Könyv: Rockparadoxon (Gary Herman: Rock´n´Roll Babylon

  • Bori Erzsébet
  • 1999. szeptember 9.

Zene

Nem mondhatnám, hogy falom a popzenei tárgyú könyveket. Lehet az lexikon vagy életrajz, legendaipari vagy botrányüzemi gyártmány, egyformán nem érdekel. Ami azt illeti, a könnyűzenéből is kiszálltam réges-rég, még húszon innen, és az sem izgat, hogy a rock halott - ami egyfelől ordas közhely, másfelől meg csak félig igaz -, vagy én gyógyultam-e ki idejekorán a rock nevű gyerekbetegségből. A kilencvenes évekig a fülem botját sem mozgattam semmilyen populáris zenére, pusztán irodalmi érdekből kezdtem el olvasni itt a Narancsban Tandori Dezső Klip-klop rovatát, később még kazettákat is kaptam tőle, amikre neki, és úgy számolt, hogy nekem is tetsző számokat vett fel, Pulp, Smashing Pumpkins, Jane´s Addiction, Alice In Chains, Republica, skandináv metál, ilyenek, és egy részük valóban bejött, elkezdtem nézni az MTV-t. Gőzöm sincs, hogy még felszálló vagy már leszálló ágban volt-e akkoriban, csak annyi biztos, hogy azóta jó mélyre küzdötte le magát. 10-15 percenként elviselhetetlen reklámblokkokat nyomatnak, és nem sok jót mondhatok arról sem, ami a reklámok között hallható. Gyűjtögetésre álltam át, eleinte rendszeresen, újabban már csak hébe-korba felveszem, ami tetszik, nem nehéz a választás, csak munkás: jó, ha három számot begyűjthetek egy egész éjszaka alatt, Prodigy, Bush, Géprombolók, Skunk, ilyenek. Öreg harcosok, nagy túlélők, visszaszüremkedő veteránok szóba sem jöhetnek, a rock nem a többszörösen vércserélt, protkós kriptaszökevények műfaja, aki harmincon túl is a szakmában marad, az váltsa ki az iparengedélyt, nyisson betétszámlát, lépjen be az Alkonysugár nyugdíjpénztárba, de rám ne számítson. Ugyanilyen intoleráns és kirekesztő vagyok a kosztümösök rendjével szemben, legyenek azok gyémánt kűrruhában ugráló feketék vagy talpig bőrben feszítő műfémmegmunkálók.

Nem mondhatnám, hogy falom a popzenei tárgyú könyveket. Lehet az lexikon vagy életrajz, legendaipari vagy botrányüzemi gyártmány, egyformán nem érdekel. Ami azt illeti, a könnyűzenéből is kiszálltam réges-rég, még húszon innen, és az sem izgat, hogy a rock halott - ami egyfelől ordas közhely, másfelől meg csak félig igaz -, vagy én gyógyultam-e ki idejekorán a rock nevű gyerekbetegségből. A kilencvenes évekig a fülem botját sem mozgattam semmilyen populáris zenére, pusztán irodalmi érdekből kezdtem el olvasni itt a Narancsban Tandori Dezső Klip-klop rovatát, később még kazettákat is kaptam tőle, amikre neki, és úgy számolt, hogy nekem is tetsző számokat vett fel, Pulp, Smashing Pumpkins, Jane´s Addiction, Alice In Chains, Republica, skandináv metál, ilyenek, és egy részük valóban bejött, elkezdtem nézni az MTV-t. Gőzöm sincs, hogy még felszálló vagy már leszálló ágban volt-e akkoriban, csak annyi biztos, hogy azóta jó mélyre küzdötte le magát. 10-15 percenként elviselhetetlen reklámblokkokat nyomatnak, és nem sok jót mondhatok arról sem, ami a reklámok között hallható. Gyűjtögetésre álltam át, eleinte rendszeresen, újabban már csak hébe-korba felveszem, ami tetszik, nem nehéz a választás, csak munkás: jó, ha három számot begyűjthetek egy egész éjszaka alatt, Prodigy, Bush, Géprombolók, Skunk, ilyenek. Öreg harcosok, nagy túlélők, visszaszüremkedő veteránok szóba sem jöhetnek, a rock nem a többszörösen vércserélt, protkós kriptaszökevények műfaja, aki harmincon túl is a szakmában marad, az váltsa ki az iparengedélyt, nyisson betétszámlát, lépjen be az Alkonysugár nyugdíjpénztárba, de rám ne számítson. Ugyanilyen intoleráns és kirekesztő vagyok a kosztümösök rendjével szemben, legyenek azok gyémánt kűrruhában ugráló feketék vagy talpig bőrben feszítő műfémmegmunkálók.

