mi a kotta?

Francia rokon

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/37. hétre

„Gyakran elgondolkozom azon, hogy mennyivel jobb lenne csak a kertben foglalkozni mindenfélével, és itthon, amikor az embernek kedve támad, akkor egy kicsit zenélni. Nekem nagyon nagy teher volt mindig, hogy időre elkészüljek mindennel, és akkor, pont akkor legyen kedvem játszani, és azt a darabot játszani. Ezt valószínűleg a nagyanyámtól örököltem, aki mindig nagyszerűen főzött, és mi általában egykor megebédeltünk. Ha valami miatt időre kellett elkészülnie, ideges lett és elrontotta. Nekem is kellemetlen feszültséget okoz a határidő. Pedig tudom, hogy a kényszer szükséges. Ha nem csinálnám, akkor viszont hiányozna. Nem a nyilvános zongorázás, hanem hogy közösen átéljünk valamit, mert az igazán jó dolog.”

Így beszélt Ránki Dezső létező vagy nem létező szereplésvágyáról. Valóban nem ad sok koncertet, így becsüljük meg, hogy feleségével, Klukon Edittel négykezeseket játszik az Ars Sacra Fesztiválon. Akik ismerik kettejük repertoárját, nem lepődnek meg, hogy Liszt-szimfonikus költeményeket is előadnak saját átiratban, s persze mellé a zeneileg nagyon is rokon francia Ravel műveit (BMC, szeptember 15., hét óra).

Egy másik komolyzenész is reflektorfénybe kerül ebből a nagyra becsült korosztályból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.