Koncert

FreshFabrik

  • V. Á.
  • 2013. június 16.

Zene

Belegondolni is félelmetes, hogy a FreshFabrik húszéves, már-már (a popzenében) matuzsálemi korú zenekar lett az idén. A kilencvenes évek közepén ez a zenekar igazán új hangot hozott a magyar rockzenei életbe, köszönhetően annak, hogy képes volt az elsők közt elfogadhatóan énekelni angolul, illetve a külföldi trendekhez hasonlóan kilépni a rock/metal műfaj addigi keretei közül, és valami előremutatót alkotni.

A hányatott sorsú csapat ma is aktív, de egy ilyen évfordulónál teljesen nyilvánvaló volt, hogy még egy hozzájuk hasonló csapat is inkább retrospektív műsorral ünnepel.

A FF-nek van miből merítenie: a zenekar eddig öt lemezt adott ki négy különböző énekessel és megszámlálhatatlan egyéb közreműködővel, így ha egy ilyen rendezvényt azzal indítanak, hogy összecsődítik ezeket az arcokat, akkor az máris garantálja a zömmel harminc felettiekből összeálló majdnem telt házat. A gitáron is játszó jelenlegi énekes, Oláh Szabolcs jelenléte persze megkérdőjelezhetetlen volt ezen az estén is, és az olyan, a Moráról ismerős újabb tételek, mint az Orpheus vagy a Stealing The Sun sem lógtak ki túlzottan az alapvetően a régi dalokra épített műsorból. A legnagyobb sikereket, köztük a jó néhány nagyszínpados Sziget-koncertet is hozó Drive My Handet feléneklő, az utóbbi időben eléggé eltűnt Horváth István most is pont ugyanolyan energikus frontember, mint tíz-egynéhány évvel ezelőtt, és a vele íródott slágerek (Wide Open Eyes, Lamentation, Drive My Hand) sem vesztettek vonzerejükből, de ugyanez állítható a Vörös András (ma Superbutt) vendégeskedésével, zárásként előadott két Nerve-ös dalról (Fight, Serious) is. A FreshFabrik a nyári fesztiválokat szintén ezzel a programmal játssza végig, úgyhogy mindenképp érdemes elkapni őket, még akkor is, ha a debütáló Certificado klipnótáját, a Goofy Wit' A Gunt csúful kifelejtették a programból.

A38 hajó, május 9.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.