Lemez

Grigorij Szokolov

  • - csk -
  • 2015. április 20.

Zene

A Nagy Öntörvényű, a Szfinx. Interjút nem ad, végletesen zárkózott, a pódiumon hivatalnokként viselkedik (miközben játéka maga a közlékenység és feltárulkozás), szenvtelen arccal ontja a ráadásokat. Más nagy zongoristák, Argerichtől Schiffig szívesen kamarazenélnek: hegedűsökkel, csellistákkal szonátáznak, triókban, zongoraötösökben lépnek fel – Szokolov soha. Mások örömmel játszanak énekesek dalestjein – Szokolov erre sem kapható. És szó sem lehet arról, hogy versenyművet játsszon, mert abban ugyebár zenekar és karmester is van, azok pedig nem biztos, hogy úgy zenélnek, ahogy ő szeretné. Egyszóval korunk egyik legnagyobb zongoraművésze kissé bogaras. Bogarainak egyike, hogy nemigen szenvedheti a hanglemezt. Készített pár felvételt, de megközelítőleg sem annyit, mint mások, és már régóta nem volt hajlandó erre. Most itt a nagy alkalom: megjelent egy új Szokolov-lemez. Persze nem stúdiófelvétel – még mit nem! Live recording, Salzburgi Ünnepi Játékok, 2008 júliusa. Két Mozart-szonáta az egyik CD-n (F-dúr, K. 280/
189e; F-dúr, K. 332/300k), a másikon Chopin Huszonnégy prelűdje (op. 28), és a külön koncertnek is beillő hat ráadás (két Szkrjabin, két Chopin, Rameau, Bach). A két lemez egyrészt azzal nyűgöz le, hogy a hangszeres tökéletesség és a zenei invenció elképzelhető (vagy inkább elképzelhetetlen) legmagasabb fokát nyújtja, másrészt azzal, hogy mindeközben a két CD két teljesen különálló világ. A Mozart-szonátákban kristálybillentésű nyitótételek, mélyértelmű, gazdagon díszített lassúk és pergő finálék – sajátos távolságtartásba burkolva, mégis hallatlanul intenzíven. A Chopin-sorozat viszont maga a lehetőségek határait kereső, végletes szabadság tempóban, dinamikában, hangsúlyokban – vérbeli romantika. Mintha Szokolov az első CD-n Gould, a másodikon Rubinstein rokona volna. Leginkább persze mégis mindig önmagáé.

Deutsche Grammophon, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.