Opera

Hallgat és szeret

Aribert Reimann: Lear

Zene

Miért szép századunk operája? – a hetvenes évek végén e cím alatt jelent meg remekül érvelő kötet egy sor huszadik századi dalműről, esetről esetre választ is adva a címben föltett fogós kérdésre.

A huszadikból azóta múlt század lett, de az azért mégsem állítható, hogy a magyar közönség úgy általában szépnek tartaná, megkedvelte vagy akár elfogadta volna az operairodalom e többé-kevésbé kortársi részlegét. Aribert Reimann éppen 1978-as operája, a Lear például a papírforma szerint egyhamar nemigen válik népszerű darabbá minálunk: támadóan expresszív zenéjével, komor tragikumával és idegenszerűségével bizonyára sokan nem fognak megbarátkozni. És mégis: a Lear múlt vasárnapi bemutatója nemcsak az évad eddigi legnagyobb és legfontosabb, de egyszersmind legjobban sikerült operaházi vállalkozásának is bizonyult.

A produkció a müncheni ősbemutató hasonmását idézte elénk, s ez előzetesen egyszerre tűnt szokatlan, kockázatos és reményteljes próbálkozásnak. Azt a 38 esztendővel ezelőtti premiert Dietrich Fischer-Dieskau vitte diadalra a címszerepben, s alighanem lehetett abban némi szerepe Ókovács Szilveszter Fi­scher-Dieskau iránti indokolt rajongásának, hogy főigazgatói látókörbe került ez a hajdani előadás. Jó, hogy így történt, mert ennek révén végre Budapesten is bemutatkozhatott egy Jean-Pierre Ponnelle-rendezés. Igaz, már csupán posztumusz, merthogy Ponnelle nemcsak nagymestere, de mártírja is az operarendezésnek: 1988-ban, egy ugyancsak müncheni Carmen-bemutató előkészületei során a rendező a lehető legszerencsétlenebb módon belezuhant a zenekari árokba. Lear-rendezését és díszleteit, valamint Pet Halmen jelmezeit Pesten Anger Ferenc és Zöldy Z Gergely rekonstruálta, s kettőjük alázatos igyekezetét dicséri, hogy a színpadon most felismerhetővé válik – és elevennek bizonyul a kópiaprodukció.

Ponnelle a tolakodás nélküli s mégis majd’ mindig revelatív erejű operarendezés géniusza volt, s ez most az operaházban is érzékletesen megmutatkozott. Ahogy a színháziasság megannyi tüntető jelzése elidegenítő hatás helyett inkább az előadás hőfokát emelte; ahogy egy-egy operaszínészi gesztusba (még az angeri áttét közbejöttével is) jószerint belefért a shakespeare-i tragédia totalitása; ahogy a cselekmény félelmes meselogikája komor és megindító színpadi rítussá alakult a szemünk előtt – utólag is mind-mind Ponnelle rendezői nagyságát igazolta.

S mindez persze hatásosan érvelt az idén nyolcvanesztendős s a tapsrendben frissen megjelenő Aribert Reimann műve mellett is. „Soha ne nézz a rézfúvósokra, bátorításnak fogják venni!” – eme mélyen praktikus tanácsot adta Richard Strauss kora és a jövendő karmestereinek, ám Reimann operájánál ez a metódus hasznavehetetlen: a Lear sötét világát ugyanis a rezesek, valamint az ütősök dominálják. Ez mégsem válik monotonná, részint, mivel igazi színházi zenét hallunk tőlük, részint mert Cordelia és az apja kegyéből ugyancsak kivetett Edgar szólamát félreismerhetetlenül lírai kíséret vezeti fel és öleli körül. E szoprán és kontratenor szólam egymással rokon hangzásvilágot képvisel, kiemelve a két tiszta és fiatal alakot az oly sötét alaptónusú tragédiából.

A minden szempontból megterhelő címszerepet az izlandi basszbariton, Tómas Tómasson játszotta: komoly énekesi erőt bizonyítva, olykor Fischer-Dieskau hangját felidézve, s az első pillanattól az utolsóig eredendően tra­gikus alakként társai fölé magasodva. A kétszeres Tamás mellett az előadás másik hőse a szegény Tamás, azaz Edgar alakítója, Matthew Shaw volt. Az amerikai kontratenor egyrészt megejtő szépséggel és biztonsággal intonálta nehéz és helyenként keleties színezetű szólamát, másrészt pedig színpadi jelenlétét imponáló profizmus, azaz a közönségre mindenkor zsigeri hatást gyakorló működés jellemezte. A magyar énekesek és a külhoni vendégművészek egyesült csapatából majdnem mindenki említést érdemelne: az ugyanitt korábban Tannhäuser szerepében is sikert arató s ezúttal Edmundként intrikáló Frank van Aken, a hallgató és szerető Cordelia szerepére szinte az utolsó percben ideutaztatott Caroline Melzer s a két gonosz nővért kellően erőteljes eszközökkel megformáló Bátori Éva (Goneril) és Rálik Szilvia (Regan). S említtessék a prózai szerepben fellépő Káldi Kiss András is, aki borús fanyarságával és remek figurájával mindahányszor súlyt adott a Bolond – vonósnégyessel kísért – szavainak.

A vezénylő Stefan Soltész nem félt a rezesekre nézni, s miközben az árokban meg a balszéli páholyban teljes intenzitással szólt a zenekar, még az énekesekre is jutott a figyelméből. Persze az nemcsak Soltész érdeme, hogy ezúttal egyetlen énekes hangja sem rekedt az – olykor valóságos és helyénvaló – zenekari orkán mögött: Reimann emberi hang iránti fogékonyságát dicséri az az érzékeny egyensúly, amely még a legzajosabb pillanatokban is megőrzi számunkra az énekszólamok hallhatóságát. S egyszer végre méltassa a kritikus az előadások nélkülözhetetlen és láthatatlan közreműködőjét, a súgót is! A tapsrendből többen is kihajoltak, hogy kezet szorítsanak a súgólyukban rezideáló szakemberrel: nem vitás, ez a bemutató az ő sikere is volt.

Magyar Állami Operaház, január 30.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.