The Dandy Warhols: This Machine

Géphiba

Zene

A Dandy Warhols a Black Rebel Motorcycle Clubhoz és a Fun Lovin' Criminalshoz hasonlóan azon zenekarok sorát gyarapítja, melyeknek hazájukban, az Egyesült Államokban soha nem sikerült befutniuk, Európában viszont igen. A narcisztikus Courtney Taylor vezette portlandiak csúcskorszaka körülbelül 1998 és 2003 közé esett, és innen is kiemelkedett a Thirteen Tales From Urban Bohemia album, rajta a Vodafone-reklámnak köszönhetően a nagy tömegekhez is eljutóBohemian Like You slágerrel. A Dandyvel csupán egy gond volt: a zenészeknek nem igazán számított a minél nagyobb siker, így a végtelenül antikommerszre sikeredett 2005-ös albumuk (Odditorium Or Warlords Of Mars) után ejtette őket a nagykiadó - a három évvel későbbi, szintén nem nagyon slágeres Earth To The Dandy Warhols már egy független cégnél jelent meg.


 

Azóta a Capitol még kiadta a régi slágereiket egy bestofon, illetve előtte még megkaptuk a Welcome To The Monkey House alternatív (amúgy sokkal szarabb) mixét, a tagok pedig jó ideig a saját dolgaikkal voltak elfoglalva. Taylor képregényt csinált egy fiktív 70-es évekbeli krautrockegyüttesről, Peter Holmström gitáros a Pete International Airportban villogott, Zia McCabe billentyűs a Brush Prairie-ben nyomkodta a gombokat, míg Brent DeBoer dobos a folknak hódolt szólóelőadóként, illetve az Immigrant Union tagjaként. Persze aztán mindenki visszatért a Warholshoz, és már itt is van a zenekar hetedik lemeze, melynek borítója egy igazán derék műalkotás egy jó kis Woody Guthrie-utalással (annak idején az ő gitárjára volt ráírva az, hogy "This Machine Kills Fascists").

Hogy ennek az albumnak a dalai mi vagy ki ellen lennének képesek felvenni a küzdelmet, az egyelőre talány, de az biztos, hogy a közel tíz éve elvesztett fonalat továbbra sem találják Taylorék. Bizonyos motívumok eltűntek (nincsenek itt a rájuk oly jellemző pszichedelikus hömpölygések), bizonyosak megmaradtak (a frontember továbbra is mintha adóvevőn keresztül énekelne), csak a régi jó számok hiányoznak. Sem a Sad Vacation lüktető ritmikája, sem a beszédes "I used to be cool" sort tartalmazó Enjoy Yourself gyagya kazúszólója, sem az Alternative Power To The People bugyogó zakatolása, sem a Well They're Gonetheremines aláfestése vagy a Don't Shoot She Cried gyogyóba torkolló dreampopja nem hozza meg a felüdülést. Azért két pozitív pillanat így is akad: a Come As You Are-t és a Song 2-t sikeresen pároztató The Autumn Carnival és a jó öreg trombitát is bevető, pozitív hangulatú I Am Free megidézik a Dandy Warhols szebb napjait - mi meg emlegessük őket továbbra is az ezredfordulós lemezeik okán.

The End Records, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.