Lemez

Funk’s Not Dead

Prince: Art Official Age; Plectrumelectrum

Zene

Az idén 56 éves Prince régebben még szívesen használta a világhálót zenéi terjesztésére, de aztán végül odáig ment, hogy még a YouTube-on is letiltatott magáról minden videót – egy pár évvel ezelőtt készült interjúban arról beszélt, hogy az internet hanyatló­félben van, és ezért nem akarja, hogy a dalai ott elérhetők legyenek.

És ha már interjúk: a művész állítólag szereti előre kikötni, hogy a riporter a) nem rögzítheti a beszélgetést, b) nem jegyzetelhet, c) nem tehet fel kérdéseket.

Albummal Prince utoljára négy éve jelentkezett, azóta megjárta a Szigetet is, és időközben visszatért korábbi lemezkiadójához. Most pedig egyből két lemeze is kijött. Az egyik a saját neve alatt, ez az Art Official Age, a másik lemezt viszont nem egyedül, hanem a 3rdeyegirl nevű, háromtagú csajzenekarral közösen jegyzi.

Az Art Official Age Prince táncosabb, funkysabb oldalát prezentálja. Ami azt is jelenti, hogy lassabbak a dalok, és sok esetben az alacsony növésű multiinstrumentalista nyolcvanas évekbeli korszakát idézik. Ilyen például a Sign O’ The Timesra erőteljesen hasonlító The Gold Standard, melyben – több más dalhoz hasonlóan – slappelés hallatszik, ami nemigen tartozik a rock and roll legkúlabb találmányai közé. A Breakdownban felcsendülő nyávogás a második leghülyébb hang, amit ember idén lemezre rögzített a U2-féle Sleep Like A Baby Tonight után, és megvan a harmadik helyezett is a Breakfast Can Waitben hallható felgyorsított hangeffektnek köszönhetően. A U Know-ban Prince korábbi szokásával ellentétben még az AutoTune-nal is kacérkodik, ami pedig a témaválasztást illeti, természetesen végig a szex dominál, de ahogy a This Could Be Usban is énekli, neki nemcsak az a bizonyos dolog kell, hanem a metafizika is.

Az első albumon viszonylag sokat szerepel két fiatal énekesnő, Lianne La Havas és Andy Allo, a Plectrumelectrumon pedig ugyebár egy komplett női trió veszi körbe Őhercegségét. Itt Prince a Fixurlifeupban, ami az egyébként szintén csak erős közepes lemez talán legjobb dala, ki is jelenti, hogy „egy gitáros csaj 12-szer többet ér, mint egy újabb őrült fiú­csapat”. Az instrumentális cím­adó dal olyan, mintha a Led Zeppelin játszaná a Deep Purple-féle Black Nightot, szóval megy a rock rendesen, bár a Stopthistrain és a Tictactoe simán ráfért volna az Art Official Age-re is. Az összekötő kapocs a mindkét albumon felcsendülő Funknroll, amiben emberünk már nem 1999-re hivatkozik, hanem azt énekli, hogy „úgy bulizz, mintha soha többet nem bulizhatnál”. És hogy a technológiai újí­tásokkal nem túl barátságos viszonyt ápoló szupersztár egója még mindig a régi, arra az Ano­therlove zárósora a legjobb példa: „Eye’m the greatest living soul you’ll ever know.”

 

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.