Film: Proli furcsaságok (Henry Fool)

  • Orosz Ágnes
  • 1999. szeptember 9.

Zene

Első négy játékfilmjének köszönhetően (Hihetetlen igazság, A semmi ágán..., Egyszerű emberek, Amatőr) afféle embléma lett Hal Hartley, az ifjúi integritásé alighanem. A cassavetesi, wendersi hagyományok követőjeként, sokak szerint folytatójaként, mint antitézise az évtized elején középutas művészfilmjeikkel hangos sikereket bezsebelő, szintén zsenge korú rendezőtársainak. Realistának álcázott filmjei a karakterisztikus dialógusok mentén feslenek fel legelőbb, miután vissza-visszatérő szereplői pont úgy beszélnek, mintha valami filmbe képzelnék magukat.

Első négy játékfilmjének köszönhetően (Hihetetlen igazság, A semmi ágán..., Egyszerű emberek, Amatőr) afféle embléma lett Hal Hartley, az ifjúi integritásé alighanem. A cassavetesi, wendersi hagyományok követőjeként, sokak szerint folytatójaként, mint antitézise az évtized elején középutas művészfilmjeikkel hangos sikereket bezsebelő, szintén zsenge korú rendezőtársainak. Realistának álcázott filmjei a karakterisztikus dialógusok mentén feslenek fel legelőbb, miután vissza-visszatérő szereplői pont úgy beszélnek, mintha valami filmbe képzelnék magukat.

A Henry Foolban H. visszatér a fehér prolik lakta elővárosba, ahonnan a nálunk már egyenesben (tehát nem retrospektíve) bemutatott Amatőrben és a három azonos forgatókönyvű rövidfilmből álló Flörtben eléggé messzire futott. Legújabb filmjének főszereplői végletesen testesítik meg a művészi természet két alapvető összetevőjét, a tehetséget és az exhibicionizmust, találkozásuk tehát sorsszerű. Simon kukás, megelevenedett, groteszk képregényfigura, életrevalóságban nem sokkal múlja felül a Radírfej hősét. Betegeskedő anyjával és nimfomán nővérével együtt vegetál, mígnem pinceszobájuknak új bérlője akad a magát Messiás-félének képzelő és írói ambícióktól sem mentes Henry Fool személyében. Bátorítására versek születnek, és miután felkerülnek az internetre, Simon egészen a Nobel-díjig viszi. Henry saját írásai ellenben színvonalon alulinak bizonyulnak, így míg Simon valódi élete csak most kezdődik, az övé protezsáltja újdonsült sógoraként nyugvópontra érkezik, amint fokozatosan átveszi a helyét a közösségben. Legalábbis egészen a nyitva hagyott befejezésig.

Míg John Waters legutóbbi filmje (Kuki) alighanem az összes létező bőrt lehúzza egy ehhez hasonló képtelen sikersztoriról, a két film közös pontja maximum az önmagukat némi öniróniával játszó sztárértelmiségiek mutogatása lehet, hiszen ami egy fotós hírneve szempontjából Cindy Sherman, az egy botrányos költőnek Camille Paglia. Viszont Hartley a környezetet nem csupán a főszál részeként kezeli. Sőt a nézőpontváltás a két férfi között elbizonytalanít a film valódi főszereplőjének kilétét illetően is. Szó van itt sok mindenről, nem maradhat ki az elővárosok mostanság legnagyobb parája, a pedofília, vagy az internet és a szélsőjobboldali politikusok sem. Ez így sok és kevés egyszerre, egyes fordulatok pedig a végkifejlethez vezető úthoz lazán odadobált kődaraboknak tűnhetnek, ha már az elején nem vesszük tudomásul, hogy Hartleyt legalább annyira nem érdekli, ha filmjén látszik a megkomponáltság, mint az, hogy be-belóg a mikrofon.

Parker Poseyn (Amatőr, Flört) és Mino Nikadon (Flört) kívül a főbb szerepekben új arcok, Hartley nagy felfedezettje ezúttal James Urbaniak, ő áll az egyetlen maradéktalanul hiteles figura (Simon) mögött. Ez a harmadik játékfilmje, először az Idő ragacsos ujjai címet viselő, besorolhatatlan műfajú indie-ben egy David Bowie kisugárzású ügynökként hívta fel magára a figyelmet, amit talán egyszer kifoghatunk, mondjuk a Titanicon. Szerepel továbbá a készülő Woody Allen-filmben, sőt az időközben elkészült új Hartley-műben is (Az élet könyve), azonban a hírek szerint kérdéses, hogy erre a bibliai ihletésű, P. J. Harvey és hasonlók közreműködésének tényéből ítélve, feltehetően szatirikus hangvételű darabra milyen sors vár a már lefutott fesztiválkörök után.

Orosz Ágnes

Henry Fool, színes, amerikai, 1997, 137 perc; írta és rendezte Hal Hartley; fényképezte: Mike Spiller; zene: Hal Hartley; szereplők: Thomas Jay Ryan, James Urbaniak, Parker Posey, Kevin Corrigan, Mino Nikado; a Budapest Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.