Lemez

Gyíkemberek közöttünk

High On Fire: Luminiferous

  • Vincze Ádám
  • 2015. augusztus 2.

Zene

Matt Pike korai évei címszavakban:

a világ legkultikusabb stonerzenekara és -lemeze (a Sleep és a Dopesmoker); évekig egy ócska autó mint lakóhely; több pótos ifányi kábítószer; majd a megfáradás és egy új projekt High On Fire néven – amely már nem is annyira új, hiszen az első lemez épp tizenöt éve jött ki. Azóta a Sleep is újjáalakult pár koncert erejéig, a High On Fire pedig szorgalmasan szállítja a nagylemezeket: a Luminiferous immmár a hetedik anyaga az oaklandi brigádnak.

Amíg az együtt induló (és egykor nálunk is közösen fellépő) zenekarok közül a Mastodon majdhogynem progresszív rockba ment át, addig Matt Pike és zenekara csaknem pontosan ugyanazt csinálja, mint annak idején: maradt a bárdolatlan gitárhangzás, Des Kensel rituálisan pulzáló dobtémái, és a főhős szemgolyórepesztő bömbölése is majdhogynem a régi. Igazságtalan lenne azonban a Luminiferous esetében helyben topogásról beszélni, hiszen az eddigi legkerekebb, legkompaktabb, úgy is mondhatnám, legslágeresebb és legkönnyebben befogadható lemezüket rakták össze Pike-ék. A nyitó The Black Plotban rögtön ott van a Mastodon The Wolf Is Loose tételének kapkodós-kvinttologatós ikertestvére egy kíméletlen, ökölrázós-üvöltözős refrén kíséretében, ami meg is adja az anyag alaphangját, bár a The Cave képében még egy akusztikusan induló, pszichedelikusabb dalt is felpakoltak a lemezre, amelyre mintha a régebbi albumokról szemezgette volna ki Pike a legjobb riffeket. A szövegekhez óvatosan kell közelíteni, mert az előzetes nyilatkozatok alapján Pike is beszopta a Nagy Összamerikai Összeesküvés-elméletet illuminátusostul, gyíkemberestül, világbankostul, és eköré szőtte a dalok témáit, viszont a Converge-gitáros Kurt Ballou produceri munkájával készült Luminiferous így is az eddigi legjobb High On Fire-lemez, sőt megkockáztatom, hogy a műfajban az év egyik csúcsteljesítménye.

E1 Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.