Film: Hol nem volt vadnyugat (Kevin Costner: Fegyvertársak )

  • 2004. május 27.

Zene

A tápláléklánc kényes dolog, kockázatos macerálni: a szúnyogot nyilván kevesen siratnák, de a rovarirtóknak, gondolom, hiányozna. Így van ez a moziban is. A filmes alapmûfajokról nyilvánvalóan nem lehet leszokni, nincs is annál szebb dolog, mint cyberhíreket közölni kõtáblán: villanypásztor szabta zsebkendõnyi területen cselezgetni. Olyan szép, hogy nem is szokott sikerülni. Ha mindehhez még hozzávesszük, hogy a mozitörténet legnagyobb bukásaként számon tartott darab ugyancsak western (a helyenként figyelemre méltó Michael Cimino pazarló munkája, a Mennyország kapuja), meg azt, hogy Kevin Costner már egy ideje olyan szimbolikus kudarcfigura, akibe minden arra járónak illik belerúgni, hát az elõjelek inkább baljóslatúnak mondhatók. Oly halmozott hendikeppel indul e lovas, ami már eleve szimpatikussá teszi: oh, az esélytelenek nyugalma a legragadósabb, hiszen attól még nem kell szeretni, mert csomószor fúródott arccal a betonba, de a köpködõk kórusa, néhány minõsített esetet leszámítva, sohase vonzó társaság. Nos, nem történt semmi: fanyalogni éppenséggel van miért, de az egészségre nem ártalmas a dolgozat.

A tápláléklánc kényes dolog, kockázatos macerálni: a szúnyogot nyilván kevesen siratnák, de a rovarirtóknak, gondolom, hiányozna. Így van ez a moziban is. A filmes alapmûfajokról nyilvánvalóan nem lehet leszokni, nincs is annál szebb dolog, mint cyberhíreket közölni kõtáblán: villanypásztor szabta zsebkendõnyi területen cselezgetni. Olyan szép, hogy nem is szokott sikerülni. Ha mindehhez még hozzávesszük, hogy a mozitörténet legnagyobb bukásaként számon tartott darab ugyancsak western (a helyenként figyelemre méltó Michael Cimino pazarló munkája, a Mennyország kapuja), meg azt, hogy Kevin Costner már egy ideje olyan szimbolikus kudarcfigura, akibe minden arra járónak illik belerúgni, hát az elõjelek inkább baljóslatúnak mondhatók. Oly halmozott hendikeppel indul e lovas, ami már eleve szimpatikussá teszi: oh, az esélytelenek nyugalma a legragadósabb, hiszen attól még nem kell szeretni, mert csomószor fúródott arccal a betonba, de a köpködõk kórusa, néhány minõsített esetet leszámítva, sohase vonzó társaság. Nos, nem történt semmi: fanyalogni éppenséggel van miért, de az egészségre nem ártalmas a dolgozat.

Ha lépésrõl lépésre haladunk, fel kell kötni a gatyát, hogy felhozhassunk valamit Kevin védelmére, hiszen ma már a Farkasokkal táncolót is illõ jócskán túlértékelt alkotásnak nevezni - mintha ezt nem lehetne elmondani az Oscar-díjas filmek számottevõ többségérõl. (Anélkül, hogy nagyon vitatkozni akarnánk a prérilíra utólagos minõsítésével, meg kell jegyezni, hogy félreértésen alapul, a magas díj kimondottan nem az örökkévalóságról szól ugyanis, de még csak a következõ kiadásáig eltelõ évrõl se, csak az alkalomról, az éppen használatos igényekrõl.) Hogy újból a végtelen mezõkre merészkedett, akár beismerésnek is felfogható, szeretett volna nyilván még egyszer túlértékelt lenni, ki nem. Ne feledkezzünk meg azonban a színész Costnerrõl, aki már csupán a számosság okán is több buktát sütött, mint a rendezõ, de például az amúgy roppant kínos Oliver Stone, amúgy roppant kínos összeesküvés-elméleti díszszemléjében (JFK) száz sztár közül emelkedett ki a játéka, és Al Capone legyõzõjeként is helyes volt: itt azt hozza, amit tud, amit ilyen szituációban (önmaga rendezõi keze alatt) mindenki hozna, a manírjait (nézzék el a rövid lajstrom elhagyását).

