Filmsorozat a weben - Az elszabadult démon - Horgas Ádám: MAB

  • Baski Sándor
  • 2011. május 12.

Zene

A decemberben, nulla reklámmal elindított, mindössze félmilliós büdzséből forgatott webszéria, a MAB első évadának epizódjait eddig több tízezren nézték meg.

A decemberben, nulla reklámmal elindított, mindössze félmilliós büdzséből forgatott webszéria, a MAB első évadának epizódjait eddig több tízezren nézték meg.

Horgas Ádám, aki a rendezésen, íráson, fényképezésen és zeneszerzésen túl még a saját lakását is bedobta a közösbe a forgatáshoz, nem a legkönnyebb utat választotta. A legtöbb websorozat a keserédes komédiázást preferálja, nyilván nem véletlenül, a figyelmét a felugró chatablakok, villogó reklámok és kommentek közt megosztó felhasználó így szólítható meg legegyszerűbben, ebben a műfajban ráadásul drága vizuális trükkök vagy bonyolult kameramozgások bevetésére sincs szükség. A MAB ezzel szemben azt az emberes feladatot vállalta, hogy dacolva a fentebb részletezett elidegenítő effektusokkal, nézőit megpróbálja halálra rémíteni - lévén horrorba oltott thriller -, méghozzá 8 perces adagokban.

A végeredmény bízvást tekinthető felemásnak. Horgas, az író sikeresen előbányászott egy könnyedén modernizálható kelta legendát, amely ráadásul passzol az aktuális filmes trendekhez (lásd: Eredet, Álomháború): egy pesti bérházban elszabadul Máb királynő démona, álmukban összekapcsolva, majd egymásnak uszítva a lakókat. Horgas, az operatőr leleményesen plánozta be a szűk tereket, ügyelve rá, hogy a HD-ben is letölthető széria a monitorokon és a lapostévéken is érvényesüljön. Horgas, a rendező megpróbálta úgy instruálni színészeit, mintha nem egy fillérekből forgatott barkácssorozatban domborítanának - egyébiránt: ingyen, lelkesedésből -, hanem valódi, véresen komolyan vett horrorfilmben, ahol a borzalmakat nemcsak sejtetni lehet, de akár meg is mutatni. Horgas, a zeneszerző viszont nem bízott abban, hogy az anyag így is megállja a helyét, így a feszültséget a legközhelyesebb ijesztgetős effektusokkal próbálta fokozni. Nem túlzás: még a szotyiropogtatáshoz is baljós muzsikát mellékelt.

A MAB ennélfogva hol imponálóan profi produkció, hol zavarba ejtően hasonlít egy középiskolás amatőr filmhez, csak ezúttal nem életük első szerepében feszengő kamaszok menekülnek az élőhalottak elől, hanem Botos Éva, Bánsági Ildikó, Hirtling István és még jó pár ismert színpadi színész. Mint minden bátor pionírnak, nekik is kijár a tisztelet.

Elérhető a YouTube-on

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.