Film: Proli furcsaságok (Henry Fool)

  • Orosz Ágnes
  • 1999. szeptember 9.

Zene

Első négy játékfilmjének köszönhetően (Hihetetlen igazság, A semmi ágán..., Egyszerű emberek, Amatőr) afféle embléma lett Hal Hartley, az ifjúi integritásé alighanem. A cassavetesi, wendersi hagyományok követőjeként, sokak szerint folytatójaként, mint antitézise az évtized elején középutas művészfilmjeikkel hangos sikereket bezsebelő, szintén zsenge korú rendezőtársainak. Realistának álcázott filmjei a karakterisztikus dialógusok mentén feslenek fel legelőbb, miután vissza-visszatérő szereplői pont úgy beszélnek, mintha valami filmbe képzelnék magukat.

Első négy játékfilmjének köszönhetően (Hihetetlen igazság, A semmi ágán..., Egyszerű emberek, Amatőr) afféle embléma lett Hal Hartley, az ifjúi integritásé alighanem. A cassavetesi, wendersi hagyományok követőjeként, sokak szerint folytatójaként, mint antitézise az évtized elején középutas művészfilmjeikkel hangos sikereket bezsebelő, szintén zsenge korú rendezőtársainak. Realistának álcázott filmjei a karakterisztikus dialógusok mentén feslenek fel legelőbb, miután vissza-visszatérő szereplői pont úgy beszélnek, mintha valami filmbe képzelnék magukat.

A Henry Foolban H. visszatér a fehér prolik lakta elővárosba, ahonnan a nálunk már egyenesben (tehát nem retrospektíve) bemutatott Amatőrben és a három azonos forgatókönyvű rövidfilmből álló Flörtben eléggé messzire futott. Legújabb filmjének főszereplői végletesen testesítik meg a művészi természet két alapvető összetevőjét, a tehetséget és az exhibicionizmust, találkozásuk tehát sorsszerű. Simon kukás, megelevenedett, groteszk képregényfigura, életrevalóságban nem sokkal múlja felül a Radírfej hősét. Betegeskedő anyjával és nimfomán nővérével együtt vegetál, mígnem pinceszobájuknak új bérlője akad a magát Messiás-félének képzelő és írói ambícióktól sem mentes Henry Fool személyében. Bátorítására versek születnek, és miután felkerülnek az internetre, Simon egészen a Nobel-díjig viszi. Henry saját írásai ellenben színvonalon alulinak bizonyulnak, így míg Simon valódi élete csak most kezdődik, az övé protezsáltja újdonsült sógoraként nyugvópontra érkezik, amint fokozatosan átveszi a helyét a közösségben. Legalábbis egészen a nyitva hagyott befejezésig.

Míg John Waters legutóbbi filmje (Kuki) alighanem az összes létező bőrt lehúzza egy ehhez hasonló képtelen sikersztoriról, a két film közös pontja maximum az önmagukat némi öniróniával játszó sztárértelmiségiek mutogatása lehet, hiszen ami egy fotós hírneve szempontjából Cindy Sherman, az egy botrányos költőnek Camille Paglia. Viszont Hartley a környezetet nem csupán a főszál részeként kezeli. Sőt a nézőpontváltás a két férfi között elbizonytalanít a film valódi főszereplőjének kilétét illetően is. Szó van itt sok mindenről, nem maradhat ki az elővárosok mostanság legnagyobb parája, a pedofília, vagy az internet és a szélsőjobboldali politikusok sem. Ez így sok és kevés egyszerre, egyes fordulatok pedig a végkifejlethez vezető úthoz lazán odadobált kődaraboknak tűnhetnek, ha már az elején nem vesszük tudomásul, hogy Hartleyt legalább annyira nem érdekli, ha filmjén látszik a megkomponáltság, mint az, hogy be-belóg a mikrofon.

Parker Poseyn (Amatőr, Flört) és Mino Nikadon (Flört) kívül a főbb szerepekben új arcok, Hartley nagy felfedezettje ezúttal James Urbaniak, ő áll az egyetlen maradéktalanul hiteles figura (Simon) mögött. Ez a harmadik játékfilmje, először az Idő ragacsos ujjai címet viselő, besorolhatatlan műfajú indie-ben egy David Bowie kisugárzású ügynökként hívta fel magára a figyelmet, amit talán egyszer kifoghatunk, mondjuk a Titanicon. Szerepel továbbá a készülő Woody Allen-filmben, sőt az időközben elkészült új Hartley-műben is (Az élet könyve), azonban a hírek szerint kérdéses, hogy erre a bibliai ihletésű, P. J. Harvey és hasonlók közreműködésének tényéből ítélve, feltehetően szatirikus hangvételű darabra milyen sors vár a már lefutott fesztiválkörök után.

Orosz Ágnes

Henry Fool, színes, amerikai, 1997, 137 perc; írta és rendezte Hal Hartley; fényképezte: Mike Spiller; zene: Hal Hartley; szereplők: Thomas Jay Ryan, James Urbaniak, Parker Posey, Kevin Corrigan, Mino Nikado; a Budapest Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.