Filmsorozat a weben - Az elszabadult démon - Horgas Ádám: MAB

  • Baski Sándor
  • 2011. május 12.

Zene

A decemberben, nulla reklámmal elindított, mindössze félmilliós büdzséből forgatott webszéria, a MAB első évadának epizódjait eddig több tízezren nézték meg.

A decemberben, nulla reklámmal elindított, mindössze félmilliós büdzséből forgatott webszéria, a MAB első évadának epizódjait eddig több tízezren nézték meg.

Horgas Ádám, aki a rendezésen, íráson, fényképezésen és zeneszerzésen túl még a saját lakását is bedobta a közösbe a forgatáshoz, nem a legkönnyebb utat választotta. A legtöbb websorozat a keserédes komédiázást preferálja, nyilván nem véletlenül, a figyelmét a felugró chatablakok, villogó reklámok és kommentek közt megosztó felhasználó így szólítható meg legegyszerűbben, ebben a műfajban ráadásul drága vizuális trükkök vagy bonyolult kameramozgások bevetésére sincs szükség. A MAB ezzel szemben azt az emberes feladatot vállalta, hogy dacolva a fentebb részletezett elidegenítő effektusokkal, nézőit megpróbálja halálra rémíteni - lévén horrorba oltott thriller -, méghozzá 8 perces adagokban.

A végeredmény bízvást tekinthető felemásnak. Horgas, az író sikeresen előbányászott egy könnyedén modernizálható kelta legendát, amely ráadásul passzol az aktuális filmes trendekhez (lásd: Eredet, Álomháború): egy pesti bérházban elszabadul Máb királynő démona, álmukban összekapcsolva, majd egymásnak uszítva a lakókat. Horgas, az operatőr leleményesen plánozta be a szűk tereket, ügyelve rá, hogy a HD-ben is letölthető széria a monitorokon és a lapostévéken is érvényesüljön. Horgas, a rendező megpróbálta úgy instruálni színészeit, mintha nem egy fillérekből forgatott barkácssorozatban domborítanának - egyébiránt: ingyen, lelkesedésből -, hanem valódi, véresen komolyan vett horrorfilmben, ahol a borzalmakat nemcsak sejtetni lehet, de akár meg is mutatni. Horgas, a zeneszerző viszont nem bízott abban, hogy az anyag így is megállja a helyét, így a feszültséget a legközhelyesebb ijesztgetős effektusokkal próbálta fokozni. Nem túlzás: még a szotyiropogtatáshoz is baljós muzsikát mellékelt.

A MAB ennélfogva hol imponálóan profi produkció, hol zavarba ejtően hasonlít egy középiskolás amatőr filmhez, csak ezúttal nem életük első szerepében feszengő kamaszok menekülnek az élőhalottak elől, hanem Botos Éva, Bánsági Ildikó, Hirtling István és még jó pár ismert színpadi színész. Mint minden bátor pionírnak, nekik is kijár a tisztelet.

Elérhető a YouTube-on

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.