Lemez

Jean Rondeau: Bach Dy­nas­tie

  • - csk -
  • 2017. május 27.

Zene

A historikus régizene-előadó­praxis utóbbi évekbeli felfedezettjei­nek egyike, a francia csembalista (1991) nemcsak extravagáns megjelenésével és viselkedésével tér el az átlagtól: játékának technikai virtuozitása, szuggesztivitása és indulatgazdagsága is figyelemre méltó.
Jean Rondeau afféle fenegyereke lett a csembalónak mostanában: olyan muzsikus, aki popsztárok módjára építi fel imázsát, ugyanakkor a közönség nemcsak meghökkentő gesztusokra számíthat tőle, de eredetiségre és elgondolkodtató ötletekre is. Első lemeze, a John Lennon hajdani LP-jét emlékezetünkbe idéző című Imagine (2015) kizárólag Bach zenéjéből válogatott, de főként átiratokra összpontosítva, s ezzel több jól ismert kompozíciót új megvilágításba helyezett. A következő korong, a Vertigo (2016)
Jean-Philippe Rameau zenéjét tekintette fő forrásának, ám a népszerű francia barokk szerző művei mellé helyezve egy manapság kevésbé kultivált kortársa, Joseph-Nicholas-Pancrace Royer mára elfeledett darabjait is felfedeztette közönségével. Most itt egy újabb CD, a Bach Dynastie, amely Johann Sebastian művei mellett három legjelentősebb fia, Johann Christian, Carl Philipp Emanuel és Wilhelm Friedemann alkotásait konfrontálja egymással. Öt művet hallunk, egy kivételével versenyműveket, ötletes és elegáns módon nem zenekari, hanem nagyon takarékos kamarazenei kísérettel. Az előadásmód pontos, karaktergazdag, expresszív. Mit sugall egy ilyen CD? Elsősorban azt, hogy Bach fiai is apjukhoz méltó, jelentős muzsikusok voltak – de az is fontos élmény és tapasztalat, hogy a lemez néhány műbe tömörítve felvillantja a folyamatot, amelynek során a tetőző barokk fokozatosan átalakul valami mássá: olyan egymástól is különböző, átmeneti stílusokká, amelyek már a bécsi klasszikát készítik elő. Ha a stílusok átmenetiek is, Rondeau és a hozzá csatlakozó szextett (öt vonós és egy fagottos) előadása nem hagy kétséget a darabok kvalitása felől.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.