Lemez

Grigorij Szokolov

  • - csk -
  • 2015. április 20.

Zene

A Nagy Öntörvényű, a Szfinx. Interjút nem ad, végletesen zárkózott, a pódiumon hivatalnokként viselkedik (miközben játéka maga a közlékenység és feltárulkozás), szenvtelen arccal ontja a ráadásokat. Más nagy zongoristák, Argerichtől Schiffig szívesen kamarazenélnek: hegedűsökkel, csellistákkal szonátáznak, triókban, zongoraötösökben lépnek fel – Szokolov soha. Mások örömmel játszanak énekesek dalestjein – Szokolov erre sem kapható. És szó sem lehet arról, hogy versenyművet játsszon, mert abban ugyebár zenekar és karmester is van, azok pedig nem biztos, hogy úgy zenélnek, ahogy ő szeretné. Egyszóval korunk egyik legnagyobb zongoraművésze kissé bogaras. Bogarainak egyike, hogy nemigen szenvedheti a hanglemezt. Készített pár felvételt, de megközelítőleg sem annyit, mint mások, és már régóta nem volt hajlandó erre. Most itt a nagy alkalom: megjelent egy új Szokolov-lemez. Persze nem stúdiófelvétel – még mit nem! Live recording, Salzburgi Ünnepi Játékok, 2008 júliusa. Két Mozart-szonáta az egyik CD-n (F-dúr, K. 280/
189e; F-dúr, K. 332/300k), a másikon Chopin Huszonnégy prelűdje (op. 28), és a külön koncertnek is beillő hat ráadás (két Szkrjabin, két Chopin, Rameau, Bach). A két lemez egyrészt azzal nyűgöz le, hogy a hangszeres tökéletesség és a zenei invenció elképzelhető (vagy inkább elképzelhetetlen) legmagasabb fokát nyújtja, másrészt azzal, hogy mindeközben a két CD két teljesen különálló világ. A Mozart-szonátákban kristálybillentésű nyitótételek, mélyértelmű, gazdagon díszített lassúk és pergő finálék – sajátos távolságtartásba burkolva, mégis hallatlanul intenzíven. A Chopin-sorozat viszont maga a lehetőségek határait kereső, végletes szabadság tempóban, dinamikában, hangsúlyokban – vérbeli romantika. Mintha Szokolov az első CD-n Gould, a másodikon Rubinstein rokona volna. Leginkább persze mégis mindig önmagáé.

Deutsche Grammophon, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.