Rendezõi szándékainak és módszereinek tárgyalásakor nem hagyhatjuk számításon kívül a mûfaj utolsó két évtizedét. Széles e világon nincs még egy olyan zsáner, mely ennyi megújulási kísérletet szenvedett volna el, mint a vadnyugati film. Mintha mondjuk a mozi általános értelmû nagykorúsodási törekvéseikor - a múlt század hatvanas éveinek elejin - valaki kimondta volna, hogy a westernt ugyan mindenki szereti, de jegyet venni nem hajlandó rá senki. A hollywoodi stúdiók egyszerûen nem adtak pénzt, hagyták inkább az olaszokra a dolgot. Nota bene: e hozzáálláson Sergio Leone egyetemesnek mondható elfogadottsága sem változtatott. (Ha lennék olyan bátor, hogy azt mondjam, hogy a Volt egyszer egy vadnyugat aztán csak a túlértékelt mû, akkor nyilván lenne haddelhadd. Ám ez épp nem a legénykedés helye - a kontextus nem stimmel sajnos, a Farkasokkal táncolóról mondunk itt ilyeneket, s kétségtelenül két különbözõ pályáról van szó: beérhetnénk persze a nagy Clint Eastwood vegzálásával, hogy hogyan is [túl, még szép] értékelte a világ a Nincs bocsánatot, de ez meg nem érdekel.) Persze mindig akadt olyan magányos hõs, aki ki tudta verekedni magának a dolgot, gondoljunk csak Sam Pekinpah-ra, pedig maga a két lábon járó ellentmondás: a Vad banda egy mérföldkõ nyilván, a Pat Garrett... meg egy vicc - emlékeznek benne Bob Dylanre?

A megújítási szándék követel-ménye legalább olyan rossz hatással volt a szcénára, mint amennyire biztosítja máig is a fennmaradását. Amikor a nyolcvanas és kilencvenes évek fordulóján, az akciómozi fénykorában elégséges innovációnak számított a még több vér - magyarán lazult a szorítás -, a mûfaj úgyszólván fellélegzett, s kimondottan üdítõ jelenségek láttak napvilágot: volt posztmodern és technowestern, persze folytathatatlanul. (Elõbbire a Tombstone - A halott város és a Sharon Stone-os Gyorsabb, mint a halál szolgálhat példaként, utóbbira az akkoriban minden mûfajon végigsöprõ igyekezetet - mely szerint mutassuk be a tyúktolvajokat már csirkefogó korukban - reprezentáló A vadnyugat fiai I-II.) De aztán jött Kevin, és megásta saját magának a vermet, a Farkasokkal táncoló kimondottan a békebeliség ellen hajtott. A nagy Clint a már emlegetett opusával csak ráerõsített a szentírásra: aki nem újít, nem ember. Ebbõl mára csak a keserves igyekezet maradt, meg az idõnkénti rápróbálkozás, mely téren voltaképpen e kísérlet találékonynak mondható, hiszen Costner elõhúz olyan egészen régi tartalmi és formai kliséket, melyek annyira õsik, hogy manapság nóvumszámba mennek. Akár örülhetünk is, hogy ezek közül a formaiak a kétségkívül érdekesebbek - a tartalom a néha elhanyagolt alapmaszlag, miszerint jó-jó, hogy vérben és mocsokban, de mennyi verítékben fogant az új világ, hogy dolgozni sokkal jobban szerettek, mint lõni, de volt, amikor lõni kellett, ámen. A munka ámbátor legtöbbször igen jól mutat a vásznon, Kevinen kifog, a végig kimódolt, mesterkélt mû akkor éled fel látványosan, amikor a coltok veszik át a szót. A mindent eldöntõ végsõ leszámolás hozza az említett formai leleményt: az egész cécó geneziséig nyúl vissza a rendezõ, a mítosz alapjait lerakó ponyva grafikus illusztrációi elevenednek meg ügyesen. Van egy jelenet, ami még a hibátlan reprodukción is túlmutat, nem elég, hogy tökéletes koreográfiával idézi a korabeli füzetek rajzait, de a mûfaj lelkületéig, a lõ-dühig hatol. Az általános - ha valaki hosszadalmasnak és körülményesnek nevezi, ráhagyom - lõorgia közepén, mintegy mellékesen, a hõs megmenti szíve hölgyét egy nyomorult statisztától, aki vesztére revolvert szorít a kedves halántékához. Itt nincs mese munkáról, bajtársiasságról, férfiasságról, a természet szépségeirõl: csak a sarokba szorítottság kétségbeesése látszik. Emlékszem egy felakasztott asszony rajzára valamelyik ilyen ponyváról, az volt ilyen - persze csak egy villanás, aztán túljátsszák ezt is, ebben a filmben mindennek megvan a maga bosszantóan felesleges indoklási szakasza: olyan az egész, mint egy képeskönyvvel bagzatott rádiójáték. Mondják és mutatják rendületlen, fel sem merül, hogy az egyik mindig elég lenne. Pedig nagyon is: egy western legyen nekem lassú, de ha kérhetem, ne túl hosszú.

- ts -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.