Glamour és l'amour - Duran Duran

  • Hungler Tímea
  • 2005. június 16.

Zene

Szívdöglesztő pasik voltak, anno. Az MTV-generáció - a mai harmincasok - első számú ikonjai; szerénységem tíz és tizennégy éves kora között szó szerint megőrült, ha meglátta őket a Zenebutikban.

Szívdöglesztő pasik voltak, anno. Az MTV-generáció - a mai harmincasok - első számú ikonjai; szerénységem tíz és tizennégy éves kora között szó szerint megőrült, ha meglátta őket a Zenebutikban. Egy kis melír, jó szabású öltönyök - a Duran Duran a nyolcvanas évek elején vitathatatlanul a csúcson volt, bár lehet, hogy ez nem annyira a zenéjüknek, mint inkább trendi videoklipjeiknek volt köszönhető.

Aztán szép lassan elfelejtődtek - idővel már én sem nagyon villogtam azzal, hogy nem a konkurens Depeche Mode-tól indultam be. A múlt sötét árnyai azonban, mint tudvalévő, kísértenek: előbb a Serious című számuk kapcsán bizonytalanodtam el 1989-ben, majd már egyetemistaként az Ordinary World-öt hallva estem gondolkodóba: ezek vagy nem is annyira cikik, mint amire emlékeztem, vagy régen azok voltak, de időközben kinőtték, vagy én pengetek nosztalgikus húrokat.

A híren, hogy ők most öten újra együtt, nem tudtam, hogy röhögjek vagy sírjak; a szeretet hullámai és a vérbő cinizmus egyszerre öntöttek el. Abban viszont biztos voltam, hogy a nagy találkozással tartozunk egymásnak.

Jelenlétem az arénában nem tűnik kínosnak: a közönség korombeli, és láthatóan az MTV hőskora alatt szocializálódott, kifejezetten jól ápolt. Az előzenekart, a Neót kihagyom; helyettük felmérem, hogy hányan vagyunk - olyan bő fél ház, a legjobb indulattal: háromnegyed.

A negyedik X-et átlépő fiúk az aktuális slágerrel, a Sunrise-zal nyitnak. Kissé bepánikolok, mert az énekes, Simon Le Bon hallhatóan fáradt és unatkozik, olybá tűnik, ma nem nagyon fogja megerőltetni magát. A közönség azonban olyan hisztérikus boldogsággal és hangzavarral fogadja, hogy a lelkesedés szép lassan átragad rá - a második-harmadik daltól már nem rutinból nyomja, mi több, még le is kászálódik a színpadról, hogy a rajongóinak mosolycsekkeket és puszikat osztogasson.

Újra hallani gyerekkorom számait több szempontból is megrázó élmény: kiderül, hogy kívülről tudom a szövegeket, s azóta már értem is, hogy miről szólnak. Az új album, az Astronaut nem rossz, afféle igényesebb "popszemét", ám az igazi kaland mégiscsak az olyan "klasszikusok" felcsendülése, mint a Save a Prayer, a Wild Boys, a Notorious, a Chauffeur vagy az A View To a Kill. A '81-es Careless Memoriesszal a csúcsponton, mely a Duran Duran egyik leginkább időtálló számának bizonyul - a hozzá készült és a kivetítőn futó anime jellegű videokliptől pedig még modernebbnek tűnik.

A ráadásokat (Rio, Girls on Film) a külsejükre ma is sokat adó fiúk már egy teljesen kontrollt vesztett közönségnek játsszák. Időutazásnak, nosztalgiázásnak vagy a tudattalanba tett kirándulásnak kimondottan szuper este volt.

Budapest Sportaréna, június 8.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.