folyóirat - Prizma: A gyerekfilm félelmetes világa

  • - izs -
  • 2011. május 19.

Zene

Már a borító is rosszat sejtet: egy nem épp bizalomgerjesztő bagoly mereszti rám sárgásan gonosz szemét, pupillái helyén két (még) mosolygó kisgyerek arca látszódik. Odabent sem derűsebb a helyzet: Kapitány Eszter játékosságukban is rémisztő illusztrációi tökéletes kiegészítői, vagy inkább fokozói a pár havonta megjelenő magazin legfrissebb számának.
Már a borító is rosszat sejtet: egy nem épp bizalomgerjesztõ bagoly mereszti rám sárgásan gonosz szemét, pupillái helyén két (még) mosolygó kisgyerek arca látszódik. Odabent sem derûsebb a helyzet: Kapitány Eszter játékosságukban is rémisztõ illusztrációi tökéletes kiegészítõi, vagy inkább fokozói a pár havonta megjelenõ magazin legfrissebb számának.

"A Gonosz szinte karnyújtásnyira van, legyen az lelketlen nagynéni, eltúlzott leckéztetéssel élõ gyártulajdonos, szadista igazgatónõ, vagy éppen egyedülálló kékharisnya képében megjelenõ gyermekgyilkos boszorkány. [Roald] Dahl szótára szerint tehát a gonosz erõk összefoglaló neve: felnõtt. (...) Az író által használt valamennyi fantasztikus, tarka kalandokkal, mókás és szerencsés végkimenetelû izgalommal járó esemény sem tudja elfedni azt a sorok közt megbúvó, mégis határozott alapállítást, amely szerint a gyermeklét maga a szenvedés, a fenyegetettség eleve elrendelt állapota. Maga a fizikum is hátrányt jelent, hiszen törékeny, apró testük sebezhetõvé teszi a gyerekeket, és ez egyben valamiféle bezártságot is jelképez" - derül ki a szokásához híven most is kimondottan izgalmas témát tárgyaló kiadvány egyik legjobban sikerült írásából (szerzõ: Tüske Zsuzsanna). A többiek egyebek mellett a gyerekfilm mûfaji meghatározásának kínkeserves voltával, a tinihorrorok "szex egyenlõ halál" alaptézisével, valamint a gyerekszereplõk kiválasztásának meglepõen erotika-központú eljárásmódjaival foglalkoznak - és akkor a középiskolát a földi pokol megtestesítõjeként felfestõ, ügyesen elhelyezett Stephen King-idézetekrõl még nem is beszéltünk.

A hátsó traktusban fellelhetõ kritikák cseppet terjengõsek, a Kísérleti és kisjátékfilm rovatból pedig egyértelmûen a világító szemû fekete macska viszi a prímet - kár, hogy elvileg csak háttérként szolgál a szövegekhez.

104 oldal, 800 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.