Interjú

„Hallani tanítom az embereket”

Földes Imre, a Zeneakadémia nyugalmazott tanára

Zene

Több ezer előadás után, 89 évesen is nem szűnő lelkesedéssel hirdeti a szépséget, és nem csak a zenéét. Boldogan drukkol a kortárs zeneszerzőknek, az ítélkezést másra hagyja. Büszke a honlapjára (Földesimre.hu), amelyen hozzáférhető az életműve.

Magyar Narancs: Tanár úr előadásai nemcsak zenéről szólnak, hanem a zene koráról és művészetéről is, amitől mindjárt sokkal érdekesebb, átélhetőbb lesz a zene is. Mondana erre példát?

Földes Imre: Görög, illetve római szobrokat, reneszánsz festményeket mutatok az Orfeusz-téma feldolgozásaihoz, Gluck Orfeusza, vagy éppen az operaművészetet elindító Monteverdi zseniális Orfeója mellé, illetve Liszt szimfonikus költeménye előtt. Nem mulasztom el, hogy megmutassam a ragyogó Pierrot-kat Watteau-tól Severinin át Picassóig, Schumann nagyszerű Karneválja ürügyén. Így a zeneművekhez is közelebb kerülhetnek az emberek.

MN: Amikor előad a zenéről és mesél hozzá/mellé, valójában programot ad a zenének? Van, aki ezt elutasítja, vagy épp a zeneszerzőnek nem tetszene.

FI: Ha van egy irodalmi vagy vizuális kapcsolat, amit a zeneszerző hangsúlyozottan vállal, azt érdemes megemlíteni. Egy Haydn-szimfóniához eszemben sincs programot társítani.

MN: Egy Haydn-szimfóniát hogyan közelít egy laikus közönséghez?

FI: A zeneszerzésben mesterem, Viski János mindig azt mondta, hogy a zeneszerző a műve elején mindig meghirdet egy zenei utat, és azt járja végig. Ha megmutatom ezt az utat az első taktusoktól kezdve, akkor valójában hallani tanítom az embe­reket. Egy épület bontakozik ki előttünk. Ezt tartom a legfontosabbnak. Nem mondhatjuk, hogy minden zene így épül fel, de a hangversenytermekben megszólaló művek túlnyomó többségére ilyesféle szerkesztés jellemző.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."