Koncert

FreshFabrik

  • V. Á.
  • 2013. június 16.

Zene

Belegondolni is félelmetes, hogy a FreshFabrik húszéves, már-már (a popzenében) matuzsálemi korú zenekar lett az idén. A kilencvenes évek közepén ez a zenekar igazán új hangot hozott a magyar rockzenei életbe, köszönhetően annak, hogy képes volt az elsők közt elfogadhatóan énekelni angolul, illetve a külföldi trendekhez hasonlóan kilépni a rock/metal műfaj addigi keretei közül, és valami előremutatót alkotni.

A hányatott sorsú csapat ma is aktív, de egy ilyen évfordulónál teljesen nyilvánvaló volt, hogy még egy hozzájuk hasonló csapat is inkább retrospektív műsorral ünnepel.

A FF-nek van miből merítenie: a zenekar eddig öt lemezt adott ki négy különböző énekessel és megszámlálhatatlan egyéb közreműködővel, így ha egy ilyen rendezvényt azzal indítanak, hogy összecsődítik ezeket az arcokat, akkor az máris garantálja a zömmel harminc felettiekből összeálló majdnem telt házat. A gitáron is játszó jelenlegi énekes, Oláh Szabolcs jelenléte persze megkérdőjelezhetetlen volt ezen az estén is, és az olyan, a Moráról ismerős újabb tételek, mint az Orpheus vagy a Stealing The Sun sem lógtak ki túlzottan az alapvetően a régi dalokra épített műsorból. A legnagyobb sikereket, köztük a jó néhány nagyszínpados Sziget-koncertet is hozó Drive My Handet feléneklő, az utóbbi időben eléggé eltűnt Horváth István most is pont ugyanolyan energikus frontember, mint tíz-egynéhány évvel ezelőtt, és a vele íródott slágerek (Wide Open Eyes, Lamentation, Drive My Hand) sem vesztettek vonzerejükből, de ugyanez állítható a Vörös András (ma Superbutt) vendégeskedésével, zárásként előadott két Nerve-ös dalról (Fight, Serious) is. A FreshFabrik a nyári fesztiválokat szintén ezzel a programmal játssza végig, úgyhogy mindenképp érdemes elkapni őket, még akkor is, ha a debütáló Certificado klipnótáját, a Goofy Wit' A Gunt csúful kifelejtették a programból.

A38 hajó, május 9.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.