The Dandy Warhols: This Machine

Géphiba

Zene

A Dandy Warhols a Black Rebel Motorcycle Clubhoz és a Fun Lovin' Criminalshoz hasonlóan azon zenekarok sorát gyarapítja, melyeknek hazájukban, az Egyesült Államokban soha nem sikerült befutniuk, Európában viszont igen. A narcisztikus Courtney Taylor vezette portlandiak csúcskorszaka körülbelül 1998 és 2003 közé esett, és innen is kiemelkedett a Thirteen Tales From Urban Bohemia album, rajta a Vodafone-reklámnak köszönhetően a nagy tömegekhez is eljutóBohemian Like You slágerrel. A Dandyvel csupán egy gond volt: a zenészeknek nem igazán számított a minél nagyobb siker, így a végtelenül antikommerszre sikeredett 2005-ös albumuk (Odditorium Or Warlords Of Mars) után ejtette őket a nagykiadó - a három évvel későbbi, szintén nem nagyon slágeres Earth To The Dandy Warhols már egy független cégnél jelent meg.


 

Azóta a Capitol még kiadta a régi slágereiket egy bestofon, illetve előtte még megkaptuk a Welcome To The Monkey House alternatív (amúgy sokkal szarabb) mixét, a tagok pedig jó ideig a saját dolgaikkal voltak elfoglalva. Taylor képregényt csinált egy fiktív 70-es évekbeli krautrockegyüttesről, Peter Holmström gitáros a Pete International Airportban villogott, Zia McCabe billentyűs a Brush Prairie-ben nyomkodta a gombokat, míg Brent DeBoer dobos a folknak hódolt szólóelőadóként, illetve az Immigrant Union tagjaként. Persze aztán mindenki visszatért a Warholshoz, és már itt is van a zenekar hetedik lemeze, melynek borítója egy igazán derék műalkotás egy jó kis Woody Guthrie-utalással (annak idején az ő gitárjára volt ráírva az, hogy "This Machine Kills Fascists").

Hogy ennek az albumnak a dalai mi vagy ki ellen lennének képesek felvenni a küzdelmet, az egyelőre talány, de az biztos, hogy a közel tíz éve elvesztett fonalat továbbra sem találják Taylorék. Bizonyos motívumok eltűntek (nincsenek itt a rájuk oly jellemző pszichedelikus hömpölygések), bizonyosak megmaradtak (a frontember továbbra is mintha adóvevőn keresztül énekelne), csak a régi jó számok hiányoznak. Sem a Sad Vacation lüktető ritmikája, sem a beszédes "I used to be cool" sort tartalmazó Enjoy Yourself gyagya kazúszólója, sem az Alternative Power To The People bugyogó zakatolása, sem a Well They're Gonetheremines aláfestése vagy a Don't Shoot She Cried gyogyóba torkolló dreampopja nem hozza meg a felüdülést. Azért két pozitív pillanat így is akad: a Come As You Are-t és a Song 2-t sikeresen pároztató The Autumn Carnival és a jó öreg trombitát is bevető, pozitív hangulatú I Am Free megidézik a Dandy Warhols szebb napjait - mi meg emlegessük őket továbbra is az ezredfordulós lemezeik okán.

The End Records, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.