Lemez

Fran Palermo: Crocodile Juice Bar

Zene

A zenekar harmadik nagylemeze az eddigi legkiforrottabb anyaguk lett, a már védjegyüknek számító westernes indie-rock hangzásról azonnal fel lehet ismerni. Emellett az is nyilvánvaló, mennyire magán viseli a frontember ízlésének lenyomatát. Henri Gonzo igazi különc, öntörvényű dalszerző, aki gond nélkül rak be egy közel ötperces instrumentális szerzeményt (Pomeline’s Bicycle) nyitódalnak, vagy helyez el olyan filmtörténeti és irodalmi áthallásokat a szövegeiben, amelyek aligha tartoznak az átlag Fran Palermo-rajongók alapélményei közé.

A címadó dalt például Leonard Cohen ihlette, közjátékként Henri kedvenc argentin írója, Julio Cortázar sorai hangzanak el, míg az Under the Knife-hoz Baltasar Gracián 17. századi barokk prózaíró adta az inspirációt. Utóbbi szám (vagyis a zenéje) egyébként a Dalfutár legutóbbi évadából is ismerős lehet, ahol a Subscribe tagjai metálosra hangszerelték, Szendrői Csaba (Elefánt) írt rá szöveget, Király Linda pedig elhörögte, a műsor történetének egyik legemlékezetesebb pillanatát okozva. Henrin már akkor is látszott, hogy nem igazán tetszik neki, ahogyan a dalát újraértelmezték, szóval egyfajta fricska lehet, hogy most csak azért is megmutatta a saját verzióját.

A lemez többi számának is mind megvan a maga története. A Demons on the Beach egy pánikroham nyomán született, a Jeopardy a FOMO című filmhez hasonlóan (amelynek ez a főcímdala) a fiatalon átélt és elkövetett tragédiák feldolgozásáról szól, a Chilly című záródalban pedig pár utalás erejéig a járványhelyzet is megjelenik.

MZK Publishing, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.