Ilyen előítéletekkel, hangoltsággal, felkészültséggel (és hiányosságokkal) kezdtem el olvasni Gary Herman híres könyvét, a Rock´n´ roll Babylont - mert hogy a legendák az eredeti címen élnek tovább. Az első átlapozás elég jókat ígért: sok fotó merített papíron, példás minőségben reprodukálva, a figyelemfelkeltő fejezetcímek sokoldalú képre engedtek következtetni, a fordítás (Soproni András) korrektnek, a szerkesztés gondosnak tetszett - még úgy is, hogy már az első sorban vaskos, értelemzavaró sajtóhibával nyitottak.

"Ez a könyv a punk utáni korszak terméke - olvassuk a szerzői előszóban. - A punkok voltak azok, akik naivul vagy képmutatóan, mégis tökéletesen rávilágítottak arra, miféle nehézkes és érzéketlen dinoszaurusszá vált addigra a rock. Babilon - ezt soha ne feledjük - egy hatalmas, züllött birodalom fővárosa volt. Lehet, hogy Rockország polgárai valahonnét alulról, szerény viszonyok közül indultak, de hamarosan bebocsáttatást nyertek a buja függőkertekbe, ahol nincs helyük többé a demokrácia vagy a változás álmainak, ahol minden álom csak a hatalomról, a gazdagságról (és a tökéletesen barnára sült bőrről) szólhat." Nem mondom, van némi újbalos stichje ennek a szövegnek, de az érdemi részre áttérve hamar kiderül, hogy ez a legkisebb baja. Gary Hermannek mintha semmilyen személyes - és zenei! - élménye nem lenne a rockról; a könyvben nyomát sem találni, hogy jelen volt akár csak egy koncerten, meghallgatott volna pár lemezt, legalább autóvezetés közben a rádióból. A Rock´n´roll Babylon elkészítéséhez nem szükségeltetett más, csak segg, amely jó hosszú ideig bírja az ülést a könyvtárban a korabeli lapok bekötött példányai vagy a mikrofilmolvasó előtt. Nagyon úgy fest ez a könyv, mint amit teljes egészében a bulvársajtó cikkeiből ollóztak össze, megengedem, ügyesen és olykor hatásosan.

Csak ez lehet a magyarázat arra, hogyan került ide Madonna vagy Michael Jackson (utóbbi kizárólag plasztikai sebészeti termékként, illetőleg gyermekabúzus vádjával); hogy Amanda Lear (emlékszik még rá valaki?) ugyanakkora terjedelemhez jut, mint Eric Clapton, pedig ő egy pikáns nőügy mellé még alkoholproblémát is fel tudott vonultatni. Hasonképp a hosszú és rossz életű Mick Jagger női csont nélkül veri a Beatles együttes tagjait, Angie Bowie (az ex-Mrs. Bowie) és következő pasija (szintén nem zenész) pedig Jack Bruce-t, ami annál is könnyebb, mert utóbbi, ahogy a Cream vagy Steve Winwood, még említést sem kap a könyvben. E legendás műbe ugyanis nem zenéléssel, még csak nem is a puszta hírnévvel lehetett bekerülni, hanem kizárólag a pletykarovatokból. Herointúladagolás, orgia, késelés, botrányos válópör, fejlövés, halálos kimenetelű ittas vezetés, vetkőzés a színpadon, szopás a repülőgépen, hányás a hallban - és ugyanezek pepitában, oldalak százain, gazdagon illusztrálva.

