rés a présen

„Ha nem is életek”

  • rés a présen
  • 2022. június 29.

Zene

Kelemen Barnabás hegedűművész, a Fesztivál Akadémia alapítója

rés a présen: Az első Fesztivál Akadémia óta milyen korszakokat élt meg a rendezvény?

Kelemen Barnabás: Először is volt egy Fesztivál Akadémia előtti időszakunk, amikor öt évig szerveztük 2010-től a KaposFestet a feleségemmel, Kokas Katalinnal Kaposváron, ahol ő a gyermekéveit töltötte. Már ott is a baráti és munkakapcsolatainkra alapoztunk. Aztán arra kényszerültünk, hogy abbahagyjuk, de hoztuk magunkkal a Zeneakadémiára a fesztivál 2.0 verzióját. A 2003-as hegedűtanári pályázatomban is megfogalmaztam, hogy fesztivált és mesterkurzusokat szeretnék szervezni, ha felújításra kerül a Zeneakadémia több mint 100 éves épülete, amely az akkori állapotában légkondicionálás híján alkalmatlan volt nyári programokra. Végül jó nagy fesztivál lett belőle, mert az összes fellépőt felkértük arra is, hogy tartsanak mesterkurzusokat, és kamarazenéljenek együtt a tanítványaikkal. Az első évben még Kocsis Zoltán is velünk volt, életében akkor volt utoljára a Zeneakadémia színpadán, és felejthetetlen előadást tartott Bartók vonósnégyeseiről. A fesztivál fejlődése – miután a klasszikus zeneművek színvonala állandó – a művészek meghívásában, az egyre érdekesebb helyszínek keresésében és a műfajok egyre merészebb társításában mutatkozik meg. Sokféle művészet megtalálható nálunk, a zene, a tánc, a vetítés, a színház és a gasztronómia is. Ezeknek a kapcsolódási pontjait keressük. Folyamatosan újítunk, és a Covidból is úgy jöttünk ki, hogy tulajdonképpen egy egész éves rendezvénysorozattá fejlődtünk. 2020-ban egy hónappal csúsztattuk a fesztivált, csak hazai művészeket hívtunk, így minden rendezvényt meg tudtunk tartani. Tavaly pedig minden csatlakozó vállalt kurzusokat országszerte, és az ad hoc formációikkal koncerteket is adtak. A következő tanévben még 80 kurzus várja, hogy megtartsuk olyan művészekkel, mint Perényi Miklós, Rados Ferenc vagy Baráti Kristóf. Az első hét év summája így az lett, hogy egy egész éves mesterkurzus-sorozattá nőtte ki magát a fesztivál. Mondjuk ehhez alapos szervezőmunka kell. Azonkívül már több lábon állunk, hiszen szervezünk versenyeket is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.