Lemez

Funk’s Not Dead

Prince: Art Official Age; Plectrumelectrum

Zene

Az idén 56 éves Prince régebben még szívesen használta a világhálót zenéi terjesztésére, de aztán végül odáig ment, hogy még a YouTube-on is letiltatott magáról minden videót – egy pár évvel ezelőtt készült interjúban arról beszélt, hogy az internet hanyatló­félben van, és ezért nem akarja, hogy a dalai ott elérhetők legyenek.

És ha már interjúk: a művész állítólag szereti előre kikötni, hogy a riporter a) nem rögzítheti a beszélgetést, b) nem jegyzetelhet, c) nem tehet fel kérdéseket.

Albummal Prince utoljára négy éve jelentkezett, azóta megjárta a Szigetet is, és időközben visszatért korábbi lemezkiadójához. Most pedig egyből két lemeze is kijött. Az egyik a saját neve alatt, ez az Art Official Age, a másik lemezt viszont nem egyedül, hanem a 3rdeyegirl nevű, háromtagú csajzenekarral közösen jegyzi.

Az Art Official Age Prince táncosabb, funkysabb oldalát prezentálja. Ami azt is jelenti, hogy lassabbak a dalok, és sok esetben az alacsony növésű multiinstrumentalista nyolcvanas évekbeli korszakát idézik. Ilyen például a Sign O’ The Timesra erőteljesen hasonlító The Gold Standard, melyben – több más dalhoz hasonlóan – slappelés hallatszik, ami nemigen tartozik a rock and roll legkúlabb találmányai közé. A Breakdownban felcsendülő nyávogás a második leghülyébb hang, amit ember idén lemezre rögzített a U2-féle Sleep Like A Baby Tonight után, és megvan a harmadik helyezett is a Breakfast Can Waitben hallható felgyorsított hangeffektnek köszönhetően. A U Know-ban Prince korábbi szokásával ellentétben még az AutoTune-nal is kacérkodik, ami pedig a témaválasztást illeti, természetesen végig a szex dominál, de ahogy a This Could Be Usban is énekli, neki nemcsak az a bizonyos dolog kell, hanem a metafizika is.

Az első albumon viszonylag sokat szerepel két fiatal énekesnő, Lianne La Havas és Andy Allo, a Plectrumelectrumon pedig ugyebár egy komplett női trió veszi körbe Őhercegségét. Itt Prince a Fixurlifeupban, ami az egyébként szintén csak erős közepes lemez talán legjobb dala, ki is jelenti, hogy „egy gitáros csaj 12-szer többet ér, mint egy újabb őrült fiú­csapat”. Az instrumentális cím­adó dal olyan, mintha a Led Zeppelin játszaná a Deep Purple-féle Black Nightot, szóval megy a rock rendesen, bár a Stopthistrain és a Tictactoe simán ráfért volna az Art Official Age-re is. Az összekötő kapocs a mindkét albumon felcsendülő Funknroll, amiben emberünk már nem 1999-re hivatkozik, hanem azt énekli, hogy „úgy bulizz, mintha soha többet nem bulizhatnál”. És hogy a technológiai újí­tásokkal nem túl barátságos viszonyt ápoló szupersztár egója még mindig a régi, arra az Ano­therlove zárósora a legjobb példa: „Eye’m the greatest living soul you’ll ever know.”

 

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.