Hogy mit hozott Jimi Hendrix, az örökké és mindenre éhes fekete kölök Seattle-ből a rockba - erről egy betű sincs. Ha nem verte volna szét többször is a hangszerét, még azt sem tudnánk meg, hogy gitáros volt az istenadta. Janis Joplin torka jelentős szerepet játszik ugyan, de csak oda és nem vissza: márkára, mennyiségre pontosan dokumentálva van, mi ment le rajta, de ha arra vagy kíváncsi, mi jött ki belőle, akkor ne itt keresd. Ott van aztán Kurt Cobain, ugyancsak a kies Seattle-ből. A kép, amelyen kifacsarva és kétségbeesetten ül a lépcsőn egy koncert után, talán annak a kedvéért kezdtem el olvasni a Rock´n´roll Babylont. Na, Gary Herman ezt végképp nem érti. Hogy mit találtak meg milliók a Nirvanában, amelynek már a neve sem eredeti, a Kurt gyerek a nehéz gyerekkorán kívül nem tudott felmutatni az égvilágon semmit, és még arra sem volt képes, ami a legtöbb hülyének összejön: élvezni a gazdagságot meg a sikert. Gary, úgy látszik, mit sem tud a nehéz gyerekkorról meg a rock értelméről, miként tünetértékűnek kell tartanunk azt a viszolygást is, amellyel a gyerekük születésétől megváltást remélő, végsőkig amortizált sztárokat szemléli. Épp csak azt nem mondja - mondják helyette mások -, hogy ha Cobain nem öli meg magát, akkor a Nirvana nem is volna olyan érdekes. Ami persze szó szerint igaz. Ha Kurt Cobain vígan gyártaná tovább az aranylemezeket, nyomatná a promóciós turnékat, és pezsgőspohárral a kézben fotóztatná magát más celebritások társaságában, akkor valóban nem volna olyan érdekes.

Könnyen lehet, hogy a hatvanas évek és a Nirvana színre lépése között nem történt semmi érdemleges. Kurt Cobain kurta pályája maga a rockparadoxon. A kültelekről, a dzsumbujból, a mucsai alvégről összeáll pár kölök, bandát alakít, hogy világgá kiáltsa a nyomorúságát, hogy nem járt egyetemre, munkanélküli, brutális vadállat volt az apja, a szart is kirúgta belőle, már ha le nem lépett a születése előtt, az anyja ivott, kurválkodott, vagy csak beledöglött a látástól vakulásig tartó robotba, neki kilógott a segge a nadrágból, senki nem vett neki focilabdát, és nem sajátíthatta el a BBC-kiejtést. Szereznek egy ócska gitárt, egy használt dobszerkót, próbálnak a garázsban, fellépnek a helyi kocsmában, és minden a legnagyobb rendben (vagy meghitt rendetlenségben), amíg be nem üt a nagy siker. Onnantól kezdve a "játszunk a haveroknak" jellegű kisvállalkozás átalakul nagy bolttá, kiterjedt infrastruktúrával, háttériparral és melléküzemágakkal, amely számtalan családapának jelent megélhetést, és számos tekintélyes üzletembernek meggazdagodást. A popzenében szemét módon sok pénz van. Talán a legtöbb, ha most eltekintünk a szervezett bűnözés menedzselte üzletágaktól. (Még kicsiben, kamuban, magyarban is finom egzisztenciát teremthetni belőle, hiszen néhány száz eladott lemez - még elgondolni is abszurd, egy jobb hazai verseskötet példányszáma - elég a dicsőséghez.) Ideig-óráig még fut a szekér, nem muszáj belegondolni a dologba, a rockzenészt amúgy sem az eszéért szeretjük, meg aztán a magasan szervezett rendszer, az irdatlan mennyiségű alkohollal, droggal megolajozott gépezet önmagától is fennen repül, amíg el nem jön az igazság pillanata. Amikor választani kell, hogy kurtok leszünk-e vagy courtneyk.

Bori Erzsébet

Rózsavölgyi és Társa, Athenaeum Kiadó, 1999, 224 oldal, 3480 Ft; fordította: Soproni András

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.