rés a présen

„Ha nem is életek”

  • rés a présen
  • 2022. június 29.

Zene

Kelemen Barnabás hegedűművész, a Fesztivál Akadémia alapítója

rés a présen: Az első Fesztivál Akadémia óta milyen korszakokat élt meg a rendezvény?

Kelemen Barnabás: Először is volt egy Fesztivál Akadémia előtti időszakunk, amikor öt évig szerveztük 2010-től a KaposFestet a feleségemmel, Kokas Katalinnal Kaposváron, ahol ő a gyermekéveit töltötte. Már ott is a baráti és munkakapcsolatainkra alapoztunk. Aztán arra kényszerültünk, hogy abbahagyjuk, de hoztuk magunkkal a Zeneakadémiára a fesztivál 2.0 verzióját. A 2003-as hegedűtanári pályázatomban is megfogalmaztam, hogy fesztivált és mesterkurzusokat szeretnék szervezni, ha felújításra kerül a Zeneakadémia több mint 100 éves épülete, amely az akkori állapotában légkondicionálás híján alkalmatlan volt nyári programokra. Végül jó nagy fesztivál lett belőle, mert az összes fellépőt felkértük arra is, hogy tartsanak mesterkurzusokat, és kamarazenéljenek együtt a tanítványaikkal. Az első évben még Kocsis Zoltán is velünk volt, életében akkor volt utoljára a Zeneakadémia színpadán, és felejthetetlen előadást tartott Bartók vonósnégyeseiről. A fesztivál fejlődése – miután a klasszikus zeneművek színvonala állandó – a művészek meghívásában, az egyre érdekesebb helyszínek keresésében és a műfajok egyre merészebb társításában mutatkozik meg. Sokféle művészet megtalálható nálunk, a zene, a tánc, a vetítés, a színház és a gasztronómia is. Ezeknek a kapcsolódási pontjait keressük. Folyamatosan újítunk, és a Covidból is úgy jöttünk ki, hogy tulajdonképpen egy egész éves rendezvénysorozattá fejlődtünk. 2020-ban egy hónappal csúsztattuk a fesztivált, csak hazai művészeket hívtunk, így minden rendezvényt meg tudtunk tartani. Tavaly pedig minden csatlakozó vállalt kurzusokat országszerte, és az ad hoc formációikkal koncerteket is adtak. A következő tanévben még 80 kurzus várja, hogy megtartsuk olyan művészekkel, mint Perényi Miklós, Rados Ferenc vagy Baráti Kristóf. Az első hét év summája így az lett, hogy egy egész éves mesterkurzus-sorozattá nőtte ki magát a fesztivál. Mondjuk ehhez alapos szervezőmunka kell. Azonkívül már több lábon állunk, hiszen szervezünk versenyeket is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.