Lemez

Fran Palermo: Crocodile Juice Bar

Zene

A zenekar harmadik nagylemeze az eddigi legkiforrottabb anyaguk lett, a már védjegyüknek számító westernes indie-rock hangzásról azonnal fel lehet ismerni. Emellett az is nyilvánvaló, mennyire magán viseli a frontember ízlésének lenyomatát. Henri Gonzo igazi különc, öntörvényű dalszerző, aki gond nélkül rak be egy közel ötperces instrumentális szerzeményt (Pomeline’s Bicycle) nyitódalnak, vagy helyez el olyan filmtörténeti és irodalmi áthallásokat a szövegeiben, amelyek aligha tartoznak az átlag Fran Palermo-rajongók alapélményei közé.

A címadó dalt például Leonard Cohen ihlette, közjátékként Henri kedvenc argentin írója, Julio Cortázar sorai hangzanak el, míg az Under the Knife-hoz Baltasar Gracián 17. századi barokk prózaíró adta az inspirációt. Utóbbi szám (vagyis a zenéje) egyébként a Dalfutár legutóbbi évadából is ismerős lehet, ahol a Subscribe tagjai metálosra hangszerelték, Szendrői Csaba (Elefánt) írt rá szöveget, Király Linda pedig elhörögte, a műsor történetének egyik legemlékezetesebb pillanatát okozva. Henrin már akkor is látszott, hogy nem igazán tetszik neki, ahogyan a dalát újraértelmezték, szóval egyfajta fricska lehet, hogy most csak azért is megmutatta a saját verzióját.

A lemez többi számának is mind megvan a maga története. A Demons on the Beach egy pánikroham nyomán született, a Jeopardy a FOMO című filmhez hasonlóan (amelynek ez a főcímdala) a fiatalon átélt és elkövetett tragédiák feldolgozásáról szól, a Chilly című záródalban pedig pár utalás erejéig a járványhelyzet is megjelenik.

MZK Publishing, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.