Interjú

„Freestyle esti mese”

Halász Kolos, Co Lee

Zene

Hogyan mos fogat egy pantomimművész, és mi köze ennek a rapzenéhez? Mit lehet tanulni bohóc szakon, és Bereményi Géza szövegeiből? Hogyan kerül a Margitszigetre a Vígszínház függönye és egy egész cirkusz? Egyebek mellett erről is beszélgettünk Halász Kolossal, azaz Co Lee-vel.

Magyar Narancs: Az első da­laid 2019-ben jelentek meg, ám akkoriban még angolul rappeltél. Miért fordultál a magyar nyelvű szövegek felé?

Halász Kolos: Ez egyszerre volt tudatos folyamat és reflexszerű pillanat. A reflexszerűség leginkább abban nyilvánult meg, hogy az első magyar szövegemet úgy írtam, hogy eredetileg egy angol nyelvű dalon dolgoztam. Hirtelen eszembe jutott egy sor magyarul, nyitottam egy új jegyzetet, és nagyjából fél óra alatt kigurult belőlem egy olyan magyar szöveg, amelyről úgy gondoltam, hogy megállja a helyét. Abszolút nem terveztem, egyszerűen csak kijött belőlem. Ez lett aztán az Út című, 2021-ben megjelent számom. Ekkoriban már egyre többet koncerteztem Budapesten, elsősorban még az angol nyelvű trackekkel, de – ahogy ez egyébként várható is volt – azt kezdtem érezni, hogy ezekkel nehezebben azonosul a közönség. A saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy azokat az inspirációkat és energiákat, amelyeket a hiphop közegtől kapok, csak az anyanyelvemen tudom visszaadni olyan formában, hogy az valóban meg is érkezzen, és ne csak a levegőbe lövöldözzek.

MN: Egy korai interjúdban beszéltél arról, hogy számodra a magyar szöveg az „itt és most”, a hosszú távú terveid eléréséhez azonban elengedhetetlenek az angol dalok. Továbbra is cél a külföldi karrier?

HK: A hosszú távú terveim között még mindig szerepel az angol nyelvű szövegekhez való visszatérés. Csakhogy ez az „itt és most” időközben annyira kinőtte magát, hogy jelenleg csak erre tudok koncentrálni. És ez így nagyon jó, mert azt is gondolom, hogy ha majd esetleg eljön egyszer a továbblépés lehetősége, akkor ahhoz az is kelleni fog, hogy addig itthon is letegyek valamit az asztalra.

MN: Kik inspiráltak, amikor elkezdtél magyar szövegekkel foglalkozni? Lehet, hogy túl evidens az összehasonlítás, de stílus, szöveg, hangzás tekintetében néhol az Akkezdet Phiai hatását érzem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.