Opera

Hídavatás

Offenbach: A rajnai sellők

Zene

Felfedezni egy teljesen ismeretlen operát, amely az operairodalom egyik leghíresebb slágerének hangjaival indul: igazi offenbachi szituáció. Sellőket címszereplővé tenni egy műben, ahol e lényeknek valójában nem jut érdemi szerep – úgyszintén.

Az 1864-ben Bécs számára komponált és I. Ferenc Józsefnek ajánlott Offenbach-opera, A rajnai sellők ugyanis az utóbb a Hoffmann meséiből elhíresült Barcarola dallamával kezdődik, és a sellők helyett inkább tündéreket, manókat szerepeltető mű a továbbiakban is a máshonnét ismerős melódiák lerakatának bizonyul. Hiszen a zeneszerzői invenciójával mindenkor ügyesen gazdálkodó Jacques Offenbach itt használta fel először Hoffmann majdani Bordalát is, míg az opera egyik valcerét egy korábbi balettjéből (Pillangó), „vezérmotívumát” pedig a Tengerparti álmodozás című 1849-es csellódarabjából kölcsönözte.

A kölni születésű, francia honosságú és internacionális sikerű zsidó zeneszerző német romantikus operája majd’ másfél évszázadra tökéletesen feledésbe merült, mígnem az ezredforduló táján újra elő nem ásták, részint lelkes, részint lekicsinylő fogadtatás kíséretében. Mindkét reakció érthető, elvégre A rajnai sellők cselekményén (időszakos elmezavar, tetszhalál, durva martalócból önfeláldozó atyává egy szempillantás alatt átváltozó zsoldoskapitány stb.) az operalibrettók sok unott közhelyét le lehet verni, és az sem állítható, hogy Offenbach négy felvonáson át szakadatlanul koncentrált és drámai operazenét kínálna a hallgató számára. Csakhogy mindemellett a fentebb emlegetett elő- és utóhasznosított dallamok úgy megragadnak az ember fülében, hogy aztán napokkal A rajnai sellők megtekintése után is kénytelen például az ún. Vaterlandsliedet dudorászni. Mely szám amúgy a megveszekedetten erőszakmentes, befogadó szellemű és értékteremtő hazaeszményt énekli meg: hja, a léha és cinikus Offenbach!

A senki által nem ismert és a színpadon eredeti formájában ma már aligha hatásos operával igazán bármit meg lehet tenni, és ezt a budapesti színre állítók is így gondolták. Anger Ferencék merész és ügyesen végigvitt ötlettel az előadás középpontjába egy hidat helyeztek. Méghozzá egy díszletként impozáns, de látványosan félkész hidat (díszlet: Szendrényi Éva), melyet persze mégis felavatnak, hogy aztán az ünnepélyes átadás után rögvest le is zárják a balesetveszélyes forgalom elől. A Schamschula György útavatói buzgalmától a Várkert Bazárig meghitten ismerős, sőt aktuális séma meglepően jól összefér a (hamis) békéjében drasztikusan fenyegetett közösség operaszínpadi jelenlétével. A rajnai sellők varázsos vonulatát pedig a szereplők fehérbe öltöztetett, táncos alakmásai (koreográfus: Venekei Marianna) mentik ki a balettbetétek tradicionális ürességéből: a sötét történelmi realitást a rég elveszített, de eszményként őrzött tisztaság ábrándjával ütköztetve a díszlet festett egei alatt.

Kesselyák Gergely zenekara hallhatóan az Offenbach-slágerek hatása alá került, és ezzel az énekesek túlnyomó része is így volt. A szokott erőteljes formáját hozó Szegedi Csaba például tüntetően élvezte nemcsak a zsoldoskapitány marciális szerepét, de a most bariton hangon elzenghető Bordalt is. Az ezekben a napokban két Offenbach-főszereppel is megbirkózó, az Operettben Kékszakállként bemutatkozó Boncsér Gergely hangban és játékban sem takarékoskodott az energiáival, a tisztultabb emberséget első renden képviselő Armgard alakítója, Keszei Bori pedig, szopránjának korlátozott átütőerejét feledtetve, a forma- és vonalérzék meg a játékintelligencia emelt szintjét példázta. Gábor Géza hangban intenzív lelki életet élő férfiút, míg figurájában tökéletes másodvonalbeli apparatcsikot adott a sajnos többnyire hallhatatlan Németh Judit nadrágkosztümös polgármester asszonya mögött.

Erkel Színház, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.