Bombasztikus szónoklatok - Kanye West: Yeezus

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. augusztus 3.

Zene

Művészi megújulás vagy hatalmas blöff? Megfejtjük a Fekete Jézus, a saját mérhetetlen egójába belecsavarodott Kanye West fura új lemezét.

Korunk nagy gondolkodója, Kanye West menő producerből lett előbb milliomos hiphopelőadóvá, majd úgy nagyjából a negyedik nagylemezétől (ez volt a 2008-as, autotune-nal terhelt futurisztikus elektropopot tartalmazó 808's & Heartbreak) a fehér középosztály igényeit maximálisan kielégítő univerzális popsztárrá vált, aki egyaránt remekül játssza a saját mérhetetlen egójába belecsavarodott, Jézus-komplexusos dúvadat, a jól fényképezhető botrányhőst és a saját útját magányosan járó auteurt is. Ez a Kanye West-figura kb. 2010-re lett csúcsra járatva, ekkor jelent meg a progrockosan túlcicomázott, monumentális, szemérmetlenül a fehér rockista közönség kegyeit kereső My Beautiful Dark Twisted Fantasy, ami után a gyökeresen más megközelítéssel készült Yeezus teljes mértékben kézenfekvő lépésnek tetszik.

false

A rohammunkában készített lemez a maga sokszor befejezetlennek ható dalaival, nyers, díszítmények nélküli hangképeivel és komor világával az első néhány hallgatásra eléggé meggyőzőnek tűnik, ám a tapasztaltabb hallgatónak azért hamar le fog esni, hogy az önmagát rettentő komolyan vevő, az innen-onnan összelopkodott megoldásokat fontoskodva-pöffeszkedve saját felfedezésként, illetve nagybetűs művészetként tálaló fehér rockzene csúcsalkotásaihoz (két teljesen nyilvánvaló cím: The Downward Spiral, Kid A) hasonlóan a Yeezus is egy szépen kivitelezett, rövid távon viszonylag érdekes, hatalmas blöff.

Ami persze korántsem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes (vagy akár tanulságos) végighallgatni. Mindenképpen jó pont, hogy bár felbukkan itt mindenféle divatos irányzat a traptől az edm-ig, a lemez nagy részét uraló indusztriálisan sötét szintetizátorok és bombasztikus dobok (a glamrockkal flörtölő Marilyn Manson vagy a zord szintipop királya, Frank "Fad Gadget" Tovey egyaránt eszünkbe juthat) egészen fenyegetően nyomnak el minden mást. A szinte már punkosan nemtörődöm produceri munka is rokonszenves, tényleg az alapokig le vannak csupaszítva a dalok, nagyokat szól a dob, egy-két hangot játszanak, néha torzulnak, recsegnek a szintik, és mondjuk azt, hogy az ügyetlenül odafércelt hangminták (mint a teljesen indokolatlanul felbukkanó Gyöngyhajú lány a New Slaves végén) pedig viccesek és legalább meglepőek. Ugyanakkor nagyon zavaró, hogy a lemez gyakorlatilag minden perce azt sugallja, hogy itt valami mély, jelentőségteljes és rendkívül fontos dolog történik, és ezért alighanem az önmagától megittasultan rappelő (mit rappelő: szavaló, szónokoló, hisztériázó) Kanye bombasztikus, humortalan semmitmondása okolható. Pedig magából a műfajból (ami nem, nem a hiphop, hanem a Művészi Igénnyel Készült Kortárs Popzene) nem következik szükségszerűen, hogy ilyen legyen; gondoljunk csak a Flaming Lips idei lemezére. Ha Kanye nem vigyáz, két év múlva már Pompejiben fogja verni a gongot meg a négyemeletes szintetizátort, amire valószínűleg semmi szüksége a világnak.

Universal, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.