Filmsorozat a weben - Az elszabadult démon - Horgas Ádám: MAB

  • Baski Sándor
  • 2011. május 12.

Zene

A decemberben, nulla reklámmal elindított, mindössze félmilliós büdzséből forgatott webszéria, a MAB első évadának epizódjait eddig több tízezren nézték meg.

A decemberben, nulla reklámmal elindított, mindössze félmilliós büdzséből forgatott webszéria, a MAB első évadának epizódjait eddig több tízezren nézték meg.

Horgas Ádám, aki a rendezésen, íráson, fényképezésen és zeneszerzésen túl még a saját lakását is bedobta a közösbe a forgatáshoz, nem a legkönnyebb utat választotta. A legtöbb websorozat a keserédes komédiázást preferálja, nyilván nem véletlenül, a figyelmét a felugró chatablakok, villogó reklámok és kommentek közt megosztó felhasználó így szólítható meg legegyszerűbben, ebben a műfajban ráadásul drága vizuális trükkök vagy bonyolult kameramozgások bevetésére sincs szükség. A MAB ezzel szemben azt az emberes feladatot vállalta, hogy dacolva a fentebb részletezett elidegenítő effektusokkal, nézőit megpróbálja halálra rémíteni - lévén horrorba oltott thriller -, méghozzá 8 perces adagokban.

A végeredmény bízvást tekinthető felemásnak. Horgas, az író sikeresen előbányászott egy könnyedén modernizálható kelta legendát, amely ráadásul passzol az aktuális filmes trendekhez (lásd: Eredet, Álomháború): egy pesti bérházban elszabadul Máb királynő démona, álmukban összekapcsolva, majd egymásnak uszítva a lakókat. Horgas, az operatőr leleményesen plánozta be a szűk tereket, ügyelve rá, hogy a HD-ben is letölthető széria a monitorokon és a lapostévéken is érvényesüljön. Horgas, a rendező megpróbálta úgy instruálni színészeit, mintha nem egy fillérekből forgatott barkácssorozatban domborítanának - egyébiránt: ingyen, lelkesedésből -, hanem valódi, véresen komolyan vett horrorfilmben, ahol a borzalmakat nemcsak sejtetni lehet, de akár meg is mutatni. Horgas, a zeneszerző viszont nem bízott abban, hogy az anyag így is megállja a helyét, így a feszültséget a legközhelyesebb ijesztgetős effektusokkal próbálta fokozni. Nem túlzás: még a szotyiropogtatáshoz is baljós muzsikát mellékelt.

A MAB ennélfogva hol imponálóan profi produkció, hol zavarba ejtően hasonlít egy középiskolás amatőr filmhez, csak ezúttal nem életük első szerepében feszengő kamaszok menekülnek az élőhalottak elől, hanem Botos Éva, Bánsági Ildikó, Hirtling István és még jó pár ismert színpadi színész. Mint minden bátor pionírnak, nekik is kijár a tisztelet.

Elérhető a YouTube-on

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.