Lemez

Junior Boys: Big Black Coat

  • - minek -
  • 2016. március 25.

Zene

A modern poptörténet talán legmegindítóbban őszinte, az erős érzelmeket megunhatatlan slágerekbe csomagoló duója, az ontariói Junior Boys már öt éve (a remek It’s All True óta) nem készített saját albumot. A friss Big Black Coat pontosan azért okoz némi meglepetést, mert olyan tökéletesen, az életmű legszebb perceit megidézve veszi fel a fél évtizede elejtett szálat – nehéz olyan albumot találni manapság, mely az ötletek ily gazdagságát vonultatná fel, s úgy marad egyenletesen magas színvonalú, hogy a szerzemények egyenként is mind afféle kis remekművek. Jeremy Green­span hajlékony falzettjére, okos strófáira Matt Didemus megtévesztően meleg tónusú szintigrúvjai borulnak – a lemez első fele sokkal inkább az álmodozóbb szintipop/new wave disco hagyomány felől közelítve építi egymásra a dalokat, de közben olyan felfedezni való kis csodákat rejt, mint a C’mon Baby minden szempontból érzéki pszichedéliája. Az albumot keresztülmetszi az egyetlen nem saját szerzemény, Bobby Caldwell klasszikus, 1978-as What Do You Won’t Do For Love-jának ihletett feldolgozása. Ez mint­egy fordulatot is jelent, hiszen az addigi középtempós elektro-soul után határozottabb, klasszikus  house-­ból, technóból lepárolt tánczenei struktúrák következnek némi követelőző savazással, majd egy balladisztikus levezetéssel. Az album szinte már hagyományosan hosszúra nyújtott fináléja (a retró Detroit-tech utalásokkal teli Love Is A Fire, majd az eufóriáig hömpölygő cím­adó) pedig újabb szintekre emeli az élményt.

City Slang, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.