Lemez

Fran Palermo: Crocodile Juice Bar

Zene

A zenekar harmadik nagylemeze az eddigi legkiforrottabb anyaguk lett, a már védjegyüknek számító westernes indie-rock hangzásról azonnal fel lehet ismerni. Emellett az is nyilvánvaló, mennyire magán viseli a frontember ízlésének lenyomatát. Henri Gonzo igazi különc, öntörvényű dalszerző, aki gond nélkül rak be egy közel ötperces instrumentális szerzeményt (Pomeline’s Bicycle) nyitódalnak, vagy helyez el olyan filmtörténeti és irodalmi áthallásokat a szövegeiben, amelyek aligha tartoznak az átlag Fran Palermo-rajongók alapélményei közé.

A címadó dalt például Leonard Cohen ihlette, közjátékként Henri kedvenc argentin írója, Julio Cortázar sorai hangzanak el, míg az Under the Knife-hoz Baltasar Gracián 17. századi barokk prózaíró adta az inspirációt. Utóbbi szám (vagyis a zenéje) egyébként a Dalfutár legutóbbi évadából is ismerős lehet, ahol a Subscribe tagjai metálosra hangszerelték, Szendrői Csaba (Elefánt) írt rá szöveget, Király Linda pedig elhörögte, a műsor történetének egyik legemlékezetesebb pillanatát okozva. Henrin már akkor is látszott, hogy nem igazán tetszik neki, ahogyan a dalát újraértelmezték, szóval egyfajta fricska lehet, hogy most csak azért is megmutatta a saját verzióját.

A lemez többi számának is mind megvan a maga története. A Demons on the Beach egy pánikroham nyomán született, a Jeopardy a FOMO című filmhez hasonlóan (amelynek ez a főcímdala) a fiatalon átélt és elkövetett tragédiák feldolgozásáról szól, a Chilly című záródalban pedig pár utalás erejéig a járványhelyzet is megjelenik.

MZK Publishing, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.