The Dandy Warhols: This Machine

Géphiba

Zene

A Dandy Warhols a Black Rebel Motorcycle Clubhoz és a Fun Lovin' Criminalshoz hasonlóan azon zenekarok sorát gyarapítja, melyeknek hazájukban, az Egyesült Államokban soha nem sikerült befutniuk, Európában viszont igen. A narcisztikus Courtney Taylor vezette portlandiak csúcskorszaka körülbelül 1998 és 2003 közé esett, és innen is kiemelkedett a Thirteen Tales From Urban Bohemia album, rajta a Vodafone-reklámnak köszönhetően a nagy tömegekhez is eljutóBohemian Like You slágerrel. A Dandyvel csupán egy gond volt: a zenészeknek nem igazán számított a minél nagyobb siker, így a végtelenül antikommerszre sikeredett 2005-ös albumuk (Odditorium Or Warlords Of Mars) után ejtette őket a nagykiadó - a három évvel későbbi, szintén nem nagyon slágeres Earth To The Dandy Warhols már egy független cégnél jelent meg.


 

Azóta a Capitol még kiadta a régi slágereiket egy bestofon, illetve előtte még megkaptuk a Welcome To The Monkey House alternatív (amúgy sokkal szarabb) mixét, a tagok pedig jó ideig a saját dolgaikkal voltak elfoglalva. Taylor képregényt csinált egy fiktív 70-es évekbeli krautrockegyüttesről, Peter Holmström gitáros a Pete International Airportban villogott, Zia McCabe billentyűs a Brush Prairie-ben nyomkodta a gombokat, míg Brent DeBoer dobos a folknak hódolt szólóelőadóként, illetve az Immigrant Union tagjaként. Persze aztán mindenki visszatért a Warholshoz, és már itt is van a zenekar hetedik lemeze, melynek borítója egy igazán derék műalkotás egy jó kis Woody Guthrie-utalással (annak idején az ő gitárjára volt ráírva az, hogy "This Machine Kills Fascists").

Hogy ennek az albumnak a dalai mi vagy ki ellen lennének képesek felvenni a küzdelmet, az egyelőre talány, de az biztos, hogy a közel tíz éve elvesztett fonalat továbbra sem találják Taylorék. Bizonyos motívumok eltűntek (nincsenek itt a rájuk oly jellemző pszichedelikus hömpölygések), bizonyosak megmaradtak (a frontember továbbra is mintha adóvevőn keresztül énekelne), csak a régi jó számok hiányoznak. Sem a Sad Vacation lüktető ritmikája, sem a beszédes "I used to be cool" sort tartalmazó Enjoy Yourself gyagya kazúszólója, sem az Alternative Power To The People bugyogó zakatolása, sem a Well They're Gonetheremines aláfestése vagy a Don't Shoot She Cried gyogyóba torkolló dreampopja nem hozza meg a felüdülést. Azért két pozitív pillanat így is akad: a Come As You Are-t és a Song 2-t sikeresen pároztató The Autumn Carnival és a jó öreg trombitát is bevető, pozitív hangulatú I Am Free megidézik a Dandy Warhols szebb napjait - mi meg emlegessük őket továbbra is az ezredfordulós lemezeik okán.

The End Records, 2012


Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.