Koncert

FreshFabrik

  • V. Á.
  • 2013. június 16.

Zene

Belegondolni is félelmetes, hogy a FreshFabrik húszéves, már-már (a popzenében) matuzsálemi korú zenekar lett az idén. A kilencvenes évek közepén ez a zenekar igazán új hangot hozott a magyar rockzenei életbe, köszönhetően annak, hogy képes volt az elsők közt elfogadhatóan énekelni angolul, illetve a külföldi trendekhez hasonlóan kilépni a rock/metal műfaj addigi keretei közül, és valami előremutatót alkotni.

A hányatott sorsú csapat ma is aktív, de egy ilyen évfordulónál teljesen nyilvánvaló volt, hogy még egy hozzájuk hasonló csapat is inkább retrospektív műsorral ünnepel.

A FF-nek van miből merítenie: a zenekar eddig öt lemezt adott ki négy különböző énekessel és megszámlálhatatlan egyéb közreműködővel, így ha egy ilyen rendezvényt azzal indítanak, hogy összecsődítik ezeket az arcokat, akkor az máris garantálja a zömmel harminc felettiekből összeálló majdnem telt házat. A gitáron is játszó jelenlegi énekes, Oláh Szabolcs jelenléte persze megkérdőjelezhetetlen volt ezen az estén is, és az olyan, a Moráról ismerős újabb tételek, mint az Orpheus vagy a Stealing The Sun sem lógtak ki túlzottan az alapvetően a régi dalokra épített műsorból. A legnagyobb sikereket, köztük a jó néhány nagyszínpados Sziget-koncertet is hozó Drive My Handet feléneklő, az utóbbi időben eléggé eltűnt Horváth István most is pont ugyanolyan energikus frontember, mint tíz-egynéhány évvel ezelőtt, és a vele íródott slágerek (Wide Open Eyes, Lamentation, Drive My Hand) sem vesztettek vonzerejükből, de ugyanez állítható a Vörös András (ma Superbutt) vendégeskedésével, zárásként előadott két Nerve-ös dalról (Fight, Serious) is. A FreshFabrik a nyári fesztiválokat szintén ezzel a programmal játssza végig, úgyhogy mindenképp érdemes elkapni őket, még akkor is, ha a debütáló Certificado klipnótáját, a Goofy Wit' A Gunt csúful kifelejtették a programból.

A38 hajó, május 9.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.