Lemez

Íme, a legenda

Atlas: Just Playin’ Rhythm & Blues

Zene

Ha sorra vesszük a hatvanas évek azon magyar zenekarait, amelyeket megőrzött az emlékezet, meglepve tapasztaljuk, hogy mindegyik mellé odabiggyesztik azt, hogy „legendás”.

Mindez az Illés–Metró–Omega hármas esetében talán érthető, hiszen ott lemezek is vannak, ám a náluk kevésbé szerencsés együtteseknél legfeljebb pár rádiófelvétellel vagy kislemez B oldallal kellene igazolni az elértéktelenedett jelzőt, hiszen jó esetben is csak középszerű slágereket hallhatunk blőd szövegekkel. Elég a Bajtala Cigánylány, a Dogs Sötét alagút, a Liversing Miért?, vagy éppen az Atlantisz Foxi Maxi matróz lett című dalait meghallgatnunk, hogy azt érezzük, az utókor túlságosan is hálás ezeknek a zenekaroknak.

Ugyanez áll a „legendás” Atlas zenekarra is, amelyről általában olyanokat írnak, hogy az első magyar soul zenekar, meg hogy az ún. beatzenekarok közül ők álltak ki először fúvósokkal. És való igaz, hogy az egyetlen igazán közismert számuk, a Töröld le a könnyeidet! olykor a Blood, Sweat and Tearset idézi, de a végeredmény inkább esztrádos, egy 1969-es (ekkor jelent meg a dal) moszkvai tévérevüben sokkal inkább el tudjuk képzelni, mint a woodstocki fesztiválon.

Külön kutatást igényelne a hetvenes években külföldre távozott és ott festőművészként sikeres Flamm Ferenc énekes alapította zenekar összes tagjának felsorolása, később csupán Makrai Pál (ének, gitár) vált ismertté közülük a Rockszínház tagjaként, ami persze legfőképpen annak tudható be, hogy az Atlas inkább az adott lehetőségekkel élt (Magay Klementina táncdalénekesnő kísérőiként, hazai és külföldi vendéglátózással), mint hogy a saját útját járta volna. Noha 2001-ben a Hungaroton megjelentetett egy válogatást lemez- és rádiófelvételeikből Töröld le a könnyeidet! címmel, ami bizonyította, hogy ideális körülmények között (például ha 1970-ben jelenik meg ez az album) többre vihették volna, de az továbbra is elképzelhetetlennek tűnt, hogy ettől a muzsikától bárki is megőrült volna idehaza.

Most azonban olyan felvétel került elő, amely sokkal korábbi. 1965-ben vették fel a Budai Ifjúsági Parkban, még szó sincs soulról, fúvós szekcióról, ahogy oly sokan akkoriban, az Atlas is a Radio Luxembourgról levett slágereket, illetve hasonló modorban készült saját, instrumentális dolgait játssza, amelyek alig különböznek a Shadows vagy a Ventures számaitól. Mégsem túlzás, hogy a körülményekhez képest kifejezetten jó minőségű koncertfelvétel a Just Playin’ Rhythm & Blues címet kapta, mivel tizennégy dal közül elsősorban a korai, szájharmonikás Rolling Stones-feldolgozások (Not Fade Away, I Just Wanna Make Love to You, What a Shame) dominálnak. Sőt ha ezeket összehasonlítjuk a Stones első hivatalos koncertalbumán (Got Live if You Want It!, 1966) hallható csörömpöléssel, az Atlas felvétele simán versenyképesnek tűnik, még annak ellenére is, hogy az eredeti szövegek helyett valamiféle halandzsaangolt hallhatunk. És talán nem is kell hozzá túlzott beleélő képesség, hogy elképzeljük, az efféle „lázadó” zene milyen érzéseket válthatott ki a korabeli közönségből. A Just Playin’ Rhythm & Blues talán az első olyan „lelet”, ami megmutatja, hogyan is történhetett, hogy az akkori hagyományos, és elsősorban szakmaként számon tartott magyar könnyűzenét néhány amatőr fiatal sarokba szorítsa. Más lapra tartozik, hogy ez az ösztönös, már-már forradalmi lendület legfeljebb a Táncdalfesztiválokig tartott, ahol a régi szórakoztató zene diadalmenete mellett az olyan új és addig kezelhetetlennek tűnő új zenekarok domesztikálása is megtörtént, amilyen az Atlas is volt.

A Just Playin’ Rhythm & Blues elsősorban dokumentum, történeti értéke jóval nagyobb az élvezetinél. De legalább végre hallhatjuk, miért is szolgált rá az Atlas és minden bizonnyal még egy sor zenekar a „legendás” jelzőre.

Moiras Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.