The Dandy Warhols: This Machine

Géphiba

Zene

A Dandy Warhols a Black Rebel Motorcycle Clubhoz és a Fun Lovin' Criminalshoz hasonlóan azon zenekarok sorát gyarapítja, melyeknek hazájukban, az Egyesült Államokban soha nem sikerült befutniuk, Európában viszont igen. A narcisztikus Courtney Taylor vezette portlandiak csúcskorszaka körülbelül 1998 és 2003 közé esett, és innen is kiemelkedett a Thirteen Tales From Urban Bohemia album, rajta a Vodafone-reklámnak köszönhetően a nagy tömegekhez is eljutóBohemian Like You slágerrel. A Dandyvel csupán egy gond volt: a zenészeknek nem igazán számított a minél nagyobb siker, így a végtelenül antikommerszre sikeredett 2005-ös albumuk (Odditorium Or Warlords Of Mars) után ejtette őket a nagykiadó - a három évvel későbbi, szintén nem nagyon slágeres Earth To The Dandy Warhols már egy független cégnél jelent meg.


 

Azóta a Capitol még kiadta a régi slágereiket egy bestofon, illetve előtte még megkaptuk a Welcome To The Monkey House alternatív (amúgy sokkal szarabb) mixét, a tagok pedig jó ideig a saját dolgaikkal voltak elfoglalva. Taylor képregényt csinált egy fiktív 70-es évekbeli krautrockegyüttesről, Peter Holmström gitáros a Pete International Airportban villogott, Zia McCabe billentyűs a Brush Prairie-ben nyomkodta a gombokat, míg Brent DeBoer dobos a folknak hódolt szólóelőadóként, illetve az Immigrant Union tagjaként. Persze aztán mindenki visszatért a Warholshoz, és már itt is van a zenekar hetedik lemeze, melynek borítója egy igazán derék műalkotás egy jó kis Woody Guthrie-utalással (annak idején az ő gitárjára volt ráírva az, hogy "This Machine Kills Fascists").

Hogy ennek az albumnak a dalai mi vagy ki ellen lennének képesek felvenni a küzdelmet, az egyelőre talány, de az biztos, hogy a közel tíz éve elvesztett fonalat továbbra sem találják Taylorék. Bizonyos motívumok eltűntek (nincsenek itt a rájuk oly jellemző pszichedelikus hömpölygések), bizonyosak megmaradtak (a frontember továbbra is mintha adóvevőn keresztül énekelne), csak a régi jó számok hiányoznak. Sem a Sad Vacation lüktető ritmikája, sem a beszédes "I used to be cool" sort tartalmazó Enjoy Yourself gyagya kazúszólója, sem az Alternative Power To The People bugyogó zakatolása, sem a Well They're Gonetheremines aláfestése vagy a Don't Shoot She Cried gyogyóba torkolló dreampopja nem hozza meg a felüdülést. Azért két pozitív pillanat így is akad: a Come As You Are-t és a Song 2-t sikeresen pároztató The Autumn Carnival és a jó öreg trombitát is bevető, pozitív hangulatú I Am Free megidézik a Dandy Warhols szebb napjait - mi meg emlegessük őket továbbra is az ezredfordulós lemezeik okán.

The End Records, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?