Lemez

Jean Rondeau: Bach Dy­nas­tie

  • - csk -
  • 2017. május 27.

Zene

A historikus régizene-előadó­praxis utóbbi évekbeli felfedezettjei­nek egyike, a francia csembalista (1991) nemcsak extravagáns megjelenésével és viselkedésével tér el az átlagtól: játékának technikai virtuozitása, szuggesztivitása és indulatgazdagsága is figyelemre méltó.
Jean Rondeau afféle fenegyereke lett a csembalónak mostanában: olyan muzsikus, aki popsztárok módjára építi fel imázsát, ugyanakkor a közönség nemcsak meghökkentő gesztusokra számíthat tőle, de eredetiségre és elgondolkodtató ötletekre is. Első lemeze, a John Lennon hajdani LP-jét emlékezetünkbe idéző című Imagine (2015) kizárólag Bach zenéjéből válogatott, de főként átiratokra összpontosítva, s ezzel több jól ismert kompozíciót új megvilágításba helyezett. A következő korong, a Vertigo (2016)
Jean-Philippe Rameau zenéjét tekintette fő forrásának, ám a népszerű francia barokk szerző művei mellé helyezve egy manapság kevésbé kultivált kortársa, Joseph-Nicholas-Pancrace Royer mára elfeledett darabjait is felfedeztette közönségével. Most itt egy újabb CD, a Bach Dynastie, amely Johann Sebastian művei mellett három legjelentősebb fia, Johann Christian, Carl Philipp Emanuel és Wilhelm Friedemann alkotásait konfrontálja egymással. Öt művet hallunk, egy kivételével versenyműveket, ötletes és elegáns módon nem zenekari, hanem nagyon takarékos kamarazenei kísérettel. Az előadásmód pontos, karaktergazdag, expresszív. Mit sugall egy ilyen CD? Elsősorban azt, hogy Bach fiai is apjukhoz méltó, jelentős muzsikusok voltak – de az is fontos élmény és tapasztalat, hogy a lemez néhány műbe tömörítve felvillantja a folyamatot, amelynek során a tetőző barokk fokozatosan átalakul valami mássá: olyan egymástól is különböző, átmeneti stílusokká, amelyek már a bécsi klasszikát készítik elő. Ha a stílusok átmenetiek is, Rondeau és a hozzá csatlakozó szextett (öt vonós és egy fagottos) előadása nem hagy kétséget a darabok kvalitása felől.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.