mi a kotta?

Operai dallamér

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 3.

Zene

„Mi Goldmarkot kitűnő tehetségű és készültségű zeneköltőnek tartjuk, szóban forgó dalművét pedig oly terméknek, melynek sok szépsége van s méltán érdekelheti a közönséget. De őszintén ki merjük mondani azt is, hogy azért nem tartjuk oly csodaműnek, s valami új epochális [=korszakos] terméknek… Az operai dallamér még úgy látszik nem fejlődött ki a szerzőben.” A száz esztendeje elhunyt Goldmark Károly első operáját, a világhódító Sába királynőjét értékelte ekképp a pesti kritika, s habár e rovatban számos bukott zenekritikát citáltunk már, a Zenészeti Lapok műbírálója ezúttal első hallásra is biztosan ítélt. A Sába királynője nem nagy vagy fontos opera, de ettől még okvetlenül érdemes a figyelmünkre, s csupán tudálékosságból idézhetjük e művel kapcsolatban az 1875-ös bécsi ősbemutatót megtekintő Johannes Brahms rosszmájú, „baráti” megjegyzését: „Az első kutyakölyköket vízbe szokás fojtani.”

A darabot, amely operaszínpadra lépteti a bölcs Salamon királyt, a centenárium most a Margitszigeten hozza elénk (július 3. és 5., nyolc óra). „Egy végzetes találkozás története” – áll az értelmező alcím a produkció hirdetményén, amely Káel Csaba rendezésében és Héja Domonkos vezénylete alatt ígéri számunkra a Pesten rég nem játszott operát. Sába királynőjét Gál Erika, Szulamitot Sümegi Eszter, míg a wagneri hangütést és bel canto énekkultúrát egyként igénylő tenorszerepet, Asszád szólamát a thaiföldi vendég, Nuttaporn Thammathi énekli majd, aki e szerepet nemrég Freiburgban is sikerrel alakította.

„Az igazgatóság saját kénye-kedve szerint töröl ki vagy ad hozzá sorokat, mintha azt mondaná: „Te vagy a komponista, kalapáld e köré a hangjegyeidet… Mi? Hogy már megírtad a darabot? Na és? Nyújtsd meg, rövidítsd meg, csavard ki, úgy is jó lesz… Zenét akarunk, az ön nevét akarjuk, és azt akarjuk, hogy cinkosunk legyen a szegény, fizető közönség rászedésében!… Dráma, józan ész?… Ugyan már, ostobaság!” Ez a helyzet, és ennyi tisztelet van bennük a közönség, a művészet és a művészetek iránt…” Ezek már Giuseppe Verdi panaszszavai az 1850-es évek végéről, amikor is legújabb készülő operája megszenvedte a nápolyi cenzúra csúnya húzásait. A történetet, amelyben III. Gusztáv svéd király meggyilkoltatásáról esik szó egy álarcosbálon, változatos módokon próbálták megcsonkítani, s a cselekményt áthelyezni: a XII. századi Pomerániába vagy a XIII. századi Firenzébe. Az esetből végül per lett, s Verdi inkább Rómába vitte operáját, Az álarcosbált, ahol csupán bostoni kormányzóvá kellett átnevezni a svéd királyt.

Szegeden most a svéd nevekkel játsszák majd Az álarcosbált, valamint nagy körítéssel: Swarovski-kristályokkal és Katarina Witt bálkirálynői föllépésével (Dóm tér, július 3. és 4., kilenc óra). A Béres Attila által rendezendő és Barnaby Palmer vezénylete alatt fölhangzó opera három főszereplője Rálik Szilvia, László Boldizsár és Kálmándi Mihály lesz.

S akinek nem elég ez a két opera, azt várja a szentmargitbányai kőfejtő (július 8., kilenc óra)! Itt a Toscát ígéri számunkra az idei nyár – egy egészen különleges környezetben.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.