Film: Infantiliász (Wolfgang Petersen: Trója)

  • - bund -
  • 2004. május 20.

Zene

Az olümposzi istenek látják a lelkemet, elõítéletek nélkül mentem a moziba. Pontosabban: azt elõre elhatároztam, hogy nem érdekel, Wolfgang Petersen rendezõ hogyan írta át Homérosz eposzát. Ez nagyon magas labda volna, utólag nyilvánvaló: két újságoldalnyit is kitenne a "hamisítások" leltára. Pláne, hogy nemcsak az Iliász lett szabadon értelmezve, hanem a teljes mondakör: azzal, hogy Trója alatt Menelaosz és Agamemnón meghal, Heléna meg Párisszal elszökik a lángoló városból, nemcsak az Odüsszeia, hanem egy sor görög drámaíró (Szophoklész, Euripidész, Aiszkhülosz) is ad acta tétetik. De spongya rá, nézzük, mit hozott ki a jó alapsztoriból az idõs német dolgozó.

Az olümposzi istenek látják a lelkemet, elõítéletek nélkül mentem a moziba. Pontosabban: azt elõre elhatároztam, hogy nem érdekel, Wolfgang Petersen rendezõ hogyan írta át Homérosz eposzát. Ez nagyon magas labda volna, utólag nyilvánvaló: két újságoldalnyit is kitenne a "hamisítások" leltára. Pláne, hogy nemcsak az Iliász lett szabadon értelmezve, hanem a teljes mondakör: azzal, hogy Trója alatt Menelaosz és Agamemnón meghal, Heléna meg Párisszal elszökik a lángoló városból, nemcsak az Odüsszeia, hanem egy sor görög drámaíró (Szophoklész, Euripidész, Aiszkhülosz) is ad acta tétetik. De spongya rá, nézzük, mit hozott ki a jó alapsztoriból az idõs német dolgozó.

Az alapállás - a filmben nyoma sincs az isteni világnak, Pallasz Athéné vagy Apollón nem avatkozik be egyik sereg oldalán sem - abszolúte vállalható. Sõt: még csak félistenek sincsenek, a filmbéli Akhilleusz sebezhetetlensége pusztán kora mitomániájának a terméke: õ maga unott cinizmussal kommentálja ezt ("Akkor minek hordok pajzsot?"). Legyen tehát realizmus: nem a nõért indulnak harcba, annyira az ókorban sem voltak hülyék a katonák, hanem a hatalomért (az Égei-tenger feletti uralomért) meg a hírnévért. Igaz, jelenlegi ismereteink szerint a Nap 3200 évvel ezelõtt is keleten kélt, tehát Trója mögött, de legalábbis a szárazföld felõl; a filmben viszont (kétszer is, azaz nem véletlen bakiról van szó) a tenger horizontján bukkan föl. Vagyis - ha elfogadjuk "valóságnak" a film elején mutatott térképet - nyugaton.

Ettõl persze még lehetne jó a film: hiszen a mítosz deheroizálása (aminek a nyomai itt is fellelhetõk Hektor józanságában vagy Akhilleusz õrjöngésében) épp elég muníciót biztosítana ehhez, mint ahogyan ez a fajta értelmezés jó alapanyag másnak is (például Shakespeare-nek vagy Márainak). De a Trója nem jó film: Akhilleusz nem egy fékezhetetlen, kiszámíthatatlanul viselkedõ, öntörvényû jellem, hanem egy hollywoodi szerep, ami egyedül Brad Pitt neve miatt fontos: erre özönlik ugyanis a nép. (A 200 millió dolláros költségvetésû mozi az Egyesült Államokban a premier hétvégéjén 45 és fél milliót hozott vissza.) A nagy Brad hol mészárol, hol sír a világ rosszasága miatt, éppúgy, mint kollégája, Stallone-Rambo, miután a fél vietnami meg cécécépés sereget a másvilágra küldte: és nagyjából annyi is a hitele, mert a film világában nincs e végletességre hihetõ magyarázat. Azaz van: a mítosz ismerete. Petersen tehát, miközben számos észérvvel igyekezett alátámasztani "realista" változtatásait, nagyon is elõfeltételez némi tudást részünkrõl. Csak ezért hihetjük el a mindent elemésztõ nagy szerelmet Páris és Heléna között? Mert a félmondatos utalás arra, hogy már napok óta kúrnak, azért kevés volna ehhez.

Arra, hogy a Trója miért olyan lett, amilyen, maga Petersen adta meg a választ interjúiban - például a Népszabadság Online-on olvashatóban. "A Trója nem egy nyomasztóan vaskos regény celluloid képeskönyve, hanem egy két és fél órás film, amelynek egyetlen célja az, hogy megfogja a kamaszokat." Hát ez az. Mi kell a kamaszoknak eszerint? Lebutított story, Brad Pitt meztelen feneke, némi érzelgõsség meg "grandiózus jelenetekként" eladott komputertrükkök sorozata. Slussz.

Kétségtelen, vannak látványos részek, mi több, kifejezetten színvonalas percek is: Akhilleusz és Hektor (Eric Bana) párviadala a maga mûfajában kiváló. De jobb csatajeleneteket nemcsak a Rettenthetetlenben, hanem az évtizedekkel korábbi Orson Welles-féle Falstaffban is láthattunk. Sõt, hogy a témánál maradjunk: az 1956-os Trójai Heléna ütközetei is érdekesebben koreografáltak. (Na persze, azokat Sergio Leone segédrendezõ igazgatta.)

Ami egyértelmû meglepetés: Wolfgang Petersen annyi hamisítatlan brit arcot vonultat föl, mint egy "íres" vagy "skótos" film. Nem is Peter O'Toole-ra (Priamosz) vagy Sean Beanre (Odüsszeusz) gondolunk elsõsorban, hanem mondjuk James Cosmóra (Glaukosz), aki a Rettenthetetlenbõl vagy Trevor Eve-re (Velior), aki az Apám nevében címû alkotásból érkezett. Nyilván a rendezõi "realizmus" jegyében.

- bund -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”