folyóirat - RUBICON 2010/2.

  • - barotányi -
  • 2010. március 18.

Zene

A Rubicont sosem kellett félteni attól, hogy ne találna kellően érdekfeszítő, akár a laikus olvasókat is lekötő témákat. Az új szám rögvest a szabadkőművesek, a "páholyok misztikus világának" titkait ígéri - s valóban: rendkívül alapos, informatív keretesekkel telerakott, gazdagon illusztrált blokk foglalkozik a szabadkőművesség múltjával és történelmi jelentőségével.
A Rubicont sosem kellett félteni attól, hogy ne találna kellõen érdekfeszítõ, akár a laikus olvasókat is lekötõ témákat. Az új szám rögvest a szabadkõmûvesek, a "páholyok misztikus világának" titkait ígéri - s valóban: rendkívül alapos, informatív keretesekkel telerakott, gazdagon illusztrált blokk foglalkozik a szabadkõmûvesség múltjával és történelmi jelentõségével. A fõ tanulmány szerzõje, Hahner Péter mindeközben súlyt helyez arra is, hogy cáfoljon népszerû, közkeletû legendákat - ezek természetesen a szabadkõmûvesek konspirációira és titkos történelemalakító szerepére vonatkoznak. Pedig a jelentõs szabadkõmûvesek történelmi szerepe úgyszólván nyílt titok: pontosan tudjuk, mely amerikai elnökök voltak "testvérek", s azt is, hogy a francia forradalom vagy éppen a napóleoni kor mely potentátjai lehettek páholytagok (magát Bonapartét is beleértve). Annyi azonban biztos, hogy nagy történelmi konfliktusok során gyakorta kerültek szembe egymással más és más célokat követõ "testvérek" (a waterlooi gyõzõk, Wellington és Blücher egykoron maguk is páholytagok voltak). Hahner meggyõzõen mutatja ki, hogy jelentõsen túlbecsülik a szabadkõmûvesek hozzájárulását például a francia forradalom radikalizálódásához. Alighanem tévednek azok is, akik a dolláron látható pecséten, illetve annak szimbolikájában szintúgy a páholyok (akna)munkáját mutatnák ki - viszont Mozart Varázsfuvolája tényleg szabadkõmûves kulcsdarab. A témát érdekes irányban tágítja ki Sághy Marianne két tanulmánya: az elsõ a szabadkõmûvesek sokak által vélelmezett elõdjeivel, a templomosokkal foglalkozik, a második pedig Salamon jeruzsálemi templomával, amely számos egykori szemtanú (Josephus Flavius, Philón) szerint magát a kozmoszt próbálta leképezni. Már nem ehhez a szekcióhoz tartozik, de Németh Györgynek az ókori gladiátor-szubkultúrát körbejáró összefoglalója és a magyar testõrségekrõl szóló Fazekas László-dolgozat szintúgy megéri a figyelmet.

82 oldal, 645 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.