Lemez

Tökéletes katona

Muse: Drones

Zene

Van valami bája annak, amikor egy Muse típusú zenekar azzal jön, hogy az új lemezén visszavesz a bombasztikából és visszatér a korai albumok klasszikus rockzenekari hangzásához.

Mert hát lássuk be, a Muse mindig is bombasztikus zenét játszott, csak régen legfeljebb még nem élt dubsteppel, progrockosan hosszú tételekkel és queenes stadionvokálokkal. Legalább olyan értelmetlen elvárás, hogy az epikusságból visszavegyen, mint abban reménykedni, hogy Shane McGowan nem iszik több alkoholt, így aztán a Dronest hallgatva nem is nagyon lepődhet meg a hallgató.

Már csak azért sem, mert a zenekar folytatja a 2009-es The Resistance albumon megkezdett összeesküvés-elmélet-mániát, és komoly koncepciót zúdít ránk. A 12 új dal egy olyan katona története, akit a hadserege gyilkoló gépnek képez ki, de ő aztán öntudatra ébred, és elöljárói ellen fordul. Így aztán csalódottan legyinthet mindenki, aki inkább egy jó kis szakítós lemezt várt, miután Matt Bellamy a közelmúltban elhagyta a béna romkomok királynőjét, Kate Hudsont. A nyitó Dead Inside-ot azért elég sokan a színésznő számlájára írják, ami nem is csoda, ha az emberek olyan sorokat hallhatnak benne, hogy „nincs lelked, mintha már rég meghalt volna”. De már ebben a számban is felbukkannak a drónok, amiket a frontember a modern kor veszedelmei közé sorol. A helyzet komolyságát hangsúlyozandó többször is halljuk, ahogy egy szadista őrmester üvöltözik a főszereplő katonával, és a hangulatot fokozza, hogy még JFK-hangminták is előbukkannak. A zenére ellenben szerencsére nincs panasz, bár az utóbbi albumokhoz hasonlóan itt is sok az utalgatás. Amíg például a 2006-os csúcslemezen, a Black Holes & Revelationsön a Map of the Problematique című dalban a Depeche Mode-féle Enjoy the Silence-hez nyúlt a devoni trió, addig most a Personal Jesus köszön vissza gazdagon a Psychóban, a Revoltot akár a Killers is játszhatná, a Reapersben pedig mintha Tom Morello gitározna. A Mercyben ellenben a saját korábbi slágerüket, a Starlightot idézik meg.

No, és ott van a Globalist című monumentális opus is, amely miatt végképp kénytelenek lesznek elismerni, hogy ígérgetésből elégtelenre vizsgáztak. Több mint 10 perc hosszú, a témáját nem is kell ragozni, ráadásul morriconés fütyüléssel kezdődik, később pedig Queen-féle bombasztikumba vált. De a Muse-nak így is, úgy is sikerült feledtetnie az utóbbi két lemez sokszor teljesen céltalan kísérletezgetéseit: összességében a Drones a zenekar legjobb lemeze a Black Holes óta.

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.