Glamour és l'amour - Duran Duran

  • Hungler Tímea
  • 2005. június 16.

Zene

Szívdöglesztő pasik voltak, anno. Az MTV-generáció - a mai harmincasok - első számú ikonjai; szerénységem tíz és tizennégy éves kora között szó szerint megőrült, ha meglátta őket a Zenebutikban.

Szívdöglesztő pasik voltak, anno. Az MTV-generáció - a mai harmincasok - első számú ikonjai; szerénységem tíz és tizennégy éves kora között szó szerint megőrült, ha meglátta őket a Zenebutikban. Egy kis melír, jó szabású öltönyök - a Duran Duran a nyolcvanas évek elején vitathatatlanul a csúcson volt, bár lehet, hogy ez nem annyira a zenéjüknek, mint inkább trendi videoklipjeiknek volt köszönhető.

Aztán szép lassan elfelejtődtek - idővel már én sem nagyon villogtam azzal, hogy nem a konkurens Depeche Mode-tól indultam be. A múlt sötét árnyai azonban, mint tudvalévő, kísértenek: előbb a Serious című számuk kapcsán bizonytalanodtam el 1989-ben, majd már egyetemistaként az Ordinary World-öt hallva estem gondolkodóba: ezek vagy nem is annyira cikik, mint amire emlékeztem, vagy régen azok voltak, de időközben kinőtték, vagy én pengetek nosztalgikus húrokat.

A híren, hogy ők most öten újra együtt, nem tudtam, hogy röhögjek vagy sírjak; a szeretet hullámai és a vérbő cinizmus egyszerre öntöttek el. Abban viszont biztos voltam, hogy a nagy találkozással tartozunk egymásnak.

Jelenlétem az arénában nem tűnik kínosnak: a közönség korombeli, és láthatóan az MTV hőskora alatt szocializálódott, kifejezetten jól ápolt. Az előzenekart, a Neót kihagyom; helyettük felmérem, hogy hányan vagyunk - olyan bő fél ház, a legjobb indulattal: háromnegyed.

A negyedik X-et átlépő fiúk az aktuális slágerrel, a Sunrise-zal nyitnak. Kissé bepánikolok, mert az énekes, Simon Le Bon hallhatóan fáradt és unatkozik, olybá tűnik, ma nem nagyon fogja megerőltetni magát. A közönség azonban olyan hisztérikus boldogsággal és hangzavarral fogadja, hogy a lelkesedés szép lassan átragad rá - a második-harmadik daltól már nem rutinból nyomja, mi több, még le is kászálódik a színpadról, hogy a rajongóinak mosolycsekkeket és puszikat osztogasson.

Újra hallani gyerekkorom számait több szempontból is megrázó élmény: kiderül, hogy kívülről tudom a szövegeket, s azóta már értem is, hogy miről szólnak. Az új album, az Astronaut nem rossz, afféle igényesebb "popszemét", ám az igazi kaland mégiscsak az olyan "klasszikusok" felcsendülése, mint a Save a Prayer, a Wild Boys, a Notorious, a Chauffeur vagy az A View To a Kill. A '81-es Careless Memoriesszal a csúcsponton, mely a Duran Duran egyik leginkább időtálló számának bizonyul - a hozzá készült és a kivetítőn futó anime jellegű videokliptől pedig még modernebbnek tűnik.

A ráadásokat (Rio, Girls on Film) a külsejükre ma is sokat adó fiúk már egy teljesen kontrollt vesztett közönségnek játsszák. Időutazásnak, nosztalgiázásnak vagy a tudattalanba tett kirándulásnak kimondottan szuper este volt.

Budapest Sportaréna, június 8.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.