Interjú

„Ellenőrzésük alatt”

Takács Tibor történész az államilag felügyelt popzene évtizedeiről

Zene

A magyar popzene már az érett kádári pártállamban is rendkívüli módon érdekelte a kultúra irányítóit, s oda­figyelt az állambiztonság is. Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa, a téma kiváló kutatója idézi fel a kor erkölcseit.

Magyar Narancs: A magyarországi rockzenét különös figyelem övezte a hetvenes–nyolcvanas években: a párt, a Kommunista Ifjúsági Szövetség – a KISZ – éppúgy foglalkoztak e területtel, mint maga a popipar, a lemezkiadó vezetői, közöttük a magyar pop pápájának is nevezett Erdős Péter. Tudjuk, hogy utóbbi minek köszönhette a kivételes helyzetét?

Takács Tibor: Erdős a pozíciójából adódóan vált „popcézárrá”. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat, azaz az MHV könnyűzenéért felelős vezetőjeként rendkívül nagy hatalommal bírt a területen. Kicsit leegyszerűsítve azt is mondhatnánk, hogy a hetvenes–nyolcvanas években gyakorlatilag ő döntötte el, kinek jelenhet meg lemeze.

MN: Közben a belső elhárítás, a Belügyminisztérium (BM) III/III-as csoportfőnöksége is megfigyelte a zenészeket és közönségüket. A titkosszolgálat és az állami popipar vezetői között milyen volt az információáramlás?

TT: A kapcsolat úgy működött, mint mindenhol máshol. Az állambiztonságnak megvolt a saját feladata, és ehhez megfelelő eszközöket keresett. Alapvetően hálózati személyeket szerveztek be az ott működő emberek, fiatalok, zenészek, koncertekre járók közül. És akadtak olyanok is, akiket nem kellett beszervezni, hanem hivatalból működtek együtt; jó eséllyel Erdős Péter is ilyen hivatalos kapcsolat volt. Ennek értelmében a vezető beosztásban lévő emberekkel is tartották a kapcsolatot, időről időre felkereshette őket a belügyi összekötő. A könnyűzene, illetve az MHV területén ez Végvári József volt, aki szivárogtatóként vált hírhedtté az 1990. eleji Dunagate-ügy idején. Az állambiztonsági szervek munkája során sorra keletkeztek az iratok, bár ezek sokszor öncélúnak tűnnek. Létezett egy bevett tájékoztatási rendszer, a napi operatív információs rendszer 1979-től, amellyel a fontosabb dolgokat naponta jelentették. Ezek kerültek a BM vezetéséhez. Az igazán lényeges ügyek pedig kikerültek az állambiztonságtól – nyilván nem a pontos forrás megjelölésével. Közismert példa, hogy Aczél György és Harangozó Szilveszter (a belső elhárítás egyik legfontosabb irányítója, 1985-től a teljes III. főcsoportfőnökség vezetője – B. Z.) között volt ilyen munkakapcsolat évtizedeken át. És valószínű – mert nem lehet százszázalékosan kijelenteni –, hogy ilyenfajta kapcsolat volt az állambiztonság és az MHV vezetése, Erdős Péter között is. Az bizonyos, hogy hivatalos kapcsolatként tartották nyilván, és ilyen minőségében nemcsak adott, hanem minden jel szerint kapott is információkat, például fényképeket, dalszövegeket.

MN: Talán nem is kellett feltétlenül ebből tájékozódni. Volt olyan ügynök, aki onnan tudott meg sok mindent az „újhullámos” – tűrt/tiltott – zenei világról, hogy a jelentéseihez elolvasott néhány cikket a Magyar Ifjúság című hetilapban.

TT: Szőnyei Tamás vette észre jó pár évvel ezelőtt, a kutatásai során, hogy a saját cikkét látja viszont egy ügynökjelentésben, amelyet az elhíresült Dalos fedőnevű ügy­nök adott. Nyilván Dalos nem mozgott „újhullámos” körökben, tehát ha tőle kértek erről információt, kénytelen volt újságot olvasni. Adott esetben azonban valószínűbb, hogy a tartótisztje írta ezeket a jelentéseket, és ő olvasott utána a témának. Mindezt azért tette, hogy legyen nyoma annak, hogy megfelelően működik az ügynöke: beszerveztük, tartjuk vele a kapcsolatot, rendszeresen jelent.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.