Lemez

Kamasi Washington: The Epic

  • - minek -
  • 2015. augusztus 3.

Zene

Jó ideig csak a nyugati parti dzsesszklubok közönsége ismerhette a nevét, és azok, akik elolvasták például Flying Lotus vagy Kendrick Lamar utóbbi albumain a közreműködők listáját – azután letesz az asztalra egy olyan egész estés zeneanyagot, amely alatt beszakad az asztal.

Soha ilyen beszédes címet: a most 32 éves Los Angeles-i szaxo­fonos vállalkozása persze terjedelmét tekintve is lenyűgöző, de a 173 perces albumot igazából a kivitelezés minősége teszi kolosszálissá. Kamasi Washington szorosan véve öt évet dolgozott bemutatkozásán, mely leginkább a hatvanas-hetvenes évek sokszínű, gyakorta fúziós, soulban megfürdetett dzsesszmuzsikája előtt tiszteleg invencióval megírt, jól felépített, virtuóz módon feljátszott, tartalmas darabok élvezetesen sokszínű során (17 darabon!) keresztül. Egyedül persze semmire sem menne: zseniális muzsikusok sora zenél az oldalán, akiket mind fel kéne sorolnunk (plusz kórus és nagyzenekar!), ám mindenekelőtt az aranykezű Thundercat basszusgitáros jut az eszünkbe (aki hosszú időn át a Suicidal Tendencies tagja is volt). Az első CD kompozíciói sűrű biccentéssel adóznak John Coltrane emlékének, a másodikat a Miles Mosley remek bőgőszólójával teljes Miss Understanding indítja, majd gospeles, néha musicales tónusok, sőt, vokális sztenderdek is bejátszanak, de ezeknek is megvan a maguk gondosan kimért helye az album szövetében. A harmadik korong Debussy-feldolgozással is súlyosbított örömzenei fináléjának pedig külön csavart ad, hogy a Malcolm’s Theme végén megszólal a fél évszázada halott Malcolm X is. Azonban a lemezt nem ez a darab, hanem a Thundercat virtuóz basszusgitárszólója és Washington erre feleselő szaxofonjátéka által hajtott, szinte napfényes The Message zárja azzal az örvendetes tanulsággal, hogy érdemes efféle önbeteljesítő mentalitással lemezt csinálni – mintha ez a tündöklően ezerféle improvizatív zene azóta is, örökké élne.

Brainfeeder/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.