni.

A házasságom is tönkrement, még szerencse, hogy nem volt gyerek. A Miles-félékkel jobb vigyázni, a maguk csendes és rezignált módján mindig utaznak valamire: mondd csak szépen, mire akarsz lelejmolni? Az együttérzésem kell, vagy toleranciából adod fel a leckét? Kivételesen mégsem ilyen egyszerű az ábra, filmünk ugyanis -Milesszal az élén - feltűnően nem akar semmit. És a nem akarás mindig gyanús. Miles-nak barátja is akad: Jack, a régi cimbora, a nősülés előtt álló kivénhedt sorozatszínész, aki egyszer még utoljára kitombolná magát. Szoknyavadászatra és borkóstolásra lesz alkalom bőven, Jack és Miles hetes búfelejtésre indul Kalifornia festői borvidékeire. A kedélybeteg köpcös és az atlétatermetű infantilis - ilyen párosításról álmodozik az Ikrek óta Danny DeVito és Arnold Schwarzenegger, szerencsére azonban az az évtized már a múlté, amikor ők alakíthatták volna az egykori egyetemi szobatársakat. Mindamellett az ellentétek effajta előre megfontolt összepárosítása egy cseppet hatásvadásznak tűnik, ennyit azonban igazán elnézhetünk rendezőnknek, a forgatókönyvbe is bedolgozó Alexander Payne-nek, aki egész eddigi pályafutása során a csapott vállak és a visszeres lábak Anti-Hollywoodjában gyomlálgatott: készített vitriolos esettanulmányt az iskolai törtetőről (Gimiboszi), legutóbb pedig Nicholsonra (Schmidt története) aggatta egy kisnyugdíjas viseltes ballonkabátját, biztos, ami biztos alapon pedig egy lakókocsit is alátolt, hadd kerekedjen Amerikát átszelő road-movie a dologból. Ezúttal Kalifornia közigazgatási határain belül autózgatunk, az utastérben azonban nincsen egyetlen sztár sem, akibe belekapaszkodhatnánk, és nincs az a fene nagy igyekezet sem, hogy minden egyes szabálytalan arcberendezkedésű szereplőre vicces csodabogárként kelljen rácsodálkoznunk. Payne két, jobbára ismeretlen színésszel dolgozik, olyan kis-nagy emberekkel, akik nem lógnak ki a mögéjük festett tablóból. A két típus - a búvalbélelt, xanaxon élő örök vesztes és a gyermeklelkű, dromedár nőfaló - klasszikus vígjátéki párost alkot, s a színészek (Paul Giamatti és Thomas Haden Church) pontosan érzik, hogyan kell kijátszani az alkati eltérésekből adódó poénokat. Payne nem fél a poénoktól, attól, hogy egy-egy harsányabb jelenet a nagybetűs dráma rovására menne. Már csak azért sem kell ettől tartania, mert a Kerülőutakból hiányzik a nagybetűs dráma, köztes állapotok vannak csupán, melyekben egyszerre mutatkozik meg a szereplők kisszerűsége és méltósága. Ritkán tapasztalható filmes hadműveletről beszélünk: egy kétségkívül szórakoztató kisfilmről, melybe sikerült elbúj-tatni olyan pillanatokat, amiknél őszintébbet aligha találhat kamera. Tessék csak keresgélni, megéri!

Köves Gábor

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.