Lemez

Tökéletes katona

Muse: Drones

Zene

Van valami bája annak, amikor egy Muse típusú zenekar azzal jön, hogy az új lemezén visszavesz a bombasztikából és visszatér a korai albumok klasszikus rockzenekari hangzásához.

Mert hát lássuk be, a Muse mindig is bombasztikus zenét játszott, csak régen legfeljebb még nem élt dubsteppel, progrockosan hosszú tételekkel és queenes stadionvokálokkal. Legalább olyan értelmetlen elvárás, hogy az epikusságból visszavegyen, mint abban reménykedni, hogy Shane McGowan nem iszik több alkoholt, így aztán a Dronest hallgatva nem is nagyon lepődhet meg a hallgató.

Már csak azért sem, mert a zenekar folytatja a 2009-es The Resistance albumon megkezdett összeesküvés-elmélet-mániát, és komoly koncepciót zúdít ránk. A 12 új dal egy olyan katona története, akit a hadserege gyilkoló gépnek képez ki, de ő aztán öntudatra ébred, és elöljárói ellen fordul. Így aztán csalódottan legyinthet mindenki, aki inkább egy jó kis szakítós lemezt várt, miután Matt Bellamy a közelmúltban elhagyta a béna romkomok királynőjét, Kate Hudsont. A nyitó Dead Inside-ot azért elég sokan a színésznő számlájára írják, ami nem is csoda, ha az emberek olyan sorokat hallhatnak benne, hogy „nincs lelked, mintha már rég meghalt volna”. De már ebben a számban is felbukkannak a drónok, amiket a frontember a modern kor veszedelmei közé sorol. A helyzet komolyságát hangsúlyozandó többször is halljuk, ahogy egy szadista őrmester üvöltözik a főszereplő katonával, és a hangulatot fokozza, hogy még JFK-hangminták is előbukkannak. A zenére ellenben szerencsére nincs panasz, bár az utóbbi albumokhoz hasonlóan itt is sok az utalgatás. Amíg például a 2006-os csúcslemezen, a Black Holes & Revelationsön a Map of the Problematique című dalban a Depeche Mode-féle Enjoy the Silence-hez nyúlt a devoni trió, addig most a Personal Jesus köszön vissza gazdagon a Psychóban, a Revoltot akár a Killers is játszhatná, a Reapersben pedig mintha Tom Morello gitározna. A Mercyben ellenben a saját korábbi slágerüket, a Starlightot idézik meg.

No, és ott van a Globalist című monumentális opus is, amely miatt végképp kénytelenek lesznek elismerni, hogy ígérgetésből elégtelenre vizsgáztak. Több mint 10 perc hosszú, a témáját nem is kell ragozni, ráadásul morriconés fütyüléssel kezdődik, később pedig Queen-féle bombasztikumba vált. De a Muse-nak így is, úgy is sikerült feledtetnie az utóbbi két lemez sokszor teljesen céltalan kísérletezgetéseit: összességében a Drones a zenekar legjobb lemeze a Black Holes óta.

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.