mi a kotta?

Operai dallamér

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 3.

Zene

„Mi Goldmarkot kitűnő tehetségű és készültségű zeneköltőnek tartjuk, szóban forgó dalművét pedig oly terméknek, melynek sok szépsége van s méltán érdekelheti a közönséget. De őszintén ki merjük mondani azt is, hogy azért nem tartjuk oly csodaműnek, s valami új epochális [=korszakos] terméknek… Az operai dallamér még úgy látszik nem fejlődött ki a szerzőben.” A száz esztendeje elhunyt Goldmark Károly első operáját, a világhódító Sába királynőjét értékelte ekképp a pesti kritika, s habár e rovatban számos bukott zenekritikát citáltunk már, a Zenészeti Lapok műbírálója ezúttal első hallásra is biztosan ítélt. A Sába királynője nem nagy vagy fontos opera, de ettől még okvetlenül érdemes a figyelmünkre, s csupán tudálékosságból idézhetjük e művel kapcsolatban az 1875-ös bécsi ősbemutatót megtekintő Johannes Brahms rosszmájú, „baráti” megjegyzését: „Az első kutyakölyköket vízbe szokás fojtani.”

A darabot, amely operaszínpadra lépteti a bölcs Salamon királyt, a centenárium most a Margitszigeten hozza elénk (július 3. és 5., nyolc óra). „Egy végzetes találkozás története” – áll az értelmező alcím a produkció hirdetményén, amely Káel Csaba rendezésében és Héja Domonkos vezénylete alatt ígéri számunkra a Pesten rég nem játszott operát. Sába királynőjét Gál Erika, Szulamitot Sümegi Eszter, míg a wagneri hangütést és bel canto énekkultúrát egyként igénylő tenorszerepet, Asszád szólamát a thaiföldi vendég, Nuttaporn Thammathi énekli majd, aki e szerepet nemrég Freiburgban is sikerrel alakította.

„Az igazgatóság saját kénye-kedve szerint töröl ki vagy ad hozzá sorokat, mintha azt mondaná: „Te vagy a komponista, kalapáld e köré a hangjegyeidet… Mi? Hogy már megírtad a darabot? Na és? Nyújtsd meg, rövidítsd meg, csavard ki, úgy is jó lesz… Zenét akarunk, az ön nevét akarjuk, és azt akarjuk, hogy cinkosunk legyen a szegény, fizető közönség rászedésében!… Dráma, józan ész?… Ugyan már, ostobaság!” Ez a helyzet, és ennyi tisztelet van bennük a közönség, a művészet és a művészetek iránt…” Ezek már Giuseppe Verdi panaszszavai az 1850-es évek végéről, amikor is legújabb készülő operája megszenvedte a nápolyi cenzúra csúnya húzásait. A történetet, amelyben III. Gusztáv svéd király meggyilkoltatásáról esik szó egy álarcosbálon, változatos módokon próbálták megcsonkítani, s a cselekményt áthelyezni: a XII. századi Pomerániába vagy a XIII. századi Firenzébe. Az esetből végül per lett, s Verdi inkább Rómába vitte operáját, Az álarcosbált, ahol csupán bostoni kormányzóvá kellett átnevezni a svéd királyt.

Szegeden most a svéd nevekkel játsszák majd Az álarcosbált, valamint nagy körítéssel: Swarovski-kristályokkal és Katarina Witt bálkirálynői föllépésével (Dóm tér, július 3. és 4., kilenc óra). A Béres Attila által rendezendő és Barnaby Palmer vezénylete alatt fölhangzó opera három főszereplője Rálik Szilvia, László Boldizsár és Kálmándi Mihály lesz.

S akinek nem elég ez a két opera, azt várja a szentmargitbányai kőfejtő (július 8., kilenc óra)! Itt a Toscát ígéri számunkra az idei nyár – egy egészen különleges környezetben.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.