Film: Síktörés (Kresalek Dávid: Kis sugárzás)

  • - kyt -
  • 2003. július 10.

Zene

Még mindig mérhetjük hónapokban az eltelt időt az óta a néhány év óta, amikor a Tilos Rádiónak nem volt hullámhossza az éterben. Úgy hírlik, hogy felbukkantak akkor is itt-ott kalózadók - mondják, hogy Pécsen történt például efféle nekivetemülés. Az egyetlen, jelenleg is zajló történet ezek közül, amelynek valódiságát sokadmagammal együtt személyesen is tanúsíthatom, és immár nyilvános bizonyítást is nyert, mégpedig dokumentumfilm formájában, a Tordas Rádióé.
Még mindig mérhetjük hónapokban az eltelt időt az óta a néhány év óta, amikor a Tilos Rádiónak nem volt hullámhossza az éterben. Úgy hírlik, hogy felbukkantak akkor is itt-ott kalózadók - mondják, hogy Pécsen történt például efféle nekivetemülés. Az egyetlen, jelenleg is zajló történet ezek közül, amelynek valódiságát sokadmagammal együtt személyesen is tanúsíthatom, és immár nyilvános bizonyítást is nyert, mégpedig dokumentumfilm formájában, a Tordas Rádióé.

A budapesti agglomeráció szélén járunk, történetünk főhőse pedig a halbiológus-környezetvédő-tilos rádiós Vida Antal, pontosabban a Vidatóni. Kresalek Dávid filmje az ő portréja, azé a emberé, akit azért érdekelnek a halak, mert lenyűgözi sokdimenziós vízi világuk - szemben az emberével, akit alaplétezésében a Föld síkjába préselt bele a természet. Eddigi életének történetében nincs semmi drámaian egyedi, semmi kivételes vagy meghökkentő, mert a civil nyughatatlansága nem az, habár ennek, mondhatni, épp ennek a földi síknak a lankásítása - mondjak nagyobbat? -, megtördelése az értelme, nem kevesebb.

Kényszerhelyzetben költözik el Budapestről, aztán lassan beéli magát az új környezetbe (ahol persze több a természet, mint a fővárosban, rá is pihen sokszor a kamera - helyesen teszi). Szervez, vetít, főz, barátkozik, halat füstöl, úgy jár el, ahogy bárki, életet szerető, értelmes ember. Legfeljebb annyiban más - még csak többnek sem mondanám -, hogy van benne egyfajta derűs fantasztaság, és ezt láthatóan szereti és őrzi is. Ugyanazzal a lelkesedéssel beszél a Széchényi Könyvtár körerkélyéről, mint ahogy leírja a Tordas Rádió működésének technikai részleteit, amilyen elkeseredéssel emlékszik vissza a Szigetköz tönkretételére. Amit csinál, sokan tennék szívesen, a különbség csak annyi, hogy őt a megvalósítás vágya és folyamata is lelkesíti, nem csak a tervezgetésé. Ez pedig már elég üzenet, ugyanakkor elég kevéssé rámenős ahhoz, hogy elvigyen egy jó dokumentumfilmet. Maga a film pedig éppen azért jó, mert hiába meséltem el lényegében az egész tartalmát, mégsem árultam el semmit abból, amit megmutat. Ráadásul a Kis sugárzást most történetesen láthatjuk is, július 14-én, este 9-kor a Margitszigeten, a Sark-kertben.

- kyt -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.