Film: Egy hét resten és bután (Alexander Payne: Kerülõutak)

Zene

Már megint egy szimpatikus szerencsétlen a klottgatyák és sörhasak birodalmából: Miles vagyok a szomszédból, a minden lakótömbre jutó lúzer. Lábam görbe, vállam csapott, és a könyvemet sem akarják kiadni.

A házasságom is tönkrement, még szerencse, hogy nem volt gyerek. A Miles-félékkel jobb vigyázni, a maguk csendes és rezignált módján mindig utaznak valamire: mondd csak szépen, mire akarsz lelejmolni? Az együttérzésem kell, vagy toleranciából adod fel a leckét? Kivételesen mégsem ilyen egyszerű az ábra, filmünk ugyanis -Milesszal az élén - feltűnően nem akar semmit. És a nem akarás mindig gyanús. Miles-nak barátja is akad: Jack, a régi cimbora, a nősülés előtt álló kivénhedt sorozatszínész, aki egyszer még utoljára kitombolná magát. Szoknyavadászatra és borkóstolásra lesz alkalom bőven, Jack és Miles hetes búfelejtésre indul Kalifornia festői borvidékeire. A kedélybeteg köpcös és az atlétatermetű infantilis - ilyen párosításról álmodozik az Ikrek óta Danny DeVito és Arnold Schwarzenegger, szerencsére azonban az az évtized már a múlté, amikor ők alakíthatták volna az egykori egyetemi szobatársakat. Mindamellett az ellentétek effajta előre megfontolt összepárosítása egy cseppet hatásvadásznak tűnik, ennyit azonban igazán elnézhetünk rendezőnknek, a forgatókönyvbe is bedolgozó Alexander Payne-nek, aki egész eddigi pályafutása során a csapott vállak és a visszeres lábak Anti-Hollywoodjában gyomlálgatott: készített vitriolos esettanulmányt az iskolai törtetőről (Gimiboszi), legutóbb pedig Nicholsonra (Schmidt története) aggatta egy kisnyugdíjas viseltes ballonkabátját, biztos, ami biztos alapon pedig egy lakókocsit is alátolt, hadd kerekedjen Amerikát átszelő road-movie a dologból. Ezúttal Kalifornia közigazgatási határain belül autózgatunk, az utastérben azonban nincsen egyetlen sztár sem, akibe belekapaszkodhatnánk, és nincs az a fene nagy igyekezet sem, hogy minden egyes szabálytalan arcberendezkedésű szereplőre vicces csodabogárként kelljen rácsodálkoznunk. Payne két, jobbára ismeretlen színésszel dolgozik, olyan kis-nagy emberekkel, akik nem lógnak ki a mögéjük festett tablóból. A két típus - a búvalbélelt, xanaxon élő örök vesztes és a gyermeklelkű, dromedár nőfaló - klasszikus vígjátéki párost alkot, s a színészek (Paul Giamatti és Thomas Haden Church) pontosan érzik, hogyan kell kijátszani az alkati eltérésekből adódó poénokat. Payne nem fél a poénoktól, attól, hogy egy-egy harsányabb jelenet a nagybetűs dráma rovására menne. Már csak azért sem kell ettől tartania, mert a Kerülőutakból hiányzik a nagybetűs dráma, köztes állapotok vannak csupán, melyekben egyszerre mutatkozik meg a szereplők kisszerűsége és méltósága. Ritkán tapasztalható filmes hadműveletről beszélünk: egy kétségkívül szórakoztató kisfilmről, melybe sikerült elbúj-tatni olyan pillanatokat, amiknél őszintébbet aligha találhat kamera. Tessék csak keresgélni, megéri!

Köves Gábor